ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Smalfilm+förvaring  (läst 1162 gånger)

2004-11-07, 11:00
läst 1162 gånger

Erik Thereus

Har ett par rullar smalfilm som jag är mycket rädd om.  
en del börjar gulna. Någon som vet det bästa sättet att  
förvara dessa rullar? kallt?  
 
MVH Hatte

2004-11-07, 11:17
Svar #1

Lena Persson

http://www.nordiskamuseet.se/fotosekretariatet/
 
Gå in där och läs så får du en del råd. Fast det bästa är om du låter föra över innehållet till video eller dvd.

2006-03-22, 20:58
Svar #2

Per-Frikk Åhman

Hej Erik,
 
När det gäller smalfilm brukar de flesta säga;  Kör över din film till video eller DVD
 
Det låter ju smart, eller hur?  
Men jag undrar....
 
Smalfilm som åldras blir skör och brister lätt i små bitar. Om du försöker köra en gammal stelnad film i din projektor och oturen är framme, kan du ha en hög corn flakes liggande under din projektor, innan du ens hunnit stänga av filmframmatningen.
 
De som erbjuder billiga överföringar till video eller digital DVD, använder någon form av projektor till kamerasystem. Den tekniska kvaliteten håller inte i ett längre perspektiv, eftersom detta skall ju producera ditt nya original och ett nytt digitalt orginalmaterial skall väl i alla fall kunna leva minst lika länge som din fotografiska film, ungefär 100-200 år (om den behandlas rätt). Det är väl ett rimligt krav ?
 
Din film bör få en kemisk förbehandling, för att klara färden genom projektor-skannern utan att skadas. Utan en dylik och du har du otur kan du få tillbaka din ovärdeliga film i ett sämre skick än då du lämnade in den.
 
-Jag undrar alltid vad digitaliseringens förespråkare anser att man skall göra med filmen / negativet efter en överföring/digitalisering - skall man slänga bort det?
 
Anta att du överför din film idag, sen lägger du tillbaka din orginalfilm i byrålådan i tio år. När tio år förflutit kommer du att finna att ditt digitala orginal inte håller en bildkvalitet som du är nöjd med och som dessvärre är omöjlig att uppgradera tekniskt.
 
Subtila detaljer som den fotografiska filmen klarade att registrera, syns inte på det digitala orginalet. Det som inte finns med i överföringen kan heller inte restaureras. (enl. principen skit in, skit ut).
 
Men jag lovar att du lär få en chock när du finner att ditt smalfilmsorginal nu är helt bortom all räddning. Du har blivit rökt, både på skanningen men mycket värre är att ditt filmorginal också är borta för alltid.
 
Jag föreslår att du låter restaurerar ditt filmorginal på klassisk kemiskt vis. Filmen bör tvättas och svällas ( återfå sin elastisitet och fuktighetsnivå), få nya filmskarvar. Repor åtgärdas via GelFlex-behandling, som fyller igen repor i emulsionen.  
 
Med orginalfilmen restaurerad rekomenderar jag att du låter göra ett duplikatnegativ på fotografisk film (uppkopierad till 16 mm) och en DVD kopia. I och med detta arbete utfört är ditt filmorginal nu säkrat för mycket lång tid framöver.
 
Som grädde på moset kan du låta frystorka och vakuumförpacka din film. Via en process som Svenska Filminstitutet använder för att arkivsäkra vårt svenska spelfilmsarv. Metoden kallas FICA-behandling och ger dig ett vakuumförpackat paket som du enkelt kan förvara i din egen frysbox / skåp där hemma. Filminstitutet anger att filmen skall klara att förvaras i frusen form i ca: 700 - 1000 år, inte illa! Men glöm inte att göra en DVD-kopia på filmen först.
 
Den brutala sensmoralen är:
En välexponerad fotografisk film håller fortfarande en sådan detaljrikedom som ingen professionell video /digitalkamera i världen, ännu kan konkurrera med. Det är ingen tillfällighet att den amerikanska filmindustrin inte vill överge den fotografiska filmtekniken för sitt orginalmaterial.
 
Om du går in på Svenska Filminstitutets hemsida och klickar dig vidare till Rotebrolaboratoriet så kan du finna alla kontaktuppgifter som du behöver för att restaurera din film.
 
I annat fall är du välkommen att kontakta mig. E-post. frikk@telia.com
www.argentumfoto.se
 
Med vänlig hälsning
 
Per-Frikk Åhman
Fotograf / Fotokonservator.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna