ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: K.Axberg i Åmål  (läst 703 gånger)

2007-03-28, 18:39
läst 703 gånger

Utloggad Eva Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 17:51
    • Visa profil
Hej
Denna fotograf etablerade sig 1/5 1908 (enl. Snabb), och jag undrar betr fotografens namn o adress som står tryckt nederst på bilden. Jag kan se att det finns tryck med antingen svart eller vit text. Kan någon säga om det var de första kanske 1-2 åren som svart text användes och om han övergick till vit efter t.ex 1910? Någon som vet??
 
Det vore lättare att tidsbestämma bilderna om det var så att det var årsvis.  
 
Hälsningar
Eva Persson

2007-03-29, 09:03
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Eva!
 
Har man tur kan någon ha gjort en sådan här årsindelning, med hjälp av de kort, som finns eller ha denna kännedom sedan tidigare. Finns det adresser med, så kan man med hjälp av det försöka tidsbestämma korten, men här verkar det bara vara detta med vit text och svart text, som avviker.
 
Om det har funnits fler kort inlagda av fotografen, har man ju kunnat försöka själv att avgöra vilka som varit de äldre och vilka som varit de yngre.
 
Att årsbestämma ett foto exakt, det tror jag blir svårt, men vet man att fotografen ändrar till vit text t ex 1912, ja då vet man ju att fotot inte är före eller efter det.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna