ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Porträtt av Daniel Joensson Ekman  (läst 583 gånger)

2011-06-19, 19:03
läst 583 gånger

Daniel Bernhard

Jag uppdaterar familjen Ekmans hemsida och kommer att ha ett släktträd på startsidan.
De har jättefina porträtt på hela släkten men just Daniel Joensson Ekmans porträtt saknas.
Nu försöker jag febrilt att leta reda på detta. Kanske någon här vet hur jag ska gå till väga.
Den information jag har är följande:
 
Daniel Joensson Ekman 1632-1695)
En kort tid bosatt i Göteborg, där han gifte sig med Elisabeth Marcus, flyttade Daniel Joensson Ekman till Vänersborg, där han ägnade sig åt flera verksamhetsgrenar framför allt transitering av stångjärn mellan Värmland och Göteborg och arbetade sig upp bland stadens ledande köpmannaskikt. I den av honom inköpta Jan Böckers gård vid stora torget hade han sin bostad och dessutom en betydande värdshusrörelse. Stridbar, hetsig och trätlysten deltog han med sin snabba och spetsiga tunga i flera konflikter i Vänersborg men nådde trots detta positionen av rådman och kyrkovärd.
 
Under vistelsen i Göteborg ingick Daniel Joensson Ekman 1662 äktenskap med Elisabeth Marcus, dotter till Göteborgsbagaren Anders Marcus. Svärfadern kom att spela en stor roll för Daniel Ekman såsom kreditgivare i dennes affärverksamhet. Efter Daniel Ekman död fortsatte änkan Elisabeth Ekman i samarbete med sönerna Peter, Anders och Christopher makens affärsrörelse i järn och trävaror och drev dessutom en liten gatubod med allehanda kramvaror. Fullt jämbördig med maken i hetsighet och drastiska uttryck var hon en energisk och manhaftig affärskvinna. Hon överlevde sin son Peter Ekman med tre år.
--

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna