ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Scanning av gamla foton (stängd)  (läst 3084 gånger)

1999-03-29, 02:40
läst 3084 gånger

Maj-Britt Forsén

Under vintern har jag börjat skanna in gamla foton på dator. Under den närmaste tiden kommer jag att få tillgång till en CD-brännare. Därmed får jag möjlighet att lagra så många bilder jag vill.
Mina tidigare erfarenheter ät lika med noll. Det verkar inte vara svårt att få låna bilder. Antalet bilder är redan efter några månader stort och jag förstår att det kan behövas något system för att hålla ordning på dem. Det finns säkert annat ocksa som jag som nybörjare inte tänker på.
 
Är det någon som samlat bilder på dator i större skala som vill dela med sig av sina erfareheter eller tips på bra litteratur, är jag tacksam.

1999-03-29, 09:44
Svar #1

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Maj-Britt: Min son, som snart blir 16 år, har scannat in en del gamla foton åt mig. Han har också provat på att reparera brutna kort i datorn. Allt utom ansiktet låter jag honom redigera. Många gamla kort är retuscherade, så att gamla människor är släta som barn i ansiktet - tråkigt!
 
Det vi tänker göra är att komplettera fotot med basfakta om personen (Född, vigd, död etc.) Vi ska sortera bilderna efter födelseår, eftersom ett efternamn kan ha ändrats bl a vid giftemål.
 
Vet du om det går att få fram uppgifter från fotografens bokföring, som kan vara till hjälp vid identifiering? Min mormor hade ett fotoalbum, där hon bara markerade med ett kors, när personen ifråga var borta. Tänk om hon också skrivit in åtminstone ett förnamn.
 
Vår släkts anknytning till Ångermanland är på 1770-talet och därefter finns släkten främst i Attmars sn, Medelpad.

1999-03-29, 13:16
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Hej! Ett bra program för att hålla ordning på bilder är Portfolio som är gjort av ett företag som heter Extensis. Jag använder det, och för amatörbruk och proffsbruk i mindre skala fungerar det bra. Men det är knappast någonting för museer och större tidningar, som vill hålla ordning på 100.000-tals bilder. Hittills har jag drygt 3.000 katalogersierade i Portfolio och så långt är det inga problem. Mer info hittar man på Extensis hemsida (www.extensis.com).
 
Men hur hamnade denna diskussion under Ångermanland?

1999-03-30, 04:05
Svar #3

Maj-Britt Forsén

Hej Swen! Tack för tipset att sortera personer efter födelseår. Jag ska fundera på det.  
De foton jag är intresserad av är från tiden runt sekelskiftet eller äldre. Visserligen står det på baksidan av fotot att plåten förvaras för efterbeställning men det löftet gäller knappast längre. Hur det är med foton från senare tid vet jag inte. Tyvärr är det nog så i många fotoalbum att det saknas uppgifter. Det är även min erfarenhet.  
 
Hej Håkan! Jag ska kolla Portfolio. Tack!  
Att diskussionen hamnade under Ångermanland kan jag bara förklara med att jag bor I Ångermanland. Det kanske finns en lämpligare plats.

1999-04-02, 16:22
Svar #4

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Hej. Vet någon om det går att scanna av negativ och i så fall hur gör man?
 
Katarina Sohlborg
Katarina Sohlborg

1999-04-02, 17:36
Svar #5

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Visst går det att scanna negativ. Till en del scannrar finns diatillsats att köpa. Problemet är att bildkavliten inte blir så bra med mindre negativstorlekar som 135- och 127-film. Då krävs en negativscanner med minst 2400 dpi upplösning, och de är inte så vanliga hos gemene man. Att den scannade bilden blir negativ spelar ingen roll, då de flesta bildbehandliongsprogram kan invertera både svartvita och färgbilder.
 
Någon med mer kunskap får gärna fortsätta diskussionen då jag själv är intresserad av att kunna scanna negativ.
 
Vad gäller scanning av vanliga kort så har jag börjat att alltid scanna i högsta upplösningen och att spara i TIF-format. Man kan alltid senare minska upplösning och ändra bildformat. Med TIF-formatet får man all bildinformation sparad.

1999-04-02, 19:39
Svar #6

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Nu är visserligen lagringskapacitet inte längre ett jätteproblem, men jag blir i alla fall nyfiken hur du sparar många stora bilder. Det drar lätt iväg med stor upplösning och färger.

1999-04-02, 21:16
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej, man kan skaffa sig en CD-brännare, och flytta över bilderna på en CD, när det börjar bli för fullt. Tomma CD kostar ju så litet, så det kan man ha många av. Sen gäller det ju att ha något fiffigt system för att hålla reda på vilka bilder som finns på vilken skiva, men det är ju ett annat problem. Jag undrar om det är det Håkan använder Extensis Portfolio till?

1999-04-03, 09:20
Svar #8

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Just så gör jag, nämligen att lägga dom på CD, och om man använder CD-RW så kan man ha en skiva för olika områden. Men än så länge har jag dom på en gammal hårddisk som blev över vid datorbyte. Själv använder jag ett bildvisningsprogram som heter ACDSee för att titta på mina bilder. Skulle vilja veta lite mer om Portfolio, kanske Håkan kunde ge lite info om detta.

1999-04-18, 09:34
Svar #9

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som hittat ett sätt att scanna microkort? Eller hur går man tillväga för att få en kopia på t.ex. en sida i husförhörslängden? Finns det kopieringsmaskiner som klarar av detta? Och var?
 
Mvh / Bibi

1999-04-18, 09:55
Svar #10

Gun Sundberg

Hej Bibi,  
En del bibliotek har microkortläsare, som man kan ta kopior med. I Karlstad har de en särskild microkortläsare för släktforskare, som ligger i nära anslutning till de andra kortläsarna.
De har även microkortläsare för tidningar som ligger på microkort och även från dem kan man kopiera till papper. Jag gissar att även en sådan microkortläsare går att använda för kyrkoböcker på microkort, jag har dock inte provat att använda dem.
 
Så mitt förslag är att du ringer de större bibliotek som du har i närheten och frågar om de har en microkortsläsare som man kan ta papperskopior i från.
 
Man kan även beställa papperskopior från SVAR men de är ganska dyra, men åtminstone jag har fått bra kvalitet på papperskopiorna därifrån eftersom de skickat flera exemplar med olika storlek och kontrast på svårlästa sidor. I de fallen har de  tagit betalt som en kopia, då jag beställt en kopia.
 
Sedan antar jag att de olika forskningsarkiven har en microkortsläsare med kopieringsfunktion.
 
Scanning av mickrokort vet jag ingenting om.
 
Hälsningar Gun

1999-04-18, 10:02
Svar #11

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Tack Gun! Får alltså ta ett tag med telefonen... :-)
 
Mvh / Bibi

1999-04-18, 10:10
Svar #12

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hej Bibi.
Jag har provat att i en vanlig scanner scanna mikrofilm, dvs 35 mm film. Upplösningen var interpolerat 1200 dpi, och blev totalt oläsbart. Möjligen att en negativscanner på 2400 dpi borde kunna ge nog hög upplösning på film. Men scanna mikrokort som är på 16 mm film verkar ganska omöjligt.
 
Hur gör dom projekt som har börjat att scanna för publicering på Internet? Dom måste ju ha nån metod. Är det nån som vet?

1999-04-18, 11:22
Svar #13

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Både Sveriges Släktforskarförbund och Genealogiska Föreningen, bägge i Stockholm, har kopieringsapparater för papperskopior från mikrokort. Det finns också på en hel del av arkiven, t.ex. i Arninge och på Krigsarkivet.
SVAR har en specialscanner som scannar direkt från mikrofilmen, en dyr apparat för flera 100.000, vill jag minnas.

1999-05-11, 19:25
Svar #14

Anna Pettersson

Är det någon som har ett bra system för att hålla ordning på gamla inscannade fotografier? Att använda födelseår eller ex farfar1, farfar2 går ju bra så länge fotot endast har en person. Men vad kallar man ett foto med diverse släktingar, för att åtminstone kunna se på filnamnet vilken gren det tillhör!  
Är det ingen som har något smart sätt den kan dela med sig av?

1999-05-11, 21:10
Svar #15

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag använder ett databasprogram som heter Portfolio och är tillverkat av Extensis för att hålla ordning på fotografier. Då kan man ge varje bild en olika sökord, och på så vis enkelt hålla ordning. Programmet är inte så förtvivlat dyrt, 1000-1500 kr, tror jag. Du kan läsa mer på deras hemsida: www.extensis.com.

1999-05-12, 01:10
Svar #16

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Att hålla reda på fotografier genom filnamnet är nog svårt i längden. Det funkar bara så länge man lagrar foton på den närmaste släkten, och då kan man ju ta till namnet eller förkortningar, eller det nummer vederbörande har i anträdet.
Men detta håller inte när det kommer in andra släktingar, vänner eller gruppfoton. Då tror jag att man måste gå tillbaks till någon form av registreringsprogram, kanske med möjlighet till förhandstitt av en tumnagelbild. I registreringsprogrammet borde man ju också kunna lägga in uppgifter om varje foto, osv. Om det sedan finns möjligheter att söka på texten, t.ex. så är det perfekt.
Utöver SVAR har Släktforskarnas Hus i Leksand en mikrokorts-scanner, och många kommuner deltar i det s.k. SOFI-projektet och har skaffat sig utrustning för att scanna negativ film. Där borde det finnas möjligheter att få hjälp. Släktforskarnas Hus i Leksand har också en storbildsscanner där man borde kunna scanna t.ex. målningar och teckningar (porträtt, kartor, m.m.), vilket är synnerligen svårt att få gjort på annat ställe.

1999-06-05, 20:15
Svar #17

Gun Sundberg

Denna fråga hör kanske inte hemma här, men jag tycker att det känns lite onödigt att skapa en ny rubrik.  
Saken är den att jag skaffat en scanner och håller på att lära mig den.  
Mitt problem är att skapa en liten fil. Om man vill lägga in en bild till informationen i användarkontot så står det att bilden får vara max 15K. Jag har lyckats få ner den tänkta bilden till 28K. Det har jag gjort genom att beskära bilden samt spara den i svagaste jpg-format. Jag har även förminskat bilden.
Från början var bilden över 1790K. Vad mer kan jag göra för att minska ner bilden?
 
Mvh
Gun Sundberg

1999-06-06, 10:58
Svar #18

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Ändra upplösningen vid skanningen.
Det brukar finnas ett val Skärmpresentation eller så kan man manuellt ställa in en upplösning på ca 75 dpi.
Testa får du se om det blir bättre.

1999-06-22, 16:39
Svar #19

Gun Ögren

I vilket format bör man spara sina bilder, jag har sparat en del med jpg-f , men fick höra att det formatet förstör bilden efter några ändringar. TIF  har jag aldrig andvänt, vad har den för effekt?,
Ska man kanske använda bmp för att kunna göra så många ändringar som helst?
             
Funderingar från en glad pensionär

1999-06-22, 16:55
Svar #20

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Okomprimerad TIF har rekommenderats som filformat. De flesta program kan tydligen importera dessa. En okomprimerad TIF-bild innehåller all bildinformation. En sådan bild kan sedan sparas i annat format och komprimeras allt efter tillämpning. TIF-bilden är en bra original-bild.
 
En svartvit streckteckning kan lämpligen sparas i GIF-format.

1999-06-23, 07:09
Svar #21

Anders Andersson

Det kan tilläggas att JPEG är speciellt framtaget för att lagra bilder av fotografisk typ, där man har många mjuka övertoningar från mörkt till ljust och från en färg till en annan. Förutom att formatet innebär komprimering med databortfall (vilket betyder att man inte bör använda det förrän allra sist i behandlingskedjan), så är det direkt olämpligt för att återge inscannade teckningar, text, diagram och liknande (bilderna blir lätt flammiga i onödan). Jag skulle också tro att man bör undvika det för rastrerade bilder (t.ex. bilder i tidnings- och boktryck) om det inte är ett väldigt fint raster.
 
Okomprimerad TIFF tar tyvärr förhållandevis mycket plats. GIF har förlustfri komprimering så länge man inte behöver mer än 256 färger (men att konvertera från en TIFF-bild med fler färger till GIF innebär alltså att man förlorar färgdata). Finns det något format som erbjuder komprimering av 24-bitars färg helt utan förluster?

1999-06-23, 09:32
Svar #22

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det finns exmpelvis LZW-komprimering av TIF. Det är en komprimering som fungerar enligt samma princip som den som används för GIF-bilder. Storleksreduceringen blir vanligtvis inte särskilt stor när det gäller fotografier. Om bilden däremot har stora enfärgade ytor kan filen krympa högst väsentligt. Jag förmodar att vitsen med JPG-formatet är att det möjliggör en mycket kraftig komprimering genom att man helt enkelt plockar bort onödig information ur filen. Formatet är lämpligt när man vet hur bilden slutligt ska användas, exempelvis att den ska tryckas med en viss storlek och viss kvalitet eller publiceras på webben. Då kan man med JPG ta bort all information ur filen som inte behövs för ändamålet. Jag förmodar att en så kraftig komprimering som JPG har utan förlust av information är sannolikt tekniskt omöjlig att åstadkomma.

1999-06-23, 15:47
Svar #23

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 939
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:13
    • Visa profil
    • edshult.eu
Ett format som på sistone börjat få spridning är PNG (Portable Network Graphics). Detta format har en komprimering som liknar den i GIF, men har 24-bitars färgdjup och vissa andra finesser. Dessutom supportas PNG-bilder i de senare versionerna av HTML-standarden. Läs mera på
http://www.cdrom.com/pub/png/
 
Nackdelen med PNG är att det ännu inte fått riktigt den spridning som JPG, TIF och GIF.

2000-10-15, 11:34
Svar #24

Rolf-Erik Hafgren

Vart eller till vem vänder man sej för att köpa en Microkortläsare?
Tacksam för svar-
Rolf Hafgren

2000-10-15, 13:55
Svar #25

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Rolf Hafgren,
Under: Ordet är fritt!: Mikrokortläsare, pågår redan en diskussion om mikrokortläsare. Där rekommenderas också en firma i Göteborg. Skulle Du bo i närheten kan även jag rekommendera Dig att handla där.
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna