ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Varför blir fotot så gult?  (läst 534 gånger)

2007-09-18, 12:14
läst 534 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Varför blir fotot som jag lagt in så gult? Det har nog hänt de senaste gångerna också, men inte vad jag vet tidigare. Har det hänt något med min scanner?  
 
mormor
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-09-18, 18:00
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Jag hade ett liknande problem - de flesta skanningar blev bra men alla papper eller foton som var lätt gulaktiga blev tydligt gula i skanningen. Det visade sig bero på en inställning som nog var tänkt att förbättra färgerna i bilden (ungefär som Edit -> Adjust -> Auto Levels i Photoshop).
 
I mitt skannerprogram låg den under Preferences, och man kunde välja mellan Recommended, Canon ColorGear och None (det fanns inga förklaringar av vad alternativen betydde!). När jag ändrade från Recommended till None blev färgerna normala.

2007-09-18, 18:19
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anna-Carin!
 
Jag får väl testa mig fram då. Foto-exemplet är sepia-brunt. Jag märkte detta gula på ett foto, som jag la in för ca en månad sedan, men tidigare har jag aldrig upplevt detta. Kanske något av det du nämner har av någon anledning ändrats.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna