ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: De Marteville  (läst 1406 gånger)

2013-05-12, 20:00
läst 1406 gånger

Utloggad Kristina Wiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2016-06-08, 18:57
    • Visa profil
Hej
Söker en målning på Louis de Marteville, holländsk ambassadör i Stockholm 1750-1760. Han avled i Stockholm och begravdes i tyska församlingen. Han var född i Berlin. Jag har en s/v kopia på frun Louise de Marteville, född d'Ammon. Självklart vore det underbart med ett familjeporträtt.
Hoppas, hoppas!
Varma hälsningar
Kristina
Ja vi är släkt :-)

2013-05-12, 20:16
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Kristina!
 
I liknande fall har jag kontaktat Svenska Porträttarkivet (SPA), men i skrivande stund kan man läsa på deras hemsida att På grund av museets arbete med förberedelse inför flytt är materialet i Svenska porträttarkivet tills vidare inte tillgängligt. Bildbeställningar eller förfrågningar kan därför tyvärr inte tillmötesgås för närvarande. Det står tyvärr inte hur länge denna flytt ska pågå, men jag vet att SPA har registrerat massor av porträtt, och kanske känner till något om Louis de Marteville.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-05-13, 19:17
Svar #2

Utloggad Kristina Wiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2016-06-08, 18:57
    • Visa profil
Hej tack för info. Har jag väntat så här länge, kan jag vänta ett tag till! Bara att jag får tips. Tack!
Lovar återkomma om jag får napp.
Hälsningar
Kristina

2013-05-13, 19:26
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Ja, det kan absolut vara värt ett försök. Svenska porträttarkivet gav förresten åren 1935-43 ut Index över svenska porträtt 1500-1850 i Svenska porträttarkivets samlingar i tre delar, där man hittar hänvisningar till många porträtt som var kända då, och som fotograferats av SPA.  
 
Sedan dess har SPA dock registrerat och fotograferat många fler porträtt, och jag vet att de bl.a. håller ständig uppsikt över svenska auktionshus' kataloger, och registrerar äldre porträtt som har sålts där. Så om du blir otålig kan det alltså vara en bra idé att även kika i Index över svenska porträtt..., men annars är det (som du säger) bara att vänta tills SPA återupptar sin verksamhet, och hoppas på napp.  
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-05-18, 22:21
Svar #4

Utloggad Kristina Wiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2016-06-08, 18:57
    • Visa profil
Hej
Mailade SPA, men de hade inget... :-(
//K

2013-05-19, 20:06
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Det var tråkigt att höra  Varifrån kommer bilden på hustruns porträtt, kanske man kan försöka leta upp ett eventuellt porträtt på Louis den vägen?
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-05-20, 18:58
Svar #6

Utloggad Kristina Wiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2016-06-08, 18:57
    • Visa profil
Jag vet inte hittade det på nätet, kan ha funnits i något sammanhang med Swedenborg, då de var vänner. Swedenborg hjälpte henne med att hitta ett kvitto på en skuld som hennes avlidne make hade till en guldsmed. Hon visste dock att skulden var betald, men var fanns kvittot? Swedenborg hjälpte henne via det mediala. Och hon hittade kvittot.
Jag har även fått negativt svar från Kungl biblioteket :-(. Ger dock inte upp. En sådan person bör ju ha avporträtterats vid något tillfälle...
Återkom om du kommer på något
Hälsningar
Kristina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna