ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Olsson född 1864 (Göteborg)  (läst 849 gånger)

2007-03-27, 13:00
läst 849 gånger

Solweig Elmrin

Kan någon hjälpa mig att få fram min farmors Farfar och farmor?? Min farmor var Olga Natalia Olsson född 1869-06-03 i Karl Johan Göteborg. Hennes Mor var Anna Maria Andersdotter född 1832-05-12 i Norge och hennes far var Anders Olsson född 1824-01-19 (Var vet jag ej) Dom gifte sig 1853-07-10 i Halden. Men VILKA var Anders Olssons föräldrar??? Mycket tacksam för all hjälp!!  MVH   Solweig Elmrin

2007-03-27, 22:16
Svar #1

BM Nordin

Hej Solveig!
Du måste nog ta reda på närmare var Anders Olsson var född. I alla fall i vilket län.
Jag kollade i Gbg och Bohus under Solberga  och Karl Johan i Gbg men där var han inte född. Kanske om någon har tillgång till vigselregister i Norge, Halden för 1853 kanske de kan se hans fö
delseort där.
Hittar honom  i Sv bef 1890 och Sv bef 1900 men där står inte var han är född.
Hälsningar
Britt-Marie

2007-03-27, 23:11
Svar #2

Solweig Elmrin

Tack i alla fall Britt-Marie. Det verkar hopplöst att hitta vad han är född, och då är det inte lätt att hitta hans föräldrar...Jag såg att jag skrivit fel födelseårtal i Rubriken, men det ska ju vara 1824 och inte 1864. MVH  Solweig

2007-03-28, 10:52
Svar #3

Eivor Canova (Pilady)

Hej Solweig.
 
Nej, den gubben var då inte lätt att hitta.
Har följt familjen i diverse husförhörslängder på SVAR?s register eftersom där finns med Oskar Fredriks församling som har Masthugget.
Summa sumarum blev att Anders Olsson avled 1896-07-31 i Masthuggets församling; scb Göteborgs och Bohus län;  Masthuggs dödbok; GID 100014.114.10500, höger sida och inskrivnings nr det året 234. Nej då! där står inget datum heller, bara år 1824 och avled av kronisk bronkit.
Du skulle ju kunna försöka med om det finns en bouppteckning efter honom och ev. om det då där kan finnas uppgifter på var och när han är född.
 
Hälsningar
Eivor

2007-03-28, 11:09
Svar #4

Solweig Elmrin

TACK snälla Eivor, jag är tacksam för varje litet napp om den mannen. Han var ju född 1824-01-19. MVH    Solweig

2007-04-18, 12:48
Svar #5

Solweig Elmrin

TACK igen SNÄLLA Eivor för all hjälp jag fått av dig, och så mycket tid du lagt ner på mig och mina anfäder.   Kram   Solweig

2007-05-05, 19:04
Svar #6

Solweig Elmrin

Min farmors far var ju Anders Olsson född 1824 -01-19 gifte sig i Halden Norge 1853-07-10 med Anna Maria Andersdotter född 1832-05-12 norska. Anders far hette Ole Nilsson men vad hette Anders mamma?? Han dog 1896-07-31 i Göteborg.  Kan någon hjälpa mig är jag tacksam??  MVH   Solweig

2007-05-05, 22:58
Svar #7

Ingrid Ericsson

Solweig, eftersom det verkar ovisst i vilken församling han föddes i, kan det nog ta ett tag att leta reda på. Hoppas någon har ett tips.
 
Register: Folkräkning 1890 (Göteborgs- och Bohus län)
Namn:  Anders Olsson  
Hemförsamling:  Masthuggets  
Hemort:  6:te Roten 5:te Qv. B H  
Kontrakt:  Södra Dom  
Län:  Göteborgs och Bohuslän  
Födelseår:  1824  
Födelseförsamling:  ?  
Yrke:  Plåtslag.  
Civilstånd:  Gift (G)  
Kön:  Man  
Famstkod:  Far/man (F)  
Familj nr:  1  
Sida:  492    
Rad:  42    
 
Anders Olsson, f. 1824 i ?, Plåtslag.  
Anna Maria Andersd:r, f. 1832 i Fredrikshald  
Olga Natalia, f. 1869 i Carl Johan  
Agnes Emilia, f. 1873 i Carl Johan

2007-05-06, 19:50
Svar #8

Solweig Elmrin

TACK snälla Ingrid för din hjälp, undrar vad den mannen föddes egentligen, det verkar nästan hopplöst...MVH  Solweig

2007-05-07, 15:29
Svar #9

Marianne H. Knive

Hei! I det norske Digitalarkivet finner du blant annet ministerialbok (=kirkebok)for Østfold fylke, Halden 1845-1846 side 479 nr. 14 innflyttet oktober 1851 Anders Olson, ungkarl, 26 år født i Gje(stad?)i Sverige, innflyttet fra Festberg tror jeg det står.  
I samme bok finner du ægteviede 1853 s.310 nr. 24 Anders Olsen viet til Anne Marie Andersdatter 10.juli 1953, han født i Sverig, fader Ole Nilson. Kan dette hjelpe deg? Hilsen Marianne H. Knive

2007-05-08, 08:41
Svar #10

Ann Kristin Elvsveen

Hej Solweig.
 
Har letat i Genline, men hittar ingen Anders Olsson född 19 januari 1824 i Gestad, men det fins en Anders född 26 januari 1826,döpt 29 januar 1826. Detta är den samma som Marianne har hittat. Du hittar honom också här:
 
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=If01001812&gardpostnr=3121&personpostnr=3121&merk=3121#ovre
 
I husförhör för Gestad AI:11, står det att hans far dör 5 april 1828 och att familjen flyttar till Erikstad, Dyreberg. Hittar inte detta stället i Eristad, men skall leta vidare.
Hans far heter inte Nilsson, men Larsson. Kan vara att moderen giftet om seg och att han var Olof Nilsson.
 
Ann Kristin

2007-05-08, 12:10
Svar #11

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 19:30
    • Visa profil
Svenska ortnamn 1999 upptar ett enda Dyreberg, i grannsocknen Bolstad, vilken var moderförsamling för pastoratet, som bestod av socknarna Bolstad, Grinstad, Erikstad och Gestad.

2007-05-08, 13:30
Svar #12

Eivor Canova (Pilady)

Hej alla engagerade.
 
Det är inte den Anders Olsson heller som Ann Kristin hänvisar till.  
Den Anders avlider 1853-07-02 i Ekebro, Grinstad.
 
Hälsningar
Eivor

2007-05-08, 16:05
Svar #13

Ann Kristin Elvsveen

Hej igen.
Den Anders Olsson som finns i Norge har jag hittat i Fässberg.
Han bor där i 1851, Han kom från Karl Johans församling, Göteborg. Flyttar till Fredrikshald, Norge i oktober 1851.
Mens han är i Fässberg jobbar han på Rosendals Socker bruk.
Det står i husförhör i Fässberg at han är född i Gestad, men bara år 1826, inte något datum.
Men det tyder ju på at 1824 kan vara fel.
 
Ann Kristin

2007-05-08, 23:27
Svar #14

Solweig Elmrin

Hej på ER alla hjälpsamma, jag är jättetacksam men ännu mer oviss vilken Anders som är rätt. Min Anders är ju född 1824-01-19, gifte sig med norskan AnnaMaria Andersdotter i Halden 1853-07-10, dessa uppgifter har jag fått från Landsarkivet men dom kunde inte uppge vad han var född?? Sen har jag deras utskrift från vigselboken med fädrerna Ole Nilsson och Anders Sörensson. Vill så gärna få fram ANDERS MOR!!! MVH  Solweig

2007-05-09, 01:16
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6911
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:52
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag upprepar det jag skrev under Gestad i går:
 
Lita inte på att födelsedatumet är riktigt angivet i senare kyrkoböcker, kanske inte ens året. Sådant blev lätt fel när uppgifter fördes över från husförhörslängd till husförhörslängd och vidare till attester o.s.v.
 
Om han flyttade till Halden (eller Fredrikshald, som det hette på den tiden) från Fässberg, så se när han flyttade till Fässberg, och följ honom bakåt därifrån i flytt- och husförhörslängder och flyttattester socken för socken.
 
Var bodde han innan han kom till Fässberg? Kanske bodde han bara en tid i Gestad, som därför felaktigt har kommit att angivas som födelsesocken. Kanske var han verkligen född i Gestad, men på ett annat datum ett annat år.
 
Följa en person bakåt på det viset bör man f.ö. alltid göra för säkerhets skull; särskilt viktigt är det om det rör sig om en person med ett vanligt namn. Ett födelsedatum kan som sagt lätt bli fel angivet i senare längder, och en helt annan person med samma vanliga namn kan vara född på den felaktigt angivna dagen - och vips har man fått fel förfäder, om man hoppar direkt till födelseboken från en långt senare husförhörslängd utan att ha hela kedjan däremellan...Efter att detta skrevs har det ju visat sig att han innan Fässberg bodde i Karl Johan (men observera att Karl Johan inte införlivades med Göteborgs stad förrän 1868). Då gäller det alltså att hitta när han flyttade till Fässberg från Karl Johan, och sedan följa honom bakåt därifrån.
 
Det finns inget annat sätt att vara säker på att man har rätt person än att följa honom bakåt husförhörslängd för husförhörslängd i den socken man har hittat honom i, tills man kommer till den första längden efter inflyttningen. Då går man till inflyttningslängden (och flyttattesten), och därifån till utflyttningslängden i den socken han kom ifrån. Och sedan bakåt genom husförhörslängderna där o.s.v. Förr eller senare kommer man (om man inte har otur...) till den första längden där han finns tillsammans med föräldrarna efter födelsen. Och då är det dags att gå till födelseboken.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-05-09, 09:11
Svar #16

Ann Kristin Elvsveen

Hej igen.
 
Anders Olsson född 1826 flyttar till Karl Johans församling 1848 20/11 från Vänersborg.
Har inte hittat honom som utflyttad från Vänersborg.
 
Ann Kristin

2007-05-09, 11:52
Svar #17

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6911
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:52
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det kanske är Vänersborgs pastorat som avses. Dit hörde vid den här tiden också Vassända, Naglums och Väne-Ryrs socknar, vars gemensamma flyttlängd för den aktuella perioden finns i Vassända-Naglum B:1, enligt landsarkivets arkivförteckning. (Dessa tre socknar har ibland informellt kallats Vänersborgs landsförsamling.)
 
Gestad ligger f.ö. bara ett par mil norr om Vänersborg, så vi är på väg åt rätt håll - om han nu var från Gestad... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-05-09, 13:50
Svar #18

Solweig Elmrin

Hej igen, vad ni är duktiga, det känns som om att jag inte kan någonting men jag har bara forskat i ca ett år, man lär sig kanske mer med tiden (förhoppningsvis)   Vänligen  Solweig  
 
TACK för all hjälp tar gärna emot mer!!!!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna