ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Biur/Bjur porträtt  (läst 975 gånger)

2005-07-13, 19:19
läst 975 gånger

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 15:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Har varit på biblioteket och i ett porträttregister hittat att det ska finnas en målning på: så här står det:
Bjur, rådman och handlare i Umeå, mannen medelålders, bröstbild, fas till höger, svart rock, vit väst, gouache?(vad nu det är?).
L. S:son Sparrgren 1810.
Nat. Museum i Stockholm bih. 317.
 
Men frågan är, hur får man tag i bilden? eller kan man fotografera direkt på målningen?
 
Tacksam för hjälp.
 
Mannen jag misstänker att det föreställer är:
Petter Biur, född 1699 död 1753-02-07 i Umeå.

2005-07-13, 20:27
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Inte för att det har med ovanstående porträtt att göra (?), men på Bellinga slott i Skåne (nuvarande ägare: Claes Piper) finns ett 1700-talsporträtt föreställande Rebecka Bjur. Huruvida det finns någon släktskap med ovan nämnde rådman får förbli osagt, men jag har för mig att hon på något sätt var släkt med arkitekten Jean Eric Rehn (mor eller farmor?).

2005-07-14, 09:29
Svar #2

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 15:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Ok, tack för tipset, det är värt att kolla upp.
Är det nån som har en bok om Umeå, där denne Bjur kan finnas med på bild?

2005-07-14, 10:13
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21983
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 09:49
    • Visa profil
Kontakta Nationalmuseum där porträttet finns. Skulle tro att du kan beställa ett foto.
 
Gouache är en målning med gouachefärger, d v s vattenfärger med tillsats av harts, lim, gummi eller dylikt som gör färgen täckande.
Hälsar vänligen
Maud

2005-07-14, 12:28
Svar #4

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 15:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack, du är en ängel!

2006-08-11, 15:45
Svar #5

kim forsgren

Är ägare av ett mycket vackert porträtt målad i olja signerad Forsgren-34. Vet att konstnärens förnamn var Larry och att han avled när han var omkring 25-30år. Larry lär ha varit väldigt musikalisk och via hörsägen ingått i filharmonisk grupp i STHLM? Vilken o när vet jag ej, inte heller vem mannen på porträttet föreställer(kan vara min farfar )Dock har jag vid tillfälle fått förfrågan om varför jag har ett porträtt på en läkare från Jämtland i mitt hus.Finns det flera (andra)porträtt? Då troligtvis ikring Västerbotten som är signerade av Forsgren. Eller andra upplysningar om min framlidne farbror Larry (fick aldrig glädjen att träffa honom då jag är född betydligt senare..Men ärvde talangerna)Tack!
Tack till er, som tar er tid att läsa min förfrågan, samt dessutom svarar på den..Tack så hjärtligt!Kim

2006-08-13, 12:00
Svar #6

kim forsgren

Ovanstående förfrågan av forsgren har hamnat på fel sida..!
Ett misstag som upptäcktes försent, för att rättas till.
Den skulle varit, som ny diskussion.
Då den inte har något med Bjur som personnamn att göra (möjligtvis geografiskt, därav misstaget)
Ber om ursäkt
Förlåt!
 kim

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna