ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Reprofotografering  (läst 983 gånger)

2004-09-28, 20:17
läst 983 gånger

magnus nilsson

Hej!
 
Jag skulle vilja fota av gamla kort för att göra nya negativ. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan dela med sig av några tips?
 
Magnus Nilsson

2004-09-28, 22:46
Svar #1

Åke Forsmark

Jag är långt ifrån någon expert på ämnet, men jag lät göra några negativ på detta sätt. Och det var en fotograf med storformatskamera som gjorde det för en i sammanhanget blygsam summa. Gamla kort är ju oerhört skarpa och det beror på att man hade negativ som var i samma storlek som korten. Om du använder en modern kamera med smal film så kommer du obönhörligen att förlora ordentligt i kvalit?.  
 
Men prata med någon fotofirma som ser lite gammaldags ut så kan de nog ge dej goda råd.
 
I skrivande stund inser jag att jag inte vet vad du menar med gamla. Mina kort var från slutet av 1800.

2004-09-29, 02:50
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Hej Magnus
Fråga om du får ta hand om negativet. Jag repro gamla kort och fick leta bra nog länge innan jag hitta en fotograf, som överlät negativet till mej. Dessutom var han ? billigare än dom andra.
mvh
rune

2004-09-29, 09:18
Svar #3

Utloggad Karl Wilhelmsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2014-05-12, 11:01
    • Visa profil
Hej Magnus
 
Jag har använt min systemkamera med teleobjektiv och försättslins, då har jag faktiskt kommit ner till förhållandet 1:1. Använder du färgfilm så får du en ljusbrun färg på negativet (gammaldags!)Skärpan blir god.
Ett tips!
 
Kalle W

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna