ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Öberg i Ludvika  (läst 1101 gånger)

2005-04-12, 20:27
läst 1101 gånger

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 394
  • Senast inloggad: 2023-11-07, 17:15
    • Visa profil
Är det någon som känner till fotografen Öberg, verksam i Ludvika åtminstone runt 1920 ?
 
Hälsningar
Agneta

2005-04-14, 19:02
Svar #1

Bertil Danielsson Ludvika

Hej Agneta!
Fotografen Öberg var egentligen två bröder, varav den ene, Konrad,är mannen bakom många av porträtten på författaren Dan Andersson.
De allra flesta porträtt som cirkulerar av DA, och som har proffskvalit?, har Konrad Öberg som upphovsman. De båda var nära vänner och när DA hade ärenmden från Grangärde ner till Ludvika resulterade resan ofta i ett besök hos vännen.
Det talas om att Öberg ofta använde författaren/vännen som modell tack vare dennes karaktärsrika drag.
Så sent som in på 1970-talet fortlevde fotofoirman Öbergs Foto efterträdare och drevs av fotografen Pelle Persson, fortfarande levande i Ludvika.
Möjligen känner Dan Anderssons Minne (Dan Anderssonmuseets Lena Mossbring 0240-10016) till mera om Konrad Öberg.

2005-11-08, 10:53
Svar #2

Per-Frikk Åhman

Hej Bertil.
 
Jag vill komma med en liten korrigering, det var inte enbart Konrad Öberg som fotograferade Dan Andersson. Min farmor Lowisa Karolina Åhman 1893-1990, var god vän med bröderna Öberg, hon arbetade som fotograf hos dem åren innan hon gifte sig (1920), samt därefter av och till under hela 1920 och 30-talen. Hon har berättat för mig (eftersom jag också är yrkesfotograf), att hon porträtterade Dan Andersson inför dennes förlovning, samt att fotograferingen företogs under stort hemlighetsmakeri. Det är hennes bild som finns publicerad i bokens avsnitt om DA:s förlovning. Eftersom det var Öbergs atelje där fotograferingen utfördes så är det helt följdriktigt Öberg som står som upphovsman. Vi hade ingen fotografisk upphovsrätt på den tiden, som anställd vid en atelje var det ateljeföretaget som stod som upphovsman.
 
Min farmor lärde sig fotografyrket hos Hanna Gråberg i Norrtälje (åren 1912-18) troligen med aktivt bistånd från Konrad Öberg, han lär även ha besökt sin adept i Norrtälje, ( möjligen var det inte enbart av yrkesintresse, men i det fallet kammade han i alla fall noll. min anm.). Hon skulle sedermera arbeta som fotograf hos bröderna Öberg samt hos Fotograf Karl Edren i Smedjebacken.  
 
Med vänlig hälsning
Per-Frikk Åhman
Bälinge/Uppsala

2005-11-08, 10:59
Svar #3

Per-Frikk Åhman

Hej igen Bertil,
 
Hur kan man få kontakt med fotograf Pelle Persson. Han lär sitta inne med kunskaper om Öbergs foto samt var alla gamla negativ från Öbergs kan finnas.
 
Jag är tacksam för all hjälp i frågan.
 
Med vänlig hälsning
 
Per-Frikk Åhman
Bälinge / Uppsala

2005-11-09, 00:20
Svar #4

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Om jag inte missminner mig, så har även Karl Lärka i Mora porträtterat Dan Andersson...

2005-11-09, 01:43
Svar #5

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Per-Frikk!
 
Tror att Dan Andersson Sällskapet, till sin publikation På färdvägarna, skulle vara intresserade av din farmors, Lowisa Karolina Åhmans berättelse.
 
Jag kan vidarebefordra ditt inägg - efter din tillåtelse. Eller också kan du kontakta dem själv.
 
God natt!
 
Leif

2006-03-16, 22:00
Svar #6

Per-Frikk Åhman

Till Leif Gson Nygård.
 
Du får mycket gärna vidarebefordra min farmors historia till Dan Andersson Sällskapet. Om intresse finns från deras sida så får de gärna ta kontakt med mig. Min farmor avled 1990, 97 år gammal och vid sina sinnens fulla bruk. Hon berättade ofta om sitt yrke som fotograf i seklets början eftersom även jag är professionell fotograf. Tyvärr lyssnade jag inte så uppmärksamt då som jag idag önskar att jag hade gjort. Därför har jag fått skaffa mig kunskap om äldre tiders fototekniska metoder the hard way, sent skall syndarn vakna.
 
God natt på dig själv (fast ca: 6 månader senare)
 
Frikk

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna