ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åmark, Arboga  (läst 1499 gånger)

2002-12-09, 14:41
läst 1499 gånger

mats sundström

Söker alla tillgängliga data för grundaren / ägaren
till Atelj? Åmark i Arboga.
Ett flertal bilder finns redan införda på denna
avd. av Anbytarforum.
Tacksam för alla tips!
mats  s.

2003-09-02, 21:52
Svar #1

Utloggad Anne-Marie Alnebo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2008-04-02, 22:12
    • Visa profil
Hej!
Jag är också lite intresserad av denna fotograf och har fått tips om boken Arbogas fotografer av Lennart Öst. Boken finns på biblioteket i Arboga.
Med vänliga hälsningar
Anne-Marie

2004-01-26, 23:26
Svar #2

mats sundström

Hej igen!
Sigrid E.Catharina (Karin) Åmark (1881-1937)
gm 1912 V-ås
Sture M. von Scheven (1878--)
Hon ägde fotoatelj?n från början av 1900-talet.
Mvh

2004-03-23, 16:45
Svar #3

Lars-Åke Nilsson

Hej!
 
Undrar om ni vet något om ett register med bilder. Jag har en uppsättning bilder som kommer från denna atelj? och håller på att försöka sortera dessa. Jobbar med ett släktforskningsprojekt och är därför intresserad av ett register över tagna bilder för att försöka spåra personerna som finns med på de bilderna jag har.
 
Tack på förhand
Lars-Åke

2005-12-27, 21:57
Svar #4

Berit von Scheven

Hej!
 
Karin Åmark är min farmor! Hon var i USA och arbetade hos en morbror i fotoatelj? i Lindsburger City i Kansas och sedan hos en annan morbror i fotoatelj? i Chigago. Hon var ditbjuden som gäst! När hon kom hem öppnade hon fotoatelj? i Arboga där hon bodde resten av sitt liv.
 
Vänliga hälsningar
Berit

2009-12-04, 06:55
Svar #5

Marianne Lindén

Hej!
Old Mill Museum i Lindsborg Kansas vill komma i kontakt med någon som känner till Karin Åmarks Atelje i Arboga. Karin Åmark var över i Amerika och lärde sig fotografera av sin morbror Gröndal.

2011-09-21, 16:00
Svar #6

Utloggad Gunnar Ljuslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 10:28
    • Visa profil
Hej,
Jag har tillgång till 55 bilder från glasnegativ som kommer från Karin Åmarks ataljé i Arboga. Glasnegativen ingår i ett arv och förvaras fn av arvingarna. Flera bilder är identifierade men inte alla. De flesta bilderna verkar komma från Arbogatrakten men en del kommer från USA. Jag har lagt ut en bild av ett bröllop på Anbytarforum, Gamla bilder, Bildgåtan - geografiskt indelade, Västmanland. Var kan jag lägga bilderna för att bidra och för att få hjälp med identifiering?
 
Gunnar

2011-09-21, 19:28
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Gunnar!
 
Rötters Porträttfynd är ett alldeles ypperligt ställe att lägga in korten i. Du kommer dit genom att på Rötters första sida till vänster klicka på Porträttfynd. Sedan följer du anvisningarna hur man går till väga för att lägga in bilderna.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-09-21, 22:04
Svar #8

Utloggad Gunnar Ljuslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 10:28
    • Visa profil
Hej Ann-Mari,
Kraven för att läggas in på porträttfynd är: Bilderna skall vara av typen visitkorts- eller kabinettsfotografier, alltså foton tagna omkring 1860-1920, uppklistrade på kartong med fotografens namn och hemort vanligtvis tryckt under bilden och på baksidan. Det spelar ingen roll om den avporträtterade är känd eller okänd, men är vederbörande identifierad skall du så noggrant som möjligt ange vem personen var.
De bilder jag vill lägga in är digitala kopior i TIF-format som jag beställt från glasnegativen. De föreställer människor, platser och hus. Bilderna finns endast på glasnegativen och i digitalform. Ett exempel finns på Anbytarforum, Gamla bilder, Bildgåtan - geografiskt indelade, Västmanland och föreställer ett bröllop.
Kan jag verkligen lägga in sådana bilder på Porträttfynd?  
Gunnar

2011-09-22, 07:29
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nej, det verkar inte den typen av kort, som ska läggas in där. Visst, du kan ju lägga in bilderna här, men problemet blir då att om du lägger in en hög åt gången, så ligger en massa  frågor i dagen ett dygn eller en vecka, om man väljer att titta på veckans alster. Det blir då för mycket för att man ska kunna engagera sig åt alla korten samtidigt. Sedan arkiveras ju dessa kort och då kan det bli långt mellan gångerna att någon kikar på dem.
 
På museérnas hemsidor brukar det ju ofta finnas någon form av bildgalleri. Har du tittat på den möjligheten?
 
I vilket fall som helst så är det ju kul att du lägger in dem här, så att vi får se dem och diskutera kring dem. Kom bara ihåg att ha en bra rubrik på bilderna, T ex tror du att bilden är från Arbogatrakten, så skriv det i rubriken. Det blir då lättare att locka Arbogakunniga till fotot.
 
Kanske någon annan har något tips på var du ska lägga in korten.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna