ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Berta Lindgrens sommaratelj? i Knäppa Ullånger  (läst 1541 gånger)

2004-04-24, 13:36
läst 1541 gånger

Utloggad Lars Anders Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 18:03
    • Visa profil
Utbyggnaden på huset är den sommaratelj? som Berta Lindgren i Härnösand använde i Ullånger. Den lille mannen som står längst bak är Johan Edvin Östman f 1887 som var fotografbiträde där se även porträttfynd #16023, han bodde hos Johan Sjödin som sitter längst till höger med en liten gris i knä.

2004-07-16, 22:06
Svar #1

Gun Bengtsson

Hej  
Är det någon som vet om det är samma samma Bertha Lindgren som hade atelje i Östervåla i Uppland

2004-07-17, 10:25
Svar #2

Ingrid Wikberg

Vilken underbar bild! En liten söt baby i ena knät och en söt griskulting i ett annat knä.... och tiden stod stilla.

2004-07-18, 10:29
Svar #3

Essan Gradhman

Vilken rolig rubrik!  
Ett kommatecken kanske vore på sin plats eller...

2004-07-28, 19:31
Svar #4

Eva Leksell

På frågan om det är samma Berta Lindgren som hade atelj? i Östervåla är svaret ja. Berta Lindgren (Albertina Bertilsson, gift Lindgren) flyttade 1901 från Östervåla till Härnösand, där hon tydligen startade sin fotografverksamhet i början av år 2002. Jag kan skriva mer om henne senare men då under ny rubrik (eftersom den här bara rör en sommaratelj?).

2009-12-25, 15:14
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Den här bilden var verkligen intressant. Den s k sommarateljén är väl den lilla utbyggnaden till höger? Fönstret ger ljus från sidan.
 
Jag har ett foto av min farmors familj. Kortet är från ca 1898 och ateljén verkar besynnerlig. På vänster sida syns en timrad vägg med en anslagstavla(?). På marken/golvet är grus. Till höger är ett fönster. Troligtvis är kanske även detta, samma typ av snabbuppförd sommarateljé. Fotografen Thilda Ohlsson var verksam i Norrbyn,Nordmaling, Ångermanland. Strax utanför låg sågverksön Norrbyskär. Kanske hon hade en speciell ateljé för dessa Norrbyskärsbor. Därav den konstiga inredningen på mitt kort.
 


Ann-Mari Bäckman

2009-12-26, 09:42
Svar #6

Utloggad Evert Strandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2018-11-28, 17:18
    • Visa profil
    • Backapojkarna.n.nu

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna