ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skanning till Excel  (läst 1967 gånger)

2001-02-09, 22:17
läst 1967 gånger

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Jag har i dagarna skaffat en HP LaserJet 3150 med skanningfunktion. Enligt instruktionen kan man med hjälp av det medföljande programmet JetSuitePro skanna till text med hjälp av OCR-konvertering och spara resultatet i sitt ordbehandlingsprogram. Min fråga är följande
 
Kan jag skanna in register som jag har i pappersformat och spara i Excel?
 
Bakgrunden är den att jag gjorde ett antal register över mantalslängder m.m. på 1980-talet i min dåvarande dator (salig i åminnelse) med hjälp av programmet SPCSReg. Resultatet finns idag endast kvar i form av papperkopior, men inte alls sorterat på de sätt som jag skulle önska. De register jag har gjort de senaste åren har jag gjort i Excel.  
 
Min fråga är alltså; Kan jag skanna in 30-40 sidor register och överföra resultatet till Excel för vidare bearbetning? Om så - hur?

2001-02-09, 23:20
Svar #1

Lasse Nilsson

Se:  Produktfamiljen HP LaserJet 3100 och 3150 skrivare -arbeta med skannade bilder
 
http://www.hp.com/cposupport/sv/products/hp_laserjet_all-in-one_products/docs/bwl05698.html#P43_7057

2001-02-10, 02:46
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
En kort fråga till Staffan.
Har du inte någon/några 5 1/4 eller 8 disketter kvar?
Om så skulle vara fallet kanske vi kan fixa till det utan scanning.
Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2001-02-10, 02:49
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej igen!
Fel e-post adress i namnet, skall vara passagen.se ej passagen.com
Hej då!
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2001-02-10, 14:13
Svar #4

Lennart Andersson

Staffan!
Vad du gör är att scanna in ditt textmaterial och spara det som en textfil. Denna textfil kan du sen ta in i Excel och där bearbeta på det sätt du vill. Det kan kanske också vara lättare att göra vissa justeringar redan i textfilen för att underlätta överföringen till Excel.
 
/Lennart

2001-02-10, 16:03
Svar #5

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Tack för tipsen!
 
Jag har nu installerat och gjort några första försök att skanna, men den matrisskrivare som jag hade på 80-talet har tydligen avsatt för svag skrift för att det ska fungera. Får försöka förstärka den i en vanlig kopiator för HP:ns kopieringsfunktion lyckades inte göra texten skarpare.
 
Sven-Ove, jag har kvar åtminstone några av registren på 5 1/4 disketter samt SPCSReg-programmet. Kan man överföra från SPCSReg till Excel?

2001-02-10, 21:20
Svar #6

Lennart Andersson

Staffan
Jag har inte jobbat med SPCS-programmet men jag har en känsla att denna typ av program inte har inbyggt funktionen att direkt exportera till Excel. Däremot inte omöjligt att få ut inforamtionen som en textfil och sen föra över till Excel som jag nämnde ovan!
Lycka till!
 
/Lennart

2001-02-11, 08:06
Svar #7

Utloggad Karl Bergstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2019-08-29, 07:46
    • Visa profil
    • kb44.se/rotter.htm
För att få en bra inläsning med ett OCR program måste orginalet vara av bra kvalitet. Martisskrivna orginal brukar vara svåra att läsa in, i alla fall i enklare program som följer med scannern.
Jag använder Omnipage som även läser bra matrisskrivet orginal.
Problemet, när man har dåliga orginal, är att programmet tolkar fel. Man får göra så många rättningar så det skulle gå fortare att skriva om alla från början.

2001-02-11, 10:59
Svar #8

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Staffan.
SPCSREG kan exportera i dBase-format, vilket sedan Excel med flera kan läsa.

2001-02-12, 16:47
Svar #9

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Staffan!
 
Om du vill ha hjälp med överföringen från 5 1/4 disketter, hör av dig. Jag har både diskdrives och SPCS REG-III för detta arbete, och jag bor i samma stad som du.
 
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2003-02-01, 16:33
Svar #10

Jacob Sunnliden

Hej! Skulle behöva Er hjälp. Jag sitter med ett register gjort i SPCSREG 3.0. Jag vill inte gå miste om dessa adresser! Problemet är att det ligger på en gammal dator. Nu vill jag har över det till min nya. Jag har inte programmet kvar och jag förstår att jag inte kan ta filerna som är uppackade från den gamla och lagga in i den nya. Det är alltid någon systemfil man missar. Hur gör jag för att bäst ta till vara på mina adresser? Kan jag skriva ut dem och scanna in dem och lägga dem i excel?
 
MVH
Jacob S

2003-02-01, 18:22
Svar #11

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Jacob. För att skriva ut registret måste du väl ha programmet kvar? Men någon systemfil finns inte som kan saknas då det är ett DOS-program, så det borde gå att bara kopiera över programmet. Men kan du inte exportera från din gamla dator där programmet ligger, till exempelvis en dBase-fil som excel kan öppna själv? Det var länge sen jag använde REG3 men nog fanns där export-möjligheter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna