ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alingsås : """"Wolmars Foto"""", fotograf Wolmar Ericsson  (läst 1449 gånger)

2005-08-14, 18:48
läst 1449 gånger

Utloggad Eva Björnberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2020-10-03, 13:25
    • Visa profil
Wolmar Ericsson innehade fotoatelj?e i Alingsås
från 1940-talet till ca 1970. Wolmars Foto låg på Kungsgatan i Alingsås. Wolmar avled 1982.
Han fru hette Iris. Hon var min mormors syster.
Jag undrar om någon har något att berätta om denne fotograf och kanske vet vad som hände med hans negativ och efterlämnade fotografier. Förmodligen togs det han bevarat om hand av hans släktingar, men de är okända för mig.

2008-11-20, 17:39
Svar #1

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Senast inloggad: 2022-01-08, 22:49
    • Visa profil
Bengt Volmar Rinaldo Eriksson född 1905 9/3 i Västanfors (Västmanland), död 1982 15/5 i Alingsås (Västergötland).  
Du kan begära kopia av 1:a sidan av hans bouppteckning, från det landsarkiv Alingsås hör till, för att då kunna se vilka dödsbodelägarna/ev.barn
var och som eventuellt vet var negativen/fotografierna tog vägen. Kanske är de inlämnade på något museum, går ju att fråga sig för på något museum i eller i närheten av Alingsås.

2012-07-20, 17:17
Svar #2

Utloggad Emma Andersson Norgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2012-07-20, 17:38
    • Visa profil
Wolmar Eriksson var min gammelmfarmors bror. Jag tog nyligen hem en liten bunt med saker som handlar just om honom, det var några bilder och tidningsutdrag. Jag kommer försöka att scanna in allt på datorn, här kommer lite bilder som inte låg i Wolmar bunten, utan bland min morfars bilder.  

Wolmars familj: Hans föräldrar Karl Albet Erisksson och Johanna Erika Erikssonfödd Åkerlindoch hans syskon Eivor och Torsten.  
 

Sista bilden är en bild som Wolmar har satt ihop, han gjorde ofta denna typ av bildkollage, vet ej om det är han som tagit bilderna.
 
Meddelandet ändrat av NorgrenE 2012-07-20 17:38

2014-12-19, 22:05
Svar #3

Utloggad Eva Björnberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2020-10-03, 13:25
    • Visa profil

Fotot är odaterat
Fotograf: Wolmar Ericsson
Titel: Mannen som serverar sig själv

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna