ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Engquist/Ellquist  (läst 648 gånger)

2009-02-27, 14:15
läst 648 gånger

May-Lise Skansare

Jag har två fotografier där fotografen anges Engquist eller Ellquist i Stockholm. Har sökt på Lennart Snabbs gamla fotografer och även googlat utan resultat.
Fotona bör vara ca 1937-1945. Det ena föreställer min mor tillsammans med två fastrar samt en okänd dam och det andra mina två kusiner födda 1937 - samtliga i Nyköpingstrakten.
Varför åkte man till Stockholm när det fanns utmärkta fotografer i Nyköping. Kan fotografen ha varit en ambulerande fotograf?
Vänligen May-Lise

2009-02-27, 23:50
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
May-Lise!
 
Jag vet inte hur det var på 30-40-talet, men tidigare, så var det inte ovanligt att man skickade kortet någon annanstans för få kopior på det. Om fotograferna ambulerade på den tiden vet inte heller.
 
I Rotemansarkivet hittar jag en fotografelev, som senare blir fabrikör, Ernst Hilding Ellqvist, född 19/7 1878, död 1931, troligen bror/släkt med
fotografen Oskar Alfred Ellqvist född 4/3 1867, död 1937. Nu brukade någon ibland fortsätta verksamheten, så fotoaffären behövde inte ha upphört 1937.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-02-27, 23:56
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det finns kort av 0scar Ellqvist i Porträttfynd, men de är av naturliga skäl från tiden, då visitkort var vanliga.
Ann-Mari Bäckman

2009-02-28, 10:31
Svar #3

May-Lise Skansare

Tack Ann-Mari!
Försökte kopiera in fotografens logotype men så duktig är jag inte. Ska be barnbarnet om hjälp med det tekniska. Det har kanske inte någon betydelse att kunna hitta fotografen men man undrar ju varför man for till Stockholm för att fotograferas.  
Från det ena till......  
Jag har nyligen fått i min hand fem st gamla fotoalbum tillhörande släkten både på min mors och fars sida varav de flesta korten föreställer för mig helt okända personer.  
Ska man lossa på korten för att se om det finns någon ledtråd på baksidan med risk att både kort och album förstörs? Flera av dessa album är mycket gamla och vackra i sig.
Kanske någon har någon åsikt.
Vänligen May-Lise

2009-02-28, 14:50
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag tycker absolut du ska lägga in dessa kort i Porträttfynd. Det kan hjälpa andra att få samma kort identifierade eller att du får dina kort identifierde. För att göra det måste man lossa på korten, för där kan, som du säger, finnas information på baksidan, plus präglade årtal på framsidan, som kanske döljs av kartongen. Dessutom kanske det är svårt att se exakt hela fotografens namn och adress. Det är med andra ord många upplysningar, som kan finnas på själva kortet.
 
Jag vet inte hur andra gör, men jag har tyvärr haft sönder mina album, när jag ska försöka lossa vissa kort. De kan sitta som klistrade. Jag tror att Anders Nylander använder någon pincett eller liknande och med hjälp av den försökt fösa ut kortet från fickan.
Ann-Mari Bäckman

2009-03-01, 10:23
Svar #5

May-Lise Skansare

Återigen tack Ann-Mari!
Nu har diskussionen spårat ur till att handla om annat än fotografen Ellquist. Kanske skulle den här diskussionen ligga under annan tråd under Gamla bilder.
Några av korten kanske jag lägger in i Porträttfynd (när jag lärt mer).
Vänligen May-Lise

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna