ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-10  (läst 2827 gånger)

2002-01-05, 10:42
läst 2827 gånger

Catharina Olsson

Jag har en riktig bildgåta men hur får man in en bild?
 
Hälsningar
Catharina Olsson

2002-01-05, 11:18
Svar #1

Elisabet Bergkvist

I menyn till vänster finns Formatering under rubriken Dokumentation. Där finns flera exempel på hur man formaterar sin text, och också hur man lägger in bilder.
 
mvh Elisabet

2002-01-05, 11:37
Svar #2

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Catharina! Klickar du på ordet Bildgåtan alldeles ovanför ditt meddelande får du upp en text som börjar: Välkommen till Bildgåtan. Där står det hur man gör.

2002-01-09, 21:24
Svar #3

Monica Edvardsson

Hej!
Jag skulle behöva få lite hjälp med att få in en bild. Har försökt att göra som det står att man ska göra men det vill sig inte.
mvh Monica

2002-01-09, 21:53
Svar #4

Monica Edvardsson

Hej!
Ignorera mitt tidigare inlägg.
Kom på vad det var jag gjorde fel, jag satte det första strecket åt fel håll.
mvh Monica

2002-03-09, 13:37
Svar #5

Annelie Biller

Hejsan!
 
Har ett mycket rikt fotoalbum på gamla anor, mer eller mindre okända samt vänner till dessa. har också fotografier på arbetslag och skolklasser som jag inte riktigt vet vart de hör hemma eller till vem.
Försökte således som så många andra lägga upp ett foto här i forumet utan gott resultat. Jag vet helt enkelt inte hur man gör. Kan någon förklara närmare.  
 
Hälsningar Annelie

2002-03-09, 14:30
Svar #6

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Annelie
 
Börja med att klicka på Bildgåtan här ovanför. Följ sedan instruktionen, så ska det nog gå bra.

2002-03-09, 15:31
Svar #7

Annelie Biller

Tack så hjärtligt Bo!
 
Försökte göra som det stog och detta fungerade utmärkt till en bild, när jag således försökte skicka iväg två bilder till på 45-48kb vardera gick inte detta trots att båda bilderna var gif-filer. Varför ett felmeddelande om felaktigt bildformat när jag kontrollerat flertalet gånger om det var gif eller inte?
vet du det Bo eller kanske någon annan?
 
tack på förhand  
 
Annelie

2002-12-05, 14:20
Svar #8

Utloggad Cecilia Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 21:59
    • Visa profil
    • www.ceciliasplace.se
Hej,
 
Finns det någon som kan hjälpa mig så jag slipper få fler grå hår? Jag har försökt att infoga en bild under Pröva Anbytarforum, men det går inte! Jag inbillar mig att jag skrivit koden rätt:  - utan mellanslag, stecket på rätt håll, rätt parenteser, och den lilla rutan Your image here dök upp som den skulle. Men när jag sedan ska bifoga själva filen - efter att ha letat upp filen på hårddisken trycker jag på UPLOAD. Sedan kommer felmeddelandet You are not accessing this page from an acceptable referring page. What are you trying to do?.
 
Vad jag kan se kommer inte den lilla rutan Your image here upp om jag skrivit fel kod. Men vad tusan är det då för fel???? Filen är en jpg-fil, storlek 22,3 kb.
 
Cecilia

2002-12-05, 15:06
Svar #9

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag har aldrig hört talas om detta felmeddelande tidigare, så jag har tyvärr ingen aning om vad orsaken kan vara. Är det något annan som råkat ut för det?

2002-12-05, 16:03
Svar #10

Utloggad Cecilia Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 21:59
    • Visa profil
    • www.ceciliasplace.se
Hej Håkan,
 
Har jag rätt i att rutan Your Image here INTE dyker upp om jag har skrivit fel kod?
 
Om du vill kan jag skicka printbilder till dig på mina försök...
 
Cecilia

2002-12-05, 16:15
Svar #11

Utloggad Cecilia Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 21:59
    • Visa profil
    • www.ceciliasplace.se
Hej Håkan!
 
Jag lyckades precis få in en bild under Pröva Anbytarforum! YES! Dagen är räddad.
 
MEN. Jag fick inaktivera Norton Internet Security! Om det står någonstans att man ska göra det så har jag missat det.. Någon som vet om man kan kringå detta?
 
Cecilia

2002-12-05, 16:33
Svar #12

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Brandäggar sätter tyvärr ibland inte bara stopp för oönskad inkommande trafik, utan kan också vålla problem för användaren att komma ut på Internet på önskat sätt. Lösningen ligger - förmodar jag - i en korrekt konfigurering av brandväggen, vilket inte alltid är så enkelt (berättade en person för mig häromdagen, som inte lyckades klura ut hur han skulle komma runt sin egen brandvägg som hindrade honom från att logga in på en ftp-server).

2002-12-05, 17:59
Svar #13

Utloggad Cecilia Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 21:59
    • Visa profil
    • www.ceciliasplace.se
Hej igen,
 
Jag misstänkte inte alls brandväggen till en början, eftersom jag infogat åtskilliga bilder i Porträttfynd utan problem. Jag testade nyss att lägga in en bild i Porträttfynd utan att stänga av brandväggen och det gick bra. Jag skall försöka lista ut det här med brandväggsproblemet senare.
 
MVh Cecilia

2004-01-27, 21:36
Svar #14

Torsten Svenson

Vilket år och vilken båt är detta?

2004-02-29, 21:55
Svar #15

Utloggad Inger Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2008-06-25, 15:22
    • Visa profil
Är det någon som kan identifiera platsen eller personerna på den här bilden? Jag tror att den kan vara tagen omkring 1895 och att flickan i bakre raden med baskern på huvudet kan vara min mormor, Hulda Lovisa Johansson, född 1880 i Varnum. Men det är en gissning. /image{Spjutbäcken, Högås eller Blåkärr?}

2004-02-29, 22:07
Svar #16

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil

2004-03-01, 18:10
Svar #17

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej!
Går det att på något enkelt sätt att skriva ut all info i länken om Formatering som finns här till vänster. Det finns ju länkar till allt möjligt som jag vill ha med. Ett klick någonstans för att skriva ut allt menar jag.

2004-03-01, 19:55
Svar #18

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Att få även innehållet under länkar att skrivas ut känner åtminstone inte jag till.. Men det finns väl inte mycket till länkar egentligen; de du ser är alla interna länkar som snabbt tar dig längre ned på sidan bara. Undantaget är en länk till en sida med clipartbilder, samt en länk till Discus hemsida (som för övrigt behöver rättas ser jag nu - den går visst ingenstans.)
Så skriv ut som vanligt du; allt som behövs kommer med.
 
Vill passa på att nämna att instruktionerna (som är standardformuleringar i programvaran Discus) avseende just detta med att skicka upp bilder kanske inte är helt tydliga - så när det gäller just detta rekommenderas förtexten som finns t.ex. högst upp i denna diskussion.. Särskilt detta med brandväggar som ibland måste kopplas ur (eller konfigureras bättre) kan vara nog så viktigt.

2004-03-02, 07:51
Svar #19

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Peter!
 
Markera allt-Skriv ut. Vad jag kan se kom allt med. 9 sidor blev det.Tack för hjälpen!
 
Kjell

2004-04-08, 16:33
Svar #20

Utloggad Inger Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2008-06-25, 15:22
    • Visa profil
Jag tackar Bo Berndtsson för tipset om det felvända snedstrecket. Det tråkiga är att det ändå inte blev rätt. Jag fick upp samma ruta som Torsten Svenson ovan, men inlägget gick ändå in, så nu ligger jag tråkigt nog med två inlägg utan foto, det andra under byggnader och miljöer. Pinsamt! Vågar jag försöka igen?

2004-04-08, 17:12
Svar #21

Lisbeth Petersson (Beth)

Hej Inger
Har du kopplat bort din brandvägg? Om jag glömmer det blir det samma bild som du fått. Sedan ska man inte använda åäö eller mellanslag i filnamn. Mellanslag kan bli_istället. Du kan t ex kalla din bild för Spjutbaecken. Det är klart du ska försöka igen! För mig blev det också fel då bilderna blev alldeles för stora.  
 
Mvh
Lisbeth

2004-04-08, 18:24
Svar #22

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Inger, vill du kan du ju alltid prova under rubriken Prova Anbytarforum. Den är till för att man ska kunna testa sig fram.
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2004-04-08, 18:34
Svar #23

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Och har du nu rubriker liggande med bilder som inte gått in så kan du bara maila mig om vad det gäller så tar jag bort dem. Men du kan förstås också (när du vet att det fungerar) göra om inläggen under samma rubriker som dina tidigare försök. De äldre försöken kan jag sedan radera på samma vis förstås..

2004-04-08, 19:23
Svar #24

Utloggad Inger Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2008-06-25, 15:22
    • Visa profil
Tack alla ni som försöker hjälpa! Sedan jag hittade Prova-sidan har jag experimenterat på den en god stund...
Möjligen var den senaste bilden lite för stor, men bara lite. Hur den ska bli ännu mindre har jag inte kunnat räkna ut än. Jag undrar om det kan vara så att mitt modem inte orkar skicka bilden inom godtagbar tid, så att jag måste vänta tills jag har skaffat bredband? Det är förargligt, men det ska väl gå förr eller senare.
 
Bästa hälsningar
Inger

2004-04-09, 07:50
Svar #25

Jan Ek (Janek)

Inger,
 
Om du inte får ordning på bilden, skicka den till min epost ska jag se på den, fixa den och sända den tillbaka till dig.
 
För att kunna användas på just Anbytarforum måste den vara av jpg-typen, den kan inte vara t.ex. tif. Om det skulle vara det som är problemet, försök att i det program du öppnar bilder i: > spara som och se om du kan byta typ (kallas också format) och gör en ny kopia av bilden i jpg.
 
För arkivering och sparande för framtiden av viktiga släktbilder är annars tif helt rätt. Det är ett format som sparar mest möjligt av bilden, även om filerna kan bli ganska stora. Mina skannade släktbilder är t.ex. ofta mellan 5 och 25 Mb stora.

2004-04-09, 09:26
Svar #26

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Inger
 
Dina funderingar kring att ditt modem skulle var orsaken tror jag inte på! Jag har nämligen lyckats att ladda ner bilder med ett mycket långsamt modem! Och detta utan att det blev några problem med att det tog för lång tid. Fast det var för över ett år sen och man har ju gjort vissa ändringar på Anbytarforum sedan dess.

2004-04-10, 07:47
Svar #27

Gabriel Frisk

Hej alla! Varje gång som någon frågar varför det inte går att bifoga bild är det stående svaret: Stäng av brandväggen. Att stänga av brandväggen är dock inte att rekommendera, man visar ju då sin dator för hela Internet, en kracker som råkar gå förbi kan ta över datorn på några sekunder utan att användaren vet om det. Detta gäller i synnerhet bredbandsanslutna datorer. Alltså, min fråga: Finns det någon som kan förklara den tekniska orsaken till att man måste stänga av branväggen för att kunna bifoga bilder? Om man vet orsaken kanske man kunde skapa en regel i brandväggen som tillåter bildöverföring utan att man för den skull måste exponera sin dator på Internet?
 
Vänligen
Gabriel

2004-04-10, 09:47
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Med normalinställningen i ZoneAlarm går det bra att skicka upp bilder. Problemet gäller tydligen bara vissa brandväggar.

2004-04-10, 10:50
Svar #29

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Stänga av tillfälligt svarar man ofta för att det är det enklaste för den som inte kan sin brandvägg, eller inte vill mixtra med den; men naturligtvis är väl det bästa att skapa just en regel som tillåter utåtgående trafik mot Rötters server. Vi har ju fast adress, så det borde väl gå tycker jag. Får återkomma i veckan om detta, för jag vet inte riktigt vad jag pratar om - jag bara förmodar..  
Men som Anders nämner så är det mycket olika beroende vad användaren sitter med för skydd också. Men vi skall snickra ihop något bättre till instruktionerna; det är nog på tiden..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna