ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Digital inläsning av maskinskriven text  (läst 1181 gånger)

2005-05-06, 00:45
läst 1181 gånger

Utloggad Lars Olov Sjöström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2015-05-17, 21:54
    • Visa profil
Jag vill läsa in en maskinskriven dagbok över 20 år (1950-1970)i datorn. Vilken utrustning och vilket datorprogram krävs? Jag vill kunna redigera innehållet, ex. göra utdrag ur dagboken, och vill altså inte bara ha en fotokopia av varje dagbokssida.
Tacksam för tips

2005-05-06, 09:16
Svar #1

Bo Nordenfors (Nob)

En scanner och mjukvara till den, idag finns många sådana som scannar till OCR, för vidare överföring till ordbehandlingsprogram. Jag har själv gjort försök med äldre maskinskriven text med föga framgång, dock. Kan bero på ojämn text och många x-ningar och skrivfel. Hör med närmaste butik som säljer scanners.

2005-05-06, 12:09
Svar #2

Sten Persson

Ett program som heter ABBYY FineReader är ett mycket bra gratisprogram som finns att hämta på nätet.

2005-05-06, 17:22
Svar #3

Utloggad Lars Olov Sjöström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2015-05-17, 21:54
    • Visa profil
Tack så mycket för tipsen!
 
Lars Olov Sjöström

2005-05-07, 09:24
Svar #4

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Ett ocr-program finns i Windows Office under Officeverktyg

2005-06-08, 21:50
Svar #5

Utloggad Gert Olausson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2022-02-11, 19:42
    • Visa profil
Hej alla!
Jag har nyligen köpt en liten handscanner som heter C-Pen 10,som jag håller på att testa,just för att bara få med den maskinskrivna text jag vill ha med i min släktforskning.Tyvärr har jag provat den för lite för att komma med ett utlåtande.C-Pen 10 använder också programmet ABBYY.Det är inga problem att efter scanningen
redigera texten.Finns det någon mer som provat denna handscanner?
Mvh Gert

2005-06-09, 07:04
Svar #6

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Gert
 
Jag hade en sådan för ett tag sedan och tyckte att det fungerade jättebra att använda den, trots vissa brister. Jag märkte en viss försämring  efter ett tag gällande piggen eller vad jag skall kalla den, den som trycks in vid inläsning. Någon gång fick jag även gå in och ändra bokstäver som den läst fel. Så korrekturläsning får man allt göra.
En ny version har kommit som heter 20, men denna har jag inte tittat på. Det är samma prisklass.
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna