ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fastlimmade fotografier  (läst 2014 gånger)

2003-03-27, 10:51
läst 2014 gånger

Stefan Vedeja

Hej!
Finns det några tips på hur man ska lossa fastlimmade/tejpade fotografier ur fotoalbum? Jag har ett album med pappsidor där ägaren har limmat in kort med baksidestext i svart bläck som jag MYCKET gärna vill kunna läsa!

2003-03-27, 11:59
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Ja du Stefan, det är inte så lätt inte. Försöker du lösa upp limmet så lär väl bläcket stryka med det också. Så tyvärr är nog en skalpell det enda sättet. Och det är inget för den otålige. Chansen kan vara att limmet är ett varmlim som eventuellt släpper om du värmer bilden. Ett strykjärn runt 100 grader med linneduk emellan kan du försöka pröva på en mindre värdefull bild. Är dom tejpade är dock skalpellmodellen det enda sättet. Vill du sedan ta bort tejplimmet ska du ha en bomullstops doppad i ren bensin.

2003-03-27, 12:27
Svar #2

Stefan Vedeja

Tack för tipsen, Gunnar. Vi får se vad jag kan åstadkomma...
 
Stefan

2007-08-23, 11:41
Svar #3

Leonora Boman

Man kan även hålla framsidan av kortet mot en stark lampa, t.ex en ficklampa.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna