ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Clara Walter, Piteå, fotograf  (läst 1672 gånger)

2003-03-12, 22:39
läst 1672 gånger

Lottie Eriksson

Söker information om fotografen Clara Walter i Piteå, hittar henne inte i Lennart Snabbs förteckning, men är också intresserad av att veta mer om henne. Dels för att åldersbestämma ett foto, men också för att jag är intresserad av att veta mer om kvinnliga fotografer i Norrland runt sekelskiftet. (har också skickat in en fråga om Hildur Björklind, Sundsvall)
 
All information av intresse.
Tacksam för hjälp.

2003-03-12, 23:39
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Klara Matilda Walter, f.1860 i Skellefteå, fotograf i Piteå åtminstone år 1900 enligt folkräkningen. Hon är ensamstående och systerdotter till Gustafva Winblad von Walter, f.1831 Skellefteå, 'Gårdsegarinna' som hon delar hushåll med på adressen 'första kvarteret Vargen' i Piteå.
 
1890 står hon som Klara Mathilda Lundström i samma hushåll; även då med mostern. (Inget yrke noterat)
 
Av folkräkningen 1870 slutligen, framgår att hon är dotter till änklingen Johan August Lundström i Sunnanå, Skellefteå landsförsamling. Fadern är född 1827 i Skellefteå lf och de syskon till henne som syns här är Anna Gustafva f.1854, Johan Gustaf f.1856, Nils August f.1864 och Carl Brynolf f.1866 - alla i Skellefteå lf. I hushållet finns dessutom både dräng och piga.
Ett visst hum om hennes mor har man ju genom mostern; det ser alltså ut som hon tagit en del av moderns efternamn på 1890-talet.. (Mostern Gustafva Winblad von Walter till sist bor ogift på Lövholmen i Piteå stad 1870.)
 
-Det var vad folkräkningen 1870, 1890 och 1900 kunde ge om henne - kanske en liten början..
Mvh/Peter

2003-03-12, 23:55
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Förresten nämner Lennart Snabb namnet/atelj?n Walter & Sjöblom i Piteå.. (Med i 1899-års förteckning) Senare (i 1911-års fört.) är namnet A. Sjöblom.

2003-03-13, 21:08
Svar #3

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Lottie!
 
Här är en lite bakgrund uppgifter på Klara Walter.  Uppgiven moster Gustava Winblad von Walter var f. Skellefteå, Västerbotten 1831 och d. ogift i Piteå, Norrbotten 27 Oct. 1913.  Enligt ”Den introducerade Svenska adelns ättartavlor” Del VIII, sid 678 Gustava hade bara två systrar.  En var Matilda Lovisa Winblad von Walter, f. troligen Skellefteå 5 apr. 1830 och d. där 5 Aug. 1868.  Hon var gift med hemmansägaren Johan August Lundström i Sunnanö.  Den andre syster var Anna Hedvig WvW, f. Skellefteå 26 Feb. 1825.  Hon var g. 22 Nov. 1863 med vice klokaren och folkskollären Johan Svedberg, f. Skellefteå 24 Aug. 1835 och d. där 29 Okt. 1870.  
 
Om Elgenstierna har inkluderat alla Gustavas systrar (och alla korrekt kompletteringar och giftermålen), och om uppgifter att Gustava Winblad von Walter är Klaras moster är korrekt, då måste Klara vara dottern till varken Matilda Lovisa eller Anna Hedvig WvW.  Om Klara, f. 1860, kom ur giftermål om Anna Hedvig med klokaren Johan Svedberg, då skull hon vara f. utomäktenskaplig eller före giftermål, eftersom Anna Hedvig och Johan var gift 1863.  Men Peter Karlssons uppgifter ovan antydar att det är Matilda Lovisa WvW som är Klaras mor. Också att namnen Johan, Nils, Gustaf, och Brynolf hittades bland Johan Lundströms barn antydar att det var Matilda Lovisa WvW som var hans hustru och mor til barnen, för med säkerhet hittades alla namnen i Matilda Lovisas anor.  
 
Systrar Gustava, Matilda Lovisa, och Anna Hedvig WvW var döttrar till kaptenen i Västerbottens Regemente, Johan Ludvig Winblad von Walter (1798-1843) och Lovisa Ström (1794-1877), som var Skellefteå kyrkoherde Nils Ströms (1755-1830) dotter och också dotters dotter till Norrlands biskopen i Härnösand, Erik Hesselgren (1715-1803).  Erik Hesselgrens far, Brynolf Hesselgren, var i fängelse av Karl XII efter falsk vinnesmål för nästan 3 år för förräderi, men frikändes 1718 en vecka efter Kong Karl d.  Bland Lovisa Ströms anor hittades cirka 100 präster, biskopar, prostar, och minst en ärkebiskop i Sverige.  Lovisa Ström och Johan Ludvig WvW bodde i Skellefteå vid kaptensbostället Nordanå och vid en privat gården, Risön i Skellefteå.
 
I året 1902 Klara Walter upptog en foto om min anfader, Frans Johan Winblad von Walter (1856-1934), hans hustru, Anna Fredrika Hedquist (1860-1911) och deras yngsta barn Claus (1901-1903).  Fotograf ligger inte till hands för mig just nu, men om jag kommer på minna riktig den undertecknades i tryckt “Clara Walter, Piteå”, med stavning Clara istället om Klara.  
 
Om Klara Walter är Gustava Winblad von Walter's sisters dotter då var Frans Johan Winblad von Walter Klaras kusin, för hans far, Johan Henrik WvW (1825-1868), var Gustavas äldre bror.  Änkan Frans Johan flyttade till Amerika i 1920 efter 7 om hans 11 barn hade tidigare flyttade där mellan 1904 and 1920.  Bland sönerna som flyttade till Amerika var Knut Gunnar WvW (1897-1984), som berättade till mig när vi tittade tillsammans på den Clara Walters ovan foto att Gunnars far Frans Johan hade berättat till honum att fotografen Klara/Clara Walter försökt uppta efternamnet Winblad von Walter men förbjuds.  Troligen i dåtiden Sverige kunna efternamnet WvW ärvdes bara från mansidan, och inte via kvinnolijnen som var Klaras WvW ursprung.
 
En titt på Skellefteås kyrkoböker kan troligen visa med säkerhet vilka syster om Gustavas var Klaras mor. Hoppas mitt självlärt Svenska är begriplig.
 
Mvh,
 
John Winblad von Walter, Chanhassen, Minnesota, USA

2003-03-16, 02:42
Svar #4

Lottie Eriksson

TACK för all information! Vilken enorm hjälp!
 
Det verkar inte som om hon var gift, kan det varit därför hon blev fotograf?
 
Har scannat in en del gamla fotografier, bl a ett där det står Clara Walter, Piteå, som jag försöker tidsbestämma (det föreställer troligen min farmors föräldrar) och det var när jag tittade på det och andra ungefär lika gamla foton som jag började fundera över alla kvinnliga fotografer. Varför var de så många? Det måste ju ha varit ett tämligen modernt och häftigt media och därför, enligt mina fördomar om den tiden (eller kanske snarare om nutiden), förbehållet männen?  
 
Alla de riktigt gamla fotografierna (som jag har) verkar vara tagna av kvinnliga fotografer och dessa måste då ha rest runt i Norrbotten med tung och otymplig utrustning. Jag vill lista ut vad de hade för liv, varför var det så vanligt med kvinnliga fotografer?? O s v
 
Hör gärna av er om ni har mer att berätta!
 
Och till John WvW vill jag säga att din självlärda svenska är väldigt bra, inga problem att förstå!
 
Tack igen till er alla.

2003-03-16, 10:23
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Om just förekomsten av kvinnliga fotografer har Lennart Snabb skrivit lite i ett inlägg under Gamla bilder: Fotografyrket.
 
Mitt inlägg här om två kvinnliga fotografer (med just Piteå-anknytning) ger sedan (förmodligen) ett exempel på hur man hade sysslan när man var ung, dvs innan man bildade familj också.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna