ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ta reda på vem som är på kortet??  (läst 942 gånger)

2005-12-18, 20:17
läst 942 gånger

Utloggad Christopher Adamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2011-09-14, 15:38
    • Visa profil
Kan man efetr 90 år få reda på vem som är på kortet eller är det kört nu??
 
Christopher Adamsson

2005-12-18, 21:43
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Christopher, jag tror inte det är kört, men det börjar kanske sjunga på sista versen att få tag på vitala 80-åringar, som kan hjälpa till med identifieringen. Problemet är också att hittar man någon gammal släkting, som inte bor i ens närhet, utan man bara hänvisar till Porträttfynd, så kanske inte denne har dator.
 
Jag har då gjort så att jag valt ut vissa kort från min dator eller album, kopierat dem och skickat dem till vederbörande. Nu är det omöjligt att kopiera en större mängd, utan man får gissa sig till vilka kort som kan vara intressanta. Det betyder att man kanske skickar de felaktiga korten och struntar i dem som, personen kanske kunnat identifierat.
 
När inte dessa gamla finns kvar längre, ja då får man hoppas på att det finns dubbletter med namn på eller att den generation, som jag själv tillhör känner igen åtminstone farföräldrarna eller morföräldrarna, som unga.
 
Att det är bråttom att söka reda på släktingar som kan hjälpa till med identifieringen av korten, är det ingen tvekan om. Så jag hoppas att de som lägger in kort i Porträttfynd också anstränger sig att få folk att hjälpa till med identifieringen.
 
Ett tillägg till detta är också att man borde vara mer noga med att själv notera på nytagna kort vem det är, för rätt så snart har man glömt namnen.
---------------
 
Jag ser att du ställt nästan samma fråga under Fotografier. Därför vet jag inte om jag missuppfattat din fråga, men svaret få stå kvar ändå, eftersom om man betraktar din fråga, som mer allmän, så stämmer svaret.
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-12-23, 22:20
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ordningsreglerna:
 
Dubblera aldrig inlägg!  
Det är inte tillåtet att skicka samma inlägg i flera diskussioner!

2011-08-18, 18:22
Svar #3

Utloggad Gerd Berntsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2012-12-25, 20:34
    • Visa profil
Jag såg nyligen foton och frågor som var från Hans Jakobsson 9 juni 2007. Jag har en god vän som känner väl till personerna och släktingarna som var på bilderna. Försök gjordes till mailkontakt men det fungerade inte. Om intresse finns fortfarande, så kan jag förmedla kontakt till den som vet vem som finns på bilderna.  
 
Mvh
 
Gerd Berntsson, gerdberntsson@hotmail.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna