ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ahlqvist, Carl Magnus född 1864-09-03 i Göteborg  (läst 818 gånger)

2005-01-26, 20:54
läst 818 gånger

Gullan Gustafsson

Jag söker efter modern till Carl Magnus. Fadern heter Johannes Lorentz, född i Helsingborg 1822-05-04. Flyttade från Helsingborg till okänd ort.  
Eftersom Carl Magnus är född i Göteborg har han tydligen flyttat dit. Carl Magnus kom som inflyttad till Malmö när han var 4 år och bodde då hos sin faster. Enligt hörsägen var han då föräldralös. Jag har sedan kunna följa släkten, men har denna miss. Genline har inte 1864 ännu. De församlingar som finns utlagda är kollade!
Finns det någon som kan hjälpa mig?
 
mvh Gullan Gustafsson

2019-04-27, 16:25
Svar #1

Utloggad Sara Rönér Janicke

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:02
    • Visa profil
    • www.bevaraminnen.se
Jag har forskat på Carl Magnus idag och tack vare denna forumtråd fick jag tillräckligt med ledtrådar för att hitta rätt trots att antagandena här är fel.  :D  Tack Gullan! Det är betydligt lättare att forska runt i Sverige nu nästan 15 år senare med diverse register och allt bara några klick bort.


Johannes är morbror till Carl Magnus och hans syster Carolina är modern.


Carl Magnus Födelsenotis finns i Göteborgs Garnison 2 september 1864, där modern slarvigt fått efternamnet Ahlgren istället.
Göteborgs Garnisonsförsamling (O) CI:15 (1861-1867) Bild 133 / sid 253 (AID: v32683.b133.s253, NAD: SE/GLA/13183)


Där uppges Carl Magnus pappa vara maskinist Per Marcusson om jag tolkat texten rätt. Honom har jag inte lyckats spåra vidare.



När jag till slut hade krånglat mig runt i Malmöförsamlingarna dök även Carolina upp. Hon dog inte förrän 1877, då Carl Magnus flyttade till mostern Signe. Syskonen Ahlqvists mor heter Christina Smidt född i Ottarp. Johannes nämns inte som arvtagare i Carolinas bouppteckning, så han är borta ur familjen då. Mormor Christina nu bosatt i Trelleborg, där Carolina är född också, lämnar över sin arvslott till de två utomäktenskapliga barnen Anette och Carl Magnus enligt ett gåvobrev citerat i bouppteckningen.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna