ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Berte Olsdatter skriver fra Gøteborg 1818 hjem til Norge  (läst 872 gånger)

2003-04-14, 02:07
läst 872 gånger

Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei!  I 1818 skriver Berte Olsdatter(18.03.1792 i Skjeberg ) fra Gøteborg hjem til Norge. Desverre.. så vet ingen om hvor hun befant seg, eller om hun ble i Gøteborg. Berte var gift med Ole Bøe(n), soldat i Norge. Det eneste barnet som kjennes er Oleana Olsdatter 23.04.1815 i Skjeberg i østfold . Men så drar hun altså til Gøteborg.   Er det noen som kan hjelpe meg? Vet at dette er et STORT skudd i blinde, men ett sted må man jo begynne!   Torunn C

2005-06-09, 21:26
Svar #1

Torunn C. Ludvigsen

Hei!
 
Prøver meg på denne igjen. Er det noen som kan finne henne i manntallslängd i Göteborg?
 
Det er notert i hennes brors skifte i 1818 at hun bor i Göteborg. Men etter dette har man altså ikke funnet henne.
 
Det er vel kanskje mange sider med manntallslängder i Gøteborg på denne tiden, men håper at noen kan hjælpe meg. 
 
Ettersom hennes datter er født 01.02.1815 (beklager feilskrift forrige gang.) og døpt i Skjeberg Kirke den 05.03.1815 så finnes hun vel i sognet akkurat da. Men, mellom denne datoen og 1818 ( vet desværre ikke datoen på skiftet) så må hun ha flyttet til Göteborg.
 
Selvom det ikke er noen som vet konkret om Berte, så hadde jeg også blitt glad før tips om hvor jeg kan søke etter henne.
 
Det er ikke sikkert at Ole Böe fulgte henne til Göteborg.
 
Det er også usikkert om hun giftet seg med han.
 
Som sagt, hadde blitt veldig glad dersom noen kunne sjekket manntallslängder før Gøteborg på denne tiden.
 
TC

2005-07-13, 15:47
Svar #2

Torunn C. Ludvigsen

Hei!
 
Prøver meg nok en gang med denne. Det har dukket opp informasjon som kan tyde på at hun har fulgt med soldater. ( Veldig usikkert ettersom dette er noe som er blitt fortalt siden.)
 
en annen, litt mer forvirrende opplysning, er at hennes datter, Oleana skal ha fulgt med henne. 
 
Men... Oleana blir konfirmert og siden gift i Skjeberg ( hvor hun var f?dt).
 
Det som kan ha skjedd er jo at Oleana kan ha blitt hentet, men her er det usikre opplysninger ute og går.
 
Vil ikke en enslig dame med evt. et barn, fra Norge gjøre eg litt bemerket i Gøteborg? Eller var det vanlig med slike jenter?
 
 
Berte Magrete Olsdatter Olseng var altså født i 1792, Skjeberg...
 
Er det noe som har funnet/kan finne henne i noen manntallslängder i Göteborg rundt 1818?
 
Er det noen som kan kan gi meg noen tips om hvordan jeg kan finne henne? 
 
Jeg har ikke tilgang på arkiv i Göteborg, men kanskje noen som likevel skal lete, kan se også for meg?
 
All hjelp er hjertelig velkommen!
 
Med vennlig hilsen
Torunn C.

2005-08-10, 14:55
Svar #3

Torunn C. Ludvigsen

Hei!  Forsøker meg igjen jeg. Kanskje det noen nå i høstmånedene finner tilbake til Anbytarforum og finner tid til å hjelpe meg?  All hjelp, tips osv. er hjertelig velkommen   mvh. Torunn C. Ludvigsen

2005-08-10, 15:25
Svar #4

Hanne B.

Hej Torunn!
 
Hoppas att någon här kan hjälpa dig. Om inte så kontakta Landsarkivet i Göteborg.
 
www.ra.se sen klickar du dig vidare....
 
- landsarkiven
- göteborg
- service
- förfrågningar och kopiebeställningar
- släktforskning
- beställ direkt via formulär på hemsidan.
 
Läs gärna först på hemsidan över Landsarkivet i Göteborg om ev. kostnad. Har själv varit i kontakt med dom via deras hemsida och fick svar ganska så omgående. Är det en undersökning som kräver lite extra tid så tar dom ut en kostnad men annars brukar det vara gratis första gången man vänder sig till dem.
 
Men som sagt, läs mer om detta på deras hemsida.
 
Jag har sökt i befolkn. registret för 1890 och den enda Oleana född 1815 är född i norra Bohuslän.
 
Hoppas du har bättre tur via Landsarkivet!
 
Lycka till!
 
 
Mvh
Hanne

2005-08-15, 09:26
Svar #5

Torunn C. Ludvigsen

Takk Hanne! Takk for at du svarte.  Jeg har søkt lenge etter Berte.  Nå er nok ikke Oleanna i Sverige i 1890, da er hun i Norge. Men hun kan ha vært med hennes mor, Berte til Gøteborg rundt 1818.  Jeg vet ikke om det er noen måte de markerte annen nasjonalitet på i manntallslängden, men jeg har jo forståelse for at å gå igjennom et manntall for en stor by som Göteborg evt. kan ta litt tid, dersom man har dette tilgjengelig.   Hadde det v?rt søkbart, så er det jo enklere..  Finnes det noen historieforeninger i Göteborg som kanskje er enklere å kontakte?  Problemet er at jeg ikke helt vet hvor jeg ska begynne.  Men som sagt, tusen takk, Hanne!  TC

2005-08-18, 14:57
Svar #6

Björn Edman

Hej Torunn!
 
Var på landsarkivet i Göteborg häromdagen. Passade som hastigast på att titta i diverse personregister efter din Berte. Det finns många hyllmeter personregister av olika slag till Göteborg. I registren till mantalslängderna 1820 och 1825 (finns för vart 5:e år) finns hon inte. Inte heller i Göteborgs rådhusrätts bouppteckningsregister. Jag tittade också i ett antal aktuella församlingars personresiter (Domkyrko, Christinae, Karl Johan, Marieberg, Garnisonsförs., Amiralitetförs. samt Örgryte). Det enda som jag fann av intresse var en Börta Oldotter i Amiralitetförsamlingens husförhörslängd för åren 1796-1826. Hade inte tid att undersöka om det händelsevis skulle vara din Berte. Hon skall alltså finnas i Göteborgs amiralitetförs. AI:2, sid 90. Jag kan kanske titta efter vid något senare tillfälle.
 
Vänlig hälsning från Göteborg
Björn

2005-08-18, 17:15
Svar #7

Torunn C. Ludvigsen

Hei Bjørn, tusen hjertelig takk for at du tok deg tid!   Hva vil Amiralitetförsamlingen si? Er det militært?  Nok en gang: hjertelig tusen takk!  TC

2005-08-18, 17:21
Svar #8

Torunn C. Ludvigsen

Det var en historie om at Berte ble med soldater til Göteborg.. En etterkommer av henne fortalte at det gikk historier om Berte, at hun ble med soldater til Göteborg. Kanskje hun ble boende sammen med dem senere?
 
Hun var 23/24 år da hun fikk datteren Oleana, så hun var jo relativt ung da hun forsvant. 
 
Denne damen tror jeg hadde et spenstig liv.
 
Tusen takk igjen, Bjørn!

2005-08-18, 22:18
Svar #9

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Torunn,
jag kollade det Björn hittat, på Genline i Hfl AI:2, sid 90 (Amiralitetsvarvsförsamlingen), men denna Börta Olofsdotter är noterad som född 4(?)/11 1794.
 
mvh
Eliza
 

2005-08-19, 17:15
Svar #10

Torunn C. Ludvigsen

Hei Elisabeth! Tusen takk for ditt engasjement! Ja, hvis hun er født i 1794 så er det innenfor en slags feilmargin, men likevel..   Hmm..   Jeg så på originalen av skiftet i dag, og det står bare at hun er myndig og i gotheborg (det var litt dårlig trykk, slik at prikkene over ikke var synlig.   Dette var i 1818, begynnelsen av 1819.  Nei.. hvor ble hun av?  TC

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna