ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hildegard Löfblad, Hammarstrand  (läst 2913 gånger)

2005-02-07, 20:38
läst 2913 gånger

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hildegard Löfblad, född 1880 var både författare och fotograf. Tyvärr finns inte mycket bevarat av hennes fotografier. Jag efterlyser därför om någon känner till eller möjligtvis har fotografier tagna utav henne. Bl a så utgav hon en hel del vykort. Av hennes författarskap kan nämnas boken, Herr Olofs hustru. Boken handlar om Ragundaprästen Olof Rahm i Ragunda som avrättades för landsföräderi 1678.
Jag har ett foto av Hildegards atelj?, som troligtvis övertogs av en fotograf vid namn Tage Ivan Sten. Atelj?n till höger på fotot.
Mvh Martin B
 
 

2007-01-16, 19:29
Svar #1

Utloggad Oddbjörn Ericsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2021-07-24, 09:37
    • Visa profil
Jag har några bilder av Hildegard Löfblad, men hittar bara en just nu. Jag har även bilder av Hanna Löfblad, Bispfors, O Granholm, Kälarne och Reinhold Tynelius, Hällesjö, Kälarne.
 
Bilderna kommer från min farmors hem i Ösjön, Kälarne.

2007-01-17, 11:03
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Oddbjörn!
 
Det skulle vara trevligt om du kunde lägga in dem i Porträttfynd, vilket du hittar på första sidan i vänster spalt. Där står också hur man går till väga.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-01-17, 19:07
Svar #3

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej Oddbjörn!
Det vore trevligt om du kunde lägga in dina porträttfynd som Ann-Mari skriver. Gå in under Gamla bilder och vidare till Porträttfynd och Skicka in bilder. Gör en kortfattade beskrivning vad du vet om porträtten. Jag vet att det finns många som är intresserade av Hildegards alster och kan säkert hjälpa till. Jag förmodar att du också menar Hanna Löfgren, Bispfors. Thynelius är också intressant eftersom det inte finns så många inlagda av hans alster. Tänk på att porträtten måste vara

2007-03-07, 22:01
Svar #4

Utloggad Margareta Österberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Jag är specialintresserad av allt som går att få tag i omkring Hildegard Löfblad eftersom jag finns med i Hildegard Löfbladh sällskapets bibliografigrupp som planerar att ge ut ett häfte i vår, Hildegard Löfbladh- författare och fotograf.Förutom de böcker Martin skriver om har hon skrivit många noveller och artiklar i olika tidskrifter från 1917 - 1950. Vi har långt ifrån hittat allt och du kanske vill hjälpa oss. I så fall kan du höra av dig så skickar jag dig det material vi hittat hittills.

2007-06-19, 13:02
Svar #5

Sara Eriksson

Hej!
 
Jag håller på att göra en hemsida för Ragunda hembygdsförening. Tänkte det kunde vara skoj att göra en kortare presentation av Hildegard Löfblad och lite av hennes bilder. Vore väldigt tacksam om någon i detta forumet kunde skicka lite info och kanske någon bild. Finns det någon som har sett något fotografi av Hildegard själv?
 
Mvh Sara

2007-06-19, 17:03
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Sara!
 
Här är ett porträtt av Hildegard!
 
Löfblad
 
Som du ser finns ett fint foto på henne också som nr #6169 i Porträttfynd.
 
Carina Olsson har lagt in många foton från Jämtland. Hon kanske har några att låna ut, eller vet var ni kan få tag på några kort.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-19, 17:55
Svar #7

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Sara!
 
Tag kontakt med Margareta här ovan. Hon har massor kring Hildegard Löfblad. Hon startade bl a Hildegard Löfblad-sällskapet i Ragunda. Jag vet inte hur det har gått, eftersom det var ett tag sedan jag var i kontakt med henne. Jag har också skrivit en del om henne på min hemsida. Jag tror t o m att det finns ett porträtt av henne här i anbytarforum.
 
Mvh Martin B

2009-02-04, 22:48
Svar #8

Utloggad Lars Anders Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 18:03
    • Visa profil
Här sitter Hildegard Löfblad i sin Ateljé

2009-02-05, 08:38
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Är det egenhändigt gjorda vykort hon säljer?
Ann-Mari Bäckman

2009-02-06, 23:47
Svar #10

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Jag har hittat ett vykortsfotografi i farfars släktalbum från Götene/Holmestad i Västergötland. På baksidan är tryckt H. Löfbladh. Hammarstrand. Se nedan. Det måste väl med största sannolikhet vara taget hos den Hildegard Löfblad som omnämns här? Personerna på bilden vet jag inte vilka de är men någon av dem har i alla fall koppling till Götene/Holmestad.
 

2009-02-06, 23:52
Svar #11

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Eftersom Martin ovan efterlyser vykort tagna av Hildegard kommer här framsidan:
 

2009-02-07, 08:28
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Fredrik!
 
 
Lägg gärna in fotot i Porträttfynd. Att det är vykortsbaksida behöver man inte berätta där, då jag inte tror att det är helt korrekt att lägga in sådana här kort.  
 
Det är möjligt att Martin avsåg vykort med hus och landskapsmotiv.
Ann-Mari Bäckman

2009-02-07, 08:53
Svar #13

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Jag har pratat med Margareta Österberg. Hon skriver så här: Har dessutom c: 25 orginalvykort så jag vet att hon även fotograferade och sålde vykort. Tyvärr så är inte Margareta ansluten till Rötter. Jag har skickat henne en länk. Hildegard var ju inte bara fotograf. Hon skrev bl.a noveller för tidningar. Inom kort kommer också ett skådespel att sättas upp om Hildegard Löfblad. Jag tror dom har planer på att det ska sättas upp vid scenen i Döda Fallet.
Martin B

2009-02-07, 09:49
Svar #14

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Nu är jag i farten igen. Jag hittade följande om Hildegard Löfblad i en tidning utgiven av Landsföreningen för kvinnans politiska rösträtt. Rösträtt för kvinnor var namnet på tidningen och utkom 1917-05-17
Citat från tidningen: Efter föredrag av fru Gurli Hertzman-Ericson bildades Ragunda F. K. P. R. i Jämtlands län med fröken Hildegard Löfblad som ordförande, fru Anna Gisslen vice ordförande, fröken Selma Hellsen sekreterare och fru Hulda Frid kassaförvaltare.
 
Hildegard var tydligen engagerad i många saker - fotograf, författare och kvinnorättskämpe.
Martin B

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna