ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur tolka en karikatyr från 1700-talet?  (läst 1407 gånger)

2007-04-26, 14:22
läst 1407 gånger

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Följande karikatyr förställer min farmors mormors farfars morfar Konteramiralen Per Lilliehorn (1729-1798) som ledde en av Kungens flottor i Gustaf III's krig mot Ryssland (1788-1790)
 
Följande är hämtat från http://www.smb.nu/svenskakrig/1788a.asp
 
Den 6 juli löper den svenska örlogsflottan åter ut från Karlskrona. Den räknar nu 21 linjeskepp och 14 fregatter och står under befäl av hertig Karl. Hans första uppgift är att hindra den ryska huvudflottan från att förena sig med den styrka som sedan krigsutbrottet ligger i Köpenhamn.
 
Innan ryssarna har lyckats förena sina styrkor möter hertig Karl den ryska huvudflottan vid Ölands södra udde. Slaget inleds på eftermiddagen den 26 juli. Återigen får svenskarna ett visst övertag, men konteramiralen Per Lilliehorn ser till att ryssarna kommer undan. Han vägrar att gå in i striden med sin division, ungefär en tredjedel av den svenska flottan. Motiven till Lilliehorns förräderi har diskuterats, det ligger nära till hands att tro på teorin att Lilliehorn inte ville ge kungen den stärkta ställning som en seger i kriget skulle innebära. Lilliehorn döms till döden men benådas
 

 
Att man med karikatyren driver med Lilliehorn och det faktum att han dömdes till Landsförräderi anar jag ju men är intresserad av en lite närmre tolkning. I bakgrunden syns vad jag förmodar är den kungliga flottan. Lilliehorn själv sitter på ett vildsvin. Bakom honom sitter en bevingad person och piskar på vildsvinet.
 
Skulle vara kul att höra någon annans åsikt.
 
MVH Helene

2007-04-26, 15:23
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Helene!
 
Hur ska man tolka teckningen (som är lite otydlig)? Ett vildsvin måste ju vara omöjligt att styra eller bestämma över. Det verkar vara Belsebub (satan) som sitter bakpå och styr vildsvinet framåt.
 
Kan man tolka det som om han hade en omöjlig uppgift framför sig, som han inte kunde hantera själv, utan det var andra onda krafter bakom?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-04-26, 21:57
Svar #2

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Helene! Jag tycker demonen har en kvinnlig kroppsform och ser ut att 'rida sidsadel', då båda benen är synliga tillsammans.  
 
Mvh
Ann

2007-04-26, 22:06
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, då kan man fundera vilken stark kvinna, kunde tänkas vara den som styrde över Lilliehorn? Drottningen, kungamodern eller hans ev hustru? Om man nu ska tolka det så.
Ann-Mari Bäckman

2007-04-27, 07:41
Svar #4

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Tack för era infallsvinklar.  
 
Demonen tolkar även jag som en kvinna, min bild är inte fullt lika suddig, och hon är förmodligen avbildad som en häxa.
 
Till saken hör att Lillihorn var handplockad till sitt uppdrag av kungen. Inget märkligt eller enastående med det. Det var millitärer inom adeln som fick denna form av uppdrag. Men det gör det dock än mer intressant varför han vägrade lyda order. Lilliehorn dömdes som sagt till döden men benådades och landförvisades under ett antal år innan han fick återvända till Sverige där han avled 1798.
 
Det som jag också finner intressant är att under de år han var landsförvisad så satte planeringen av mordet på Gustaf III igång och han mördades som bekant 1792.
 
Bakom planeringen av mordet stod förutom Anckarström, Ribbing, Horn mfl även Lilliehorns brorson Pontus Lilliehorn. Pontus Lilliehorn var ambroder till kungen, dvs hans mor var Gustaf III amma. Vilket kan förklara att Pontus L skickade det anonyma brevet och varnade kungen för att besöka den berömda maskeradbalen.
 
Pontus L dömdes tillsammans med ovanstående herrar till döden för sin delaktighet men även han benådades och straffet ändrades till livstids landsflykt.
 
Helene

2007-04-27, 10:43
Svar #5

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Den kvinna som antyds styra Liljehorns handlande är rimligen Katarina den Stora, Rysslands kejsarinna och fienden i det pågående kriget.
 
Per Thorsell.

2007-04-27, 11:19
Svar #6

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Inressant Per!
 
Om jag har förstått det hela rätt var Gustaf III och Katarina II (Katarina den stora) kusiner och kungen var därmed i krig med inte bara Ryssland utan också sin egen släkting.  
 
Tror du att du kan utveckla din teori lite närmre. Jag är nu väldigt nyfiken  
 
mvh Helene

2007-04-27, 12:34
Svar #7

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Gustaf den tredjes ryska krig var ytterst impopulärt i officerskretsar och ansågs vara grundlagsstridigt. Den kraftigaste och farligaste protesten var det s. k. Anjala-förfundet, som direkt syftade till Finlands skiljande från Sverige och en separatfred med Ryssland, alltså ett klart landsförräderi under pågående krig.
 
Liljehorn, som ite lytt order under slaget, fråntogs sitt befäl och arresterades omedelbart efteråt. Han anklagades aldrig officiellt för landsförräderi, men 'folkmeningen' var en annan. Jag tror teckningen bör ses i detta sammanhang.
 
Även vildsvinet har säkert en betydelse som var uppenbar för samtiden, men som nu fordrar djupare kunskaper än mina för att tolka.  
 
Per.

2007-04-27, 16:05
Svar #8

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hittade fÖljande på Wikipedia:
 
 Glo-so, en särskilt ondskefull och folkilsken gris eller vildsvin i nordisk folktro. Den sades ha en rakbladsvass borst, och dess främsta nÖje var att spriga mellan benen på folk och således sprätta upp dem. Den var vaken om natten och hade både borst och Ögon som glÖdde.
 
Jag vet inte om vildsvinet på bilden är Glo-so, men den har en väldig borst iallafall.  
 
Mvh
Ann

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna