ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Negativ som skickas långa sträckor  (läst 1005 gånger)

2006-01-05, 08:55
läst 1005 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag vet inte om denna fråga diskuterats tidigare, men jag undrar varför man i ett album kan hitta kort från fotografer, som man vet att den avporträtterade aldrig besökt?
 
Att personen fotograferades i hemtrakten förstår jag, men varför kunde inte fotografen själv framkalla fotot? Kunde det vara så att han/hon framkallade fotot, men gick bet på att reproducera fotot? Det var därför det skickades långa vägar och fick då fotografens namn, som gjort arbetet med reproduktionen?
 
Innebär detta att originalet finns i någons album också, med ursprungliga fotografens namn?
 
Varför skickade man negativ från t ex Ångermanland till Danmark och inte till något ställe på närmare håll?
 
Det här gör ju att man många gånger blir vilseledd när man tittar på kort, med udda orter. När man då ser ett kort av någon från t ex Härnösand, så blir man ju fundersam om personen verkligen kommer därifrån, fast man inte känner till någon sådan anknytning till albumets ägare.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-01-05, 09:56
Svar #1

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hej Ann-Marie,
Jag skulle tro att det handlade om kostnader och artighet; man bad att få låna negativet, så att man själv kunde beställa (och betala) en kopia. Det verkar ha varit ganska vanligt i min familj att göra så. Jag har amerikanska foton som föreställer folk som aldrig varit där, och foton från svenska ateljeer på folk som inte varit i Sverige på många år.
Med vänlig hälsning
Britt Börjesson

2006-01-05, 10:52
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kanske det kunde vara så. Om jag fattar dig rätt så erhöll man foto och negativ av fotografen. Folk som var intresserad av fotot lånade negativet, skickade iväg det till något ställe som framkallade billigt.
 
Fast då tycker jag att min mormor borde ha behållit originalet från Ångermanland och inte ett som var reproducerat i Danmark.
 
Jag trodde annars att man skaffade kopior och delade ut till vänner och släktingar. Fast det kanske blev för dyrt.
 
Negativet, glasplåten behöll väl fotografen. Man har ju hört talas om glasplåter, som finns bevarade och andra som kasserats. Så det var nog själva fotot, som skickades iväg för reproduktion, antar jag.
Ann-Mari Bäckman

2006-01-05, 15:46
Svar #3

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hej,
ja förståss, det var nog fotot som lånades ut och som en annan fotograf kopierade, det verkar rimligt. När jag tänker närmare efter så är de där raderna jag minns från gamla brev om att låna negativ för att själv beställa kopior kanske inte så gamla ändå - där handlar det nog om bilder tagna med egen kamera.  
Fast själva principen - att man lånade för att själv betala för kopiering hos en fotograf där man befann sig - var nog densamma.  
Med vänlig hälsning,
Britt

2006-03-16, 22:16
Svar #4

Per-Frikk Åhman

Hej Ann-Mari,
 
Om jag har förstått saken rätt så fanns det i början av 1900- talet många kringresande fotografer samt fotografer som hade fasta ateljeer i olika städer, som de ambulerade emellan, som därmed inte framkallade och kopierade sina porträt själv. Det fanns tidigt sk. fotografiska anstalter som framkallade och kopierade på beställning från fotografer, sådana proffs labb finns det fortfarande, många porträttfotografer jobbar på detta sätt till dags dato.
 
Med vänlig hälsning
 
Per-Frikk Åhman
Fotograf / fotokonservator.  
Uppsala

2006-03-17, 10:43
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Per-Frikk!
 
Tack för dina synpunkter!
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna