ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hård, Carl Gustaf (1644-1744), generalguvernör, greve  (läst 1201 gånger)

2007-09-30, 11:55
läst 1201 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej!
 
Jag letar efter ett foto på ett oljeporträtt föreställande generalguvernören och greven Carl Gustaf Hård (1674-1744). Enligt Statens Porträttarkivs katalog 1939 fanns det (åtminstone) då endast ett känt porträtt på honom, på Drottningholms slott.  
 
Varken SPA, Arm?ns Porträttsamling eller den litteratur som jag har letat i har annat än svartvita bilder på detta porträtt, och vid kontakt med Drottningholm har tyvärr ingen haft möjlighet att fotografera av porträttet i färg eller känt till om det redan finns avfotograferat i färg.
 
Finns det någon släktforskare som har stött på litteratur där Hårds porträtt finns avbildat i färg, eller liknande?
 
Tack på förhand, med vänlig hälsning,
 
Markus Gunshaga
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2019-12-11, 19:40
Svar #1

Utloggad Lars Ohlander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2020-07-14, 22:09
    • Visa profil
Målningen av Krafft finns på Drottningholm
Har endast en liten bild, bifogas

2019-12-12, 20:06
Svar #2

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Intressant! Har just börjat läsa CG:s son Johan Ludvig Hårds anonymt skrivna memoarer, tryckta i Berlin 1788: Mémoires d´un gentilhomme Suédois.

2019-12-19, 15:56
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil


Tusen tack Lars för denna bild, så roligt att få se gamle Hård i färg! Det är ett ståtligt porträtt, och hela hållningen avslöjar verkligen att det är en general vi har framför oss!


Stort tack även till Nils för tipset om Johan Ludvig Hårds memoarer, som jag inte kände till! Det låter ju nästan som att jag borde kika där, med hopp om att fadern omnämns på något ställe. Tanken är att det hela så småningom ska bli en biografi över C. G. Hård, så varje liten uppgift är guld värd!

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna