ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Konsten att skanna in foto !?  (läst 2107 gånger)

2004-03-16, 18:31
läst 2107 gånger

Marita Kvist

Hej !
Jag har ett väldigt trevligt gruppfoto som är taget i början av förra seklet som jag skulle vilja lägga ut här men kruxet är att bilden är ganska stor och jag vet inte riktigt hur man förminskar bilden för bästa resultat, tips ...?
Mvh
Marita Kvist

2004-03-16, 21:09
Svar #1

Utloggad Linus Blomlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:25
    • Visa profil
    • www.blomlof.se
Hej Marita!
Ett tips är att du minskar antalet pixlar med ett bildbehandlingsprogram och att du sen sparar bilden som .jpg vilket är ett bra format för att få bilden komprimerad samtidigt som kvalit?n är i topp.

2004-03-17, 01:33
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Marita!
 
Börja med att spara fotot i TIF. Ta en kopia och öppna det i t ex Paint. Då ser du hur stor bilden är. Pröva att förminska bilden till 30 eller 50 % (av fullstorlek) som du sedan sparar i JPG. Kolla därefter om fotot har lämplig storlek för sajten. Om inte - gör om proceduren och förminska ytterligare något.
 
Genom att använda t ex Microsoft Photo Editor - som i alla fall finns i Win XP - kan du dessutom ändra egenskaperna, från t ex färg (i form av mörkbrun) till gråskala, vilket minskar antalet pixlar ytterligare.
 
Lycka till!
 
Hälsar / Leif

2005-10-13, 10:03
Svar #3

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej!
Det finns nu en scanner Canon Lide 60 som uppges klara multiscanning m.m.
Någon som vet något mera om den??
Priset hos Siba är 899:-  
 
Kjell

2005-10-13, 11:19
Svar #4

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Canon Lide 60 är liten och behändig och kan skanna påsiktsbilder (s.k. kort), boksidor o dyl. med tämligen gott resultat. Däremot klarar den inte av genomsiktsbilder, t ex filmnegativ, glasplåtar, diabilder och andra transparanta förlagor.  
Jag har ägt en tidigare version av Canon Lide och baserar mitt konstaterande ovan på användningen av denna skanner.
//Lars

2005-10-25, 11:14
Svar #5

Utloggad Isabel Larruy Bergqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 08:00
    • Visa profil
Hej!
Jag har ägnat åtskilligt med tid åt att försöka krympa mina inscannade foton till under 50kb för att kunna lägga in dem under Porträttfynd. Jag har följt instruktionerna som ges, med att först scanna i TIFF (300dpi) och sedan omvandla till JPEG (350 pixlar vid stående foto eller 450 vid liggande) i Adobe Photoshop. Jag lyckas på så vis enbart krympa filerna till någonstans mellan 80 och 100kb. Upptäckte att jag kan göra krympningen och omformatteringen till JPEG direkt vid scanning, varpå filerna hamnar under 50kb. De inscannade fotona såg dock ut att få en mindre bra upplösning. Försökte lägga in ett foto under Prova anbytarforum, för att se om det skulle se annorlunda ut när det kom på plats, men fick då till svar att jag använt mig av ett ogiltigt filformat (application/octet-stream) som jag aldrig ens hört talas om. Vad gör jag för fel? När jag tittar på fil-info för nämnda foto så står det att det är en Adobe Photoshopfil i JPEG-format. Borde det inte fungera då? Bör kanske tillägga att jag använder Mac, ifall det kan påverka tillvägagångssättet respektive slutresultatet.
 
Hälsningar Isabel Larruy-Bergqvist

2005-10-25, 21:23
Svar #6

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Isabel, om du i Photoshop använder Save for Web... under File-menyn skapas ett nytt fönster, där man ser hur bilden kommer att se ut. I nedre vänstra hörnet ser du dessutom filstorleken och genom att ändra Quality (Low, Medium, High eller Maximum) kan du garanterat få bilden att understiga 50 kb. För de flesta bilder brukar High fungera bra, dvs att det innebär ingen märkbar försämring av upplösningen.
Detta gäller visserligen Photoshop för Windows, men motsvarande funktionalitet bör finnas på Mac.
 
/Kjell

2005-10-25, 22:14
Svar #7

Utloggad Isabel Larruy Bergqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 08:00
    • Visa profil
Oj! En ny värld öppnade sig just...
Ett stort tack till dig Kjell för ovanstående instruktion. Så mycket enklare det blev, för att inte tala om skillnaden i slutresultatet. Jag har en mängd foton av kända och okända som jag kämpat med att få fason på. Befarade att jag skulle behöva scanna in dem på nytt bara för att få det att fungera. Tack vare din hjälp så kan jag istället ta vid där jag sist gav upp. Tänk om jag hade kommit på att fråga lite tidigare. (...eller om jag hade läst in mig på Photoshops funktioner lite bättre innan jag började.)
 
Hälsningar Isabel

2005-10-25, 23:31
Svar #8

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
En utmärkt och relativt billig bok om Photoshop är SAMS Teach Yourself: Adobe Photoshop n.n in 24 Hours. Här finns många tips om hur man förbättrar fula (ljusa/mörka/kontrastsvaga) bilder, hur man reparerar skadade foton och hur man på andra sätt kan manipulera bilder.
 
/Kjell

2005-10-26, 20:21
Svar #9

Utloggad Isabel Larruy Bergqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 08:00
    • Visa profil
Hej igen Kjell!
Tack för boktipset. Det vore inte helt fel att lära sig mer av vad Photoshop har att erbjuda. Beträffande manipulering av fotona så trodde jag att den inscannade bilden måste vara så snarlik originalet som möjligt om man ska lägga in den under porträttfynd.  
 
Hälsningar Isabel

2005-10-26, 22:56
Svar #10

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Isabel, du har absolut rätt! Men om man har ett oerhört blekt foto, så måste det vara tillåtet att göra bilden mörkare. Så länge man inte förändrar bildens innehåll, utan erbart förbättrar ljusstyrka och kontrast, borde det vara OK.
 
/Kjell

2005-10-27, 18:40
Svar #11

Utloggad Mats Åsenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 18:08
    • Visa profil
I instruktionerna till Porträttfynd kan man läsa följande: Om det behövs: Justera kontrast, mörkhet/ljushet och färger. Detta görs i Microsoft Photo Editor under Bild > Balans. Du kan också behöva beskära bilden och räta upp den så att kortets kanter blir parallella med bildens. Den scannade bilden ska så långt det är möjligt se likadan ut som den verkliga bilden.
Mats

2007-05-16, 10:34
Svar #12

Karin Andersson

Jag har skannat många bilder och har dom under JPEG filformat. Kan ta ut bilder som papperskopia - eller överföra och skicka om E-post. Men problemet för mig är när jag skriver i WordPerfect och vill föra över en bild i texten, går det inte. Jag har försökt otaliga gånger. Går det absolut inte att föra över bilder till WP? OM det ska gå, kan någon förklara hur jag ska göra.  
Tacksam för hjälp, Karin A.

2007-05-16, 18:00
Svar #13

Utloggad Karin Rosendahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2011-03-23, 14:37
    • Visa profil
Hej Karin A.
 
Själv använder jag ordbehandlingsprogrammet i Works, men det skulle förvåna mig om inte WP fungerar ungefär lika. Prova: När Du står i WP väljer du INFOGA. BILD. FRÅN FIL. Där får du uppen ny ruta. Välj vart datorn skall leta, t.ex. mina bilder, eller vad din mapp heter. Därefter filnamn (det du kallat bilden när du sparade den).  
 
Karin R.

2007-05-16, 18:27
Svar #14

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Det var hundra år sedan jag arbetade med Wordperfect men tror att man gjorde så här:
 
Dra upp en textruta med hjälp av textverktyget.
Markera textramen genom att klicka på den.
Klicka nu på Infoga i menyraden. Klicka på bild eller liknande.
 
Helene

2007-05-16, 20:04
Svar #15

Karin Andersson

Karin o Helene.
Tack för tipsen. Jag vet sen förut att i Microsoft Word går det bra, men inte i WordPerfect så jag får skriva i Word om jag ska bifoga tex bilder.  
Helene, hundra år sen .....? då är det väl din gamla dator jag har he,he,he.
Hälsn från Karin A.

2007-05-16, 20:37
Svar #16

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Inget ont om WordPerfect. Är tydligen the one and only ordbehandlingsprogram fortfarande hos tex advokater som hanterar stora textmassor.  
 
Det SKA gå att infoga bilder, det vet jag ;) Frågan är hur?
 
Helene

2007-05-17, 09:00
Svar #17

Krister Eriksson

Detta med scanningen är ju inte helt lätt egentligen och dessutom så är ju inte frågan om det bryter mot PUL med tanke på man egentligen skapar ett nytt orginal men då i digitalform!

2007-05-17, 10:12
Svar #18

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Vad har PUL med kopiering av foton att göra?
 
Jag tror du syftar på upphovsrätt av ett fotografi vilket är något helt annat!
 
Helene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna