ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-09  (läst 2827 gånger)

2000-10-25, 21:11
läst 2827 gånger

Carsten Rolfson

Det skulle vara kul om det kunde göras någon form av fotografregister, när dom verkarde och var dom verkade. Det skulle kanske kunna underlätta vid identifiering av personer på gamla foton.

2000-10-25, 22:58
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Det finns en hel del litteratur om svenska fotografer i äldre tider. En sökning i LIBRIS kan ge många boktitlar av intresse.
Här är några exempel:
 
Förteckning över svenska porträttfotografer i Kungl. bibliotekets samlingar (1992).  
 
LarsOlof Lööf: Göteborgs fotografer : atelj?er och yrkesmän 1840-1910 (1999).
 
Karl Erik Ander: Helsingborgs första fotografer och deras bilder 1840-1900 : en krönika med Helsingborgshistoriska notiser (1998).  
 
Stellan Wiberg: Fotografer i Eskilstuna : 1840-tal-1950-tal (1996).

2000-10-26, 00:01
Svar #2

Utloggad Sigvard Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2015-06-17, 22:21
    • Visa profil
I Värmland förr och Nu 1984 finns en mycket informativ artikel om Karlstads fotografer ”Från dagerrotypi till kamerakonst. Ett yrkes åttioårshistoria i Karlstad” av Carl Vilhelm Bromander.

2000-10-28, 17:01
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 04:36
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
För Nyköping finns sedan  något år
 
Det förgångnas spegel
av Stefan Hammar
 
med motsvarande uppgifter om när fotograferna där var verksamma. En ypperlig källa för att datera foton tagna där!
Ulf Berggren

2000-10-28, 22:04
Svar #4

Jan Nyrén

Här kommer ett tips från en Släktfoto-forskare .
 
Fotografien i Örebro under 1800-talet , ett kapitel skrivet av Curt Götlin. Ur boken, Från
Bergslag till bondebygd. (1968) ÖLM /Örebro Läns
Museum. (nära 40 sidor, välskriven information)
 
Jag har genom detta fått dom äldsta korten i vår 
Örebro släktdel daterade till 1872/1874 då foto-
grafen dog eller flyttade till annan ort. Innan
jag hade den listan (före augusti 2000) så såg alla att dom var gamla. NU kan vi inrikta oss på
vissa släktindivider i vår fortsatta identifier-
ingsarbete.
 
Jag har följande önskan att få tips om Fotografer
verksamma i Linköping , Tveksamma , Medevi , Motala,
Vadstena och Askersund. Jag har lite noterat om
några Linköping & Motala fotografer.
 
Mvh Jan Nyrén , Motala.
 
E-mail -   jan.nyren@telia.com

2000-10-31, 20:32
Svar #5

Tore Sandrell

Jag har också ett tips på en bra fotohistorisk bok som heter: Växjö framför kameran 1847-1900 av Pär Rittsel. Den var årsbok för Hylt?n-Cavalliusföreningen 1977, utgiven av Kronobergs läns Hembygdsförbund. Här finns förteckning över atelj?fotografer som har verkat i Växjö och mellan vilka årtal.

2000-11-16, 13:57
Svar #6

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Förteckning över Sveriges Fotografer år 1899, så heter en bok jag har i min ägo, utgiven i Sthlm samma år. Den innehåller en alfabetisk förteckning efter ortsnamnen och vilka fotografer som verkade på respektive ort detta år. Det står även vem som övertagit en äldre atelje samt vilket år ateljen öppnade.
Längst bak finns även en personförteckning där fotograferna står uppräknade i alfabetisk ordning.
Jag har funderat på att skriva av den, innehåller ca 60 sidor i A5-format. Finns det i så fall något intresse ute bland forskarna att förvärva en stycke sådan kopia. Om det gör, så kan ni ju svara under denna diskussion.
Lennart Snabb

2000-11-16, 16:48
Svar #7

Tore Sandrell

Hej,Lennart!
Jag har försökt att låna nämnda bok på biblioteket men fått till svar att den finns på KB i Stockholm och lånas inte ut.Jag är följaktligen intresserad av kopior, går det kanske att fotokopiera? Någon kanske har ett ex till salu eller känner till var man kan hitta den.
Tore

2000-11-16, 17:01
Svar #8

Karl O Gustafsson

Hej Lennart
Har du med en fotograf vid namn Hahn, eller Brandt från Torpa socken i Östergötland i din förteckning, skulle i så fall vara intresserad av vad som står om dessa
 
Kalle

2000-11-16, 20:39
Svar #9

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Lennart!
 
Du talar om att skriva av 60 sidor. Det verkar jobbigt. Varför inte skanna in sidorna och använda ett bra OCR-program för att föra över resultatet till en ordbehandlare. Resultat brukar bli bra.
 
Hälsningar Stig Geber

2000-11-16, 21:11
Svar #10

Margareta Nilars

Till Lennart Snabb.
Jag är intresserad av ett ex. av registret.

2000-11-16, 21:58
Svar #11

ane

Hej alla
För kännedom finns en likadan matrikel utgiven 1911 av samme författare. I den senare finns några exempel på atelj?er som är etablerade långt före 1899 men som inte finns med i den första utgåvan. Dessutom har ju nya fotografer tillkommit under de 12 åren, atelj?er övertagits, adresser ändrats osv. För att få en mer heltäckande förteckning borde alltså båda matriklarnas data sammanställas. (ett jättejobb!)
 
mvh/Hasse

2000-11-17, 02:04
Svar #12

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Hoppsan, här rasslade det till.  
 
Till dig KARL-O kan jag bara tyvärr meddela att det inte finns upptagen någon fotograf alls i Torpa i boken. Däremot så finns det en Alexis Brandt i Malmö, samt en Carl Brandt i Stockholm, Marieberg etabl. 1866.
 
Till dig STIG så säger jag bara att det är inte alls ett så stort jobb som det låter. I brist på scanner så brukar jag skriva av artiklar, häften och mindre böcker. Då har man ju fördelen att man kan redigera lite som man tycker, dessutom så kan man ju söka i texten på enstaka ord, namn eller orter.  
 
Till dig ANE så säger jag att jag gärna sammanställer dessa två böcker och sedan så kan man ju t.ex. förmedla dem via diskett. Skriver det mesta i Word (2000 numera) som ju är ett såpass starkt program att man inte behöver ta till Publisher, Page Maker el. dyl. I den utgåvan jag har så finns också ateljeer som är etablerade så tidigt som t.ex JOHN DRYSELIUS 1852 i Kalmar eller Hoffotograf MATHIAS HANSEN 1855 i Kristiania vilken flyttade till Stockholm 1857.
Ska försöka få tag i 1911 års version !
Mvh Lennart Snabb Uddevalla

2000-11-17, 17:48
Svar #13

Claes Åkerblom

Bäste Lennart Snabb,
 
Eftersom jag dokumenterar Säffles näringsidkare tar jag mig friheten och frågar Dig om matrikeln omnämner fotograferna Adolf Petersson, Emmy Sandelin och Alma Löfgren. Samtliga dessa var verksamma i Säffle på 1890-talet och jag efterlyser historiken över deras atelj?. Finns där fler säfflefotografer upptagna i matrikeln?
 
mvh
Claes Åkerblom, Säffle

2000-11-17, 19:44
Svar #14

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Lennart!
 
Med en OCR-läsare får man en fil som går att ta in i en vanlig ordbehandlare och sedan redigerar man på vanligt sätt. Programmet måste dock ha hög kvalitet. Med tidgare skannes följde det ofta med ett gratisprogram som var i stort sett odugligt.
 
Har du möjligen hittat två fotografer med namnen Skötsner och Edhlund i Östhammar?
 
Hälsningar Stig Geber

2000-11-17, 21:22
Svar #15

Carsten Rolfson

Lennart!
 
Om du gör en sammanställning av de två böckerna som det diskuterats om här. En ide vore kanske att lägga ut materialet på en hemsida på webben
 
Carsten Rolfson

2000-11-17, 21:38
Svar #16

Utloggad Tommy Lilja

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2009-08-24, 20:45
    • Visa profil
Lennart!
Är intresserad att köpa eller på annat sätt ta del av sammanställningen av båda förteckningarna.
Bra om det färdiga materialet blir sökbart.
Mvh Tommy Lilja

2000-11-17, 22:50
Svar #17

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
CLAES, under Seffle angives endast Ludvig Åberg. Etabl. 1889, övriga tre finns överhuvudtaget inte med i denna bok. Förmodligen är den inte så heltäckande som man skulle önska. Kanske att inte alla var registrerade medlemmar i Svenska Fotografernas Förbund, på vars uppdrag boken utgavs.
 
STIG, under Östhammar står det dels,
 
JULIA BLOM (utan kommentarer) dels,
 
Skötsner-Edhlund. A. Skötesner etabl. i Alunda 1885, flyttad 1886 till Harg, 1887 till Östhammar, ? 1888. Affären öfvergick till fru Brita Skötsner, 1893 omgift med P.E.Edhlund. Ofvanst. firma från 1893. Sommarfilialer: Öregrund 1894, Korsbron pr Gimo 1896.
 
Till ÖVRIGA INTRESSENTER, finns det någon som har eller har tillgång till version 1911 och tämligen omgående skulle kunna skicka mig en kopia, så kan jag börja skriva ganska på direkten ?
 
Mvh Lsn

2000-11-25, 14:39
Svar #18

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
København
Jeg har 28 fotos af "ukendte personer", bare fra Landskrona. Er der nogen der ved, hvornår følgende fotografer virkede:
Anton Hagman, Prestgatan 5/Prestgatan 6
Stenbeck & Hagman
Augusta Sevelius
Aogusta og Ewelina Borg
Hanna Forxmeüer
Maria Thunell
Hilda Wahlquist
C.G.W. von Düber
W. Hermansen
Venlig hilsen Gudrun

2000-11-25, 16:45
Svar #19

louise Sjöbeck

Lennart!
 
Finns det möjligen någon fotograf vid namn P. Forsberg från Forsbacka med i förteckningen?
 
MVH
Louise Sjöbeck

2000-11-25, 23:02
Svar #20

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Ååhh...Guuudrun ! Skämt åsido !
År 1899 finns i Landskrona följande fotografer,  
Frans E. Arvidsson, Nygat. 8. Etabl 1885 i Helsingborg, flyttad 1896 till Landskrona, filial i Eslöv. Anton Hagman med filial i Billingsholms gruva samt Borg Mesch etabl. 1889 i Gävle. Någon Hanna Forxme?er finns inte i Lamdskrona, däremot finns en Hanna Forthmeiier i Växiö, etabl. 1863. Kanske kan du få ett bättre svar när jag fått tag i förteckningen för 1911.
 
Louise, tyvärr, 1899 finns inte Forsbacka med alls och ingen Forsbäck någon annanstans heller.
 
Jag har just blivit klar med avskriften av 1899 års Förteckning och väntar på 1911 års version, när jag fått tag i den och sammanställt dessa bägge till ett gemensamt register så meddelar jag under denna diskussion. Men intill dess så är ni naturligtvis välkomna att ställa enkilda frågor. Problemet är ju att av de ca 570 upptagna firmor och namn vilka tillskrevs om att sända in uppgifter om sin verksamhet så har ca 150 fotografer underlåtit att lämna in några uppgifter alls och av dem som har lämnat in uppgifter så är många tämligen ofullständiga. Ibland bara namn och adress.
Hälsn Lsn

2000-11-29, 21:17
Svar #21

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
København
Kunne man ikke sideløbende med lister over litteratur om fotografer, have et system der tog udgangspunkt i de fotos, hvorpå vi kendte personerne ? For mange af os har vel trods alt også den slags fotos ?
Billeder af børn kan man næsten altid bestemme nogenlunde tidsmæssigt korrekt, f.eks. med en margen på 2-3 år til hver side. Det kan sætte årstal på billedet - hvis man ved hvem personen er!
Hvis mange personer indtastede fotografnavn, sted og ca - årstal på billeder, burde der vel til sidst danne sig et nogenlunde pålideligt mønster ?
Venlig hilsen Gudrun

2000-11-30, 16:46
Svar #22

louise Sjöbeck

Lennart!
Tack i alla fall för att du kikade efter.
MVH
Louise

2000-11-30, 22:35
Svar #23

Tore Sandrell

Lennart!
Finns det någon fotograf i Växjö vid namn Hilding Jönsson nämd i förteckningen.
Tore

2000-11-30, 22:37
Svar #24

Jan Nyrén

Hej Lennart !
 
Jag är intresserad av en kopia av 1899 års Foto-
grafer i Sverige med tillägget när du blir klar.
Finns det i den förteckningen någon hänvisning
till en tidigare utgåva ? Jag har hållit på i 2 år
med släktfoto identifiering och tycker att man får
väldigt bra hjälp om man vet när fotografen var
verksam. Är dock i förväg nyfiken på alla Askersunds fotografer samt de i Zinkgruvan utanför
Askersund,  Mvh  Jan Nyrén , Motala.

2000-11-30, 23:46
Svar #25

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Tore !  
av de i Vexiö 4 nämnda fotograferna finns det ingen som heter så. Inte på någon annan ort heller.
 
Jan !
Nej det finns inget som antyder att det skulle finnas någon tidigare, tvärtom så låter författaren i sitt förord en förstå att detta är den första förteckningen som göres. Förbundet som gav detta uppdrag bildades förmodligen 1895 enär dess stadgar antogs på ett konstituerande möte den 9 okt 1895. I Askersund finnes Erik Pettersson utan övriga komm. samt Joh. Strömberg på Stora Bergsg. 127. Etabl 1897 i Uppsala flyttad 1898 till A-sund

2000-12-01, 16:42
Svar #26

Tore Sandrell

Lennart!
Vilka 4 fotografer finns med från Växjö?
Hälsningar Tore

2000-12-01, 18:15
Svar #27

L.ennart Snabb

Tore
 
A.C. Anthonius
 
Hanna Forthmeiier, inneh. Olof Forthm.. etabl 1863
 
Betty Larsson, inneh. Betty Andersson. Sandgårdsgat. 24 etabl 1895
 
Bertha N?tzman

2000-12-09, 07:53
Svar #28

David Clark

Friends:  I'm sorry to be posting this in English, but I do not know Swedish at all.  This is also posted under the English Emigrants section of this forum.  
 
One of our family's treasures is a photograph on a card that is  
supposedly grandfather's mother  
named Sophie Bernadotte. Imprinted on the card is the word Presto  
[presumably the  
photographer], and the word Wenersberg. I am told that the latter is  
now known as Vänersborg,  
which is a town located in Västa Götland. It appears on my atlas as the  
southernmost town on  
Lake Vanern. On the back of the photo is written Photografi Atelier  
(image 142).  
 
Grandfather was Frank John Hendrickson, DOB November 22, 1846,  
supposedly in Stockholm. He came  
to America in abt 1865-1867, and may have returned to Sweden in 1872 for  
a short visit because  
we found on the Emigraten CD a reference to F Henricson of America  
destination Redwing, which is  
where he lived, and family tradition has him making a return trip to  
visit.  
 
Does anyone know if there are any records from Presto, the  
photographer? I once heard a story about a  
complete archive of a local photographer's work in the American midwest  
being saved and kept in a local history museum. Maybe the same might be  
true here.  
 
Lennart Snabb coonfirmed that Presto was active in the city Wenersborg, but I do hope for more information.  Thanks for all your help.
 
David Clark
Irvine, CA USA
dc1999@flashcom.net
 
 
David Clark

2000-12-09, 19:16
Svar #29

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
David! Are you sure your grandfather wasn't 
just 
being patriotic and royalistic? Sophie 
Bernadotte 
was Queen of Sweden, wife of King Oscar II 
who 
succeeded to the throne in just 1872.
So what was grandfather doing in 
Vänersborg?
Regards Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna