ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fotografer i Kristianstad och i Ängelholm  (läst 900 gånger)

2010-04-06, 18:44
läst 900 gånger

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 07:28
    • Visa profil
I Lennart Snabbs förteckning här på Rötter finns ett antal fotografer verksamma på 1860-1870-talet.
Jag undrar om någon möjligtvis vet om sittningsjournaler och plåtar finns arkiverade för någon av dessa fotografer i Kristianstad eller i Ängelholm.
Finns t.ex. Hanna Forthmeiiers sittningsjournaler?

2010-04-06, 20:43
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Karin!
 
När det gäller fotografer i Kristianstad eller Ängelholm kan du kanske kontakta ev museer för städerna. Sök på nätet och maila frågan till dem.
 
När det gäller Hanna Forthmeijer så dog hon 1914 i Växjö och maken Olof Fredrik Forthmeijer dog 1924 i Halmstad. (Källa: Bernhard Johansons fotografregister) Kan makarna själva ha haft kvar sittningsjournalerna och tagit med sig dem från plats till plats? I så fall kanske det är läge att även fråga museèt i Halmstad och Växjö.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-04-06, 21:52
Svar #2

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 07:28
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
 
Tack för tips som tar mig vidare i min efterforskning av fotograf.
Personen ,vilken det finns ett foto på,var fattighus-bokhållare i Kristianstad 1868 till 1874 då han avled vid 32 års ålder.
Innan dess var han lantmäterielev,först i Lund ngt år och sedan i Ängelholm.Några elevmartriklar för lantmäteri-elever finns tydligen inte,annars kunde det ju kanske finnas något foto där.
Min förhoppning är alltså att hitta ett foto att jämföra befintligt foto med.
 
Karin

2010-04-06, 22:37
Svar #3

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 07:28
    • Visa profil
Hoppsan,det blev visst lite luddigt det jag skrev om att jämföra befintligt foto med ett framforskat!
 
Det befintliga fotot föreställer en man med samma för-och efternamn och samma födelseår och dödsår som min fattighus-bokhållare,men inga andra upgifter.
 
Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna