ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-01-17  (läst 2279 gånger)

2006-01-10, 18:30
läst 2279 gånger

Utloggad Lennart Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:09
    • Visa profil
Hjälp mig, ni som vet.
Jag har två bilder, på 581 kB, resp. 699 kB. Min fråga är, har får jag in dessa när man bara kan lägga in max 100 kB?
mvh / Lennart

2006-01-10, 19:12
Svar #1

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:36
    • Visa profil
Lennart, du måste på något sätt redigera bilderna mha av något bildbehandlingsprogram. Det finns en mängd program som kan göra det. Men det beror på ditt operativsystem vad som passar bäst. Men har du en någorlunda modern version av Windows så ingår programmet Paint, det fungerar för enklare bildredigeringar. Du hittar det under programgruppen 'Tillbehör'.
 
//Peppe

2006-01-11, 18:04
Svar #2

Utloggad Lennart Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:09
    • Visa profil
Hej Per.
Tack för tipset. Nu är bilderna ordnade. De kommer ev. att finnas under Känner någon dessa personer?.
mvh / Lennart

2006-03-02, 19:19
Svar #3

Margareta Karlsson

Har scannat in ett foto. Det blir i bmp-format, inte jpeg eller gif. Hur gör jag om formatet?

2006-03-02, 19:32
Svar #4

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Du öppnar bilden med något bildbehandlingsprogram (kan fungera med Paint) och väljer Spara som. Raden under filnamnet kan du välja format.

2006-06-28, 22:17
Svar #5

Utloggad Ida Mejsholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2011-10-29, 18:10
    • Visa profil
Hej
Hur gör man för att klippa in bild från genline. Jag skulle vilja ha hjälp med att läsa vad det står och en del på rötter har infogat bilden på det man vill ha hjälp med att läsa. Är det inte från genline?? Hoppas någon som är mer säker på detta än jag kan svara mig, för nu känns det som jag har försökt trycka på alla knappar jag kan komma på.

2007-06-23, 00:03
Svar #6

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Om du vill prova, så gör? det under rubriken Prova Anbytarforum

2008-10-17, 11:32
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
För att lägga in kort (och kommentera)i Porträttfynd, behöver man inte lägga in uppgifter i Forskarkatalogen, utan det går bra att bara skriva sitt för- och efternamn på första raden.
 
Det finns en fördel ändå, som jag ser det, med att ha lösenord och användarnamn speciellt för detta ändamål. Det är att man får ett mail så fort någon har kommenterat ens inlagda kort. Då behöver man inte gå in och kolla det, allt eftersom åren går.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-11-18, 02:22
Svar #8

Utloggad Ninnie Westergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 19:37
    • Visa profil
Några frågor om bilder.
 
Hur nya bilder är intressanta på Anbytarforums olika ställen?
Var passar bilder på kända platser bäst? Det är ju ingen Bildgåta när man vet var den är tagen?
Är det ok att lägga in en bild som illustration till texten i ett inlägg?
 
Hittade en bild från min plats i världen i 50-60-talets Umeå, men bilden är från slutet av 40-talet.
Är en sådan intressant...någonstans? För mig är den ju så gott som nutid, men för yngre generationer och kommande generationer Anbytare blir den ju ändå intressant..med tiden!?
 
Funderade också, när jag såg en aktuell tråd om ett lastbilsfynd mitt ute i skogen.
Har bilder av en gammal underbar brandbil som vi hittade (besökte) många gånger på 70-talet, likaledes mitt ute i skogen i Tavelsjötrakten. (Västerbotten (tror jag! p.p.ta i trä!))
Vet inte om den finns kvar, men vore kul att veta om någon annan hittat den och att den tagits tillvara för framtiden!  
Är en sådan tråd, med bild, intressant?
 
Ninnie
...som med tiden har måååånga bilder att fråga om, med för mig okända människor och platser ur gamla album i Åsele/Vilhelmina/Umeå.

2008-11-18, 07:37
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ninnie!
 
Jag tycker att du ska lägga in bilderna här under rätt landskap. Att bilden inte är någon gåta gör inget, för man kan även ha synpunkter och vilja diskutera en sådan bild. Se de gamla Porträttfyndbilderna, som jag lägger in här. Ibland vill man bara dela med sig av något man sett.
 
Om man diskuterar något och vill illustrera texten med en bild, tycker jag det är okej, men inte då huvudsyftet är att diskutera/visa själva bilden.
 
Kom ihåg det här med 100-års regeln. Det är inte okej att lägga in bilder på människor hur som helst (som kanske lever) för att diskutera dem.
 
Det ska bli kul att se dina bilder, speciellt för mig, som är en gammal Umebo  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-11-27, 14:55
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Går det överhuvudtaget att flytta ett foto från Adope Photoshop till ett annat program?
 
Jag har fått förtroendet att lägga in ett foto här i Bildgåtan, då kortet inte platsade i Porträttfynd.
 
Kortet skickas via Adope Photoshop och som jag fattar det så kan man inte spara det någonannanstans än just i Adope Ph.shop. Det suddiga fotot lyckades jag göra ganska mycket mindre suddigt. Så det var positivt!  
 
Nu kommer det stora problemet. Jag vill flytta detta kort till ett annat program. Går det? Jag har en känsla av att det tillåter inte Adope Photoshop, utan det ska stå klart och tydligt att fotot kommer från detta  program.
 
Någon som är förtrogen med detta högst svårförståeliga program?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-11-27, 15:05
Svar #11

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Om du inte kan klicka på bilden och välja kopiera så kan du ju använda Print screen.

2008-11-27, 15:23
Svar #12

Lotta Nordin

Ann-Mari
En bild sitter inte fast i något program. Det beror på filändelsen (jpg, gif och så vidare) vilket program du kan öppna den med, och det i sin tur väljer du själv genom inställningar i datorn.  För att lägga in en bild här måste den ha filändelsen jpg eller gif.
Så det du ska göra är att se efter vad bilden heter, alltså bildnamn+filändelse, t ex hund.jpg. Har bilden någon annan filändelse än jgp/gif så kan du välja att spara om bilden i något av dom formaten. Photoshop-filer/bilder brukar ha filändelsen psd.
 
Om det här inte blev begripligt får du gärna skicka ett ebrev till mig så ska jag försöka förklara bättre.  
 
Mvh//
Lotta

2008-11-27, 15:59
Svar #13

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Ann-Mari, öppna bilden i Photoshop, välj spara som under arkiv och där väljer du att spara den som en jpg med hjälp av rullisten under rutan där man bestämmer plats där filen skall sparas. Klart!
 
Kort beskrivning under tidspress, hoppas du grejar det!

2008-11-27, 18:48
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!  
Nu gick det bra att klicka på fotot och spara, men problemet är då att jag helst skulle vilja spara den i HP image Zone, för där kan jag lätt ändra storleken, men det går inte. Jag har också något som heter Image composer 1.5 och det programmet passar utmärkt när jag ska välja jpg/gif för AF eller jpeg för Porträttfynd.
 
Jonas!
Jag vet inte vad jag har för knäppt Photoshop, för jag har letat som en galning efter spara som, men inte hittat något sådant. Under Arkiv har jag: Hämta.., Koppla.., Byt namn, Bränn..., Bifoga till e-post; skicka till mobil, utskriftsformat, skriv ut, Beställ papperskopior, avsluta. That´s it.
 
Helst skulle jag vilja fixa till bilden i photoshop och även storleken (det senare vet jag inte var man gör det). När detta är gjort, skulle jag vilja spara som på valfritt ställe  
 
Lotta!
Om jag inte fixar detta, tar jag emot erbjudandet och kontaktar dig via mail!
Ann-Mari Bäckman

2008-11-27, 19:42
Svar #15

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Ann-Mari, ibland är det så att funktioner i programs rullister inte visas om de används sällan, då får man vanligtvia klicka på en nedpil nederst i den aktuella rullisten så dyker de upp. Annars så finns det ett kortkommandeo för spara som och det är Skift+Ctrl+S.
 
Mvh
Jonas

2008-11-27, 21:36
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jonas!
 
Nix det finns ingen rullgardin. Skaffade också vittne på det och fick då förslaget att eftersom jag har ett gratisprogram (Adope Photoshop Album starter Edition 3.2) kanske inte spara som finns med. Däremot om man köper programmet kanske det finns med. Kan det vara så?
Ann-Mari Bäckman

2008-11-28, 00:23
Svar #17

Utloggad Barbro Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 11:58
    • Visa profil
Hej Ann-Marie!
 
Jag har samma program och det går bra att kopiera bilder genom att jag klickar på bilden och då kommer en ruta upp där det bla står kopiera eller också kan jag gå in via redigera och kopiera den vägen. Jag testade att klistra in bilden i olika program och det gick bra.
 
Men Spara eller Spara som finns inte men man kan lägga fotot till samlingar. Sedan är det väl så att har man satt in fotot i albumet så sitter det där till det tas bort.
 
 
En ny samling ordnar du genom att klicka på Ordna uppe till höger och sedan Ny samling. Sedan kan du dra bilden dit och då sparas den där.
 
Mvh Barbro
 
(Meddelandet ändrat av babs den 28 november, 2008)

2008-11-28, 00:47
Svar #18

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Du har nog rätt Ann-Mari!
 
Ett gratisprogram som kan öppna Photoshopfiler och spara i andra format är IrfanView, det kan du hitta här:
 
http://www.irfanview.com/
 
Mvh
 
Jonas

2008-11-28, 01:45
Svar #19

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Paintshop Pro (PSP)är ett fullgott mycket användarvänligt program
som jag har använt i många år, när man inte behöver ha det
allra värsta redigeringsprogrammet.
Man kan öppna alla format och man kan spara i alla format.

2008-11-28, 08:16
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lennart!
 
Är PSP ett gratisprogram eller köper man det?
Ann-Mari Bäckman

2008-11-28, 17:50
Svar #21

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Ann-Mari, Om du är van vid Adobe Photoshop kan du använda en version av Photoshop som är avsedd för hemmabruk som heter Adobe Photoshop Elements (PSE). Den senaste versionen är 7.0 och finns på svenska. Med Photoshop Elements kan du spara bilder i vilket filformat du vill. Programmet är inte gratis men inte heller så dyrt, under 1000-lappen i varje fall. PSE är enkelt att använda.
Paint Shop Pro (PSP) som nämndes ovan är inte ett gratisprogram.
Hans

2008-11-28, 19:22
Svar #22

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
Jag har hämtat Adobe Photoshop Elements gratis, nyligen i version 7. Den använder jag när jag vill redigera bilder. Tex att minska storlek (kB) och ändra filformat.
Anders Nyman

2008-11-28, 21:50
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nu har jag lagt in fotot, efter att jag fått hjälp med redigeringen av Lotta!
 
Tack för alla råd och tips!
Jag behöver dem framöver, (så att jag kan fixa sådant här själv), men det blir när jag installerat den nya datorn.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-11-29, 13:21
Svar #24

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Anders
Var har du hittat Photoshop Elements 7 gratis? Kostar 895:- hos Dustin
Stig

2009-08-07, 16:32
Svar #25

Christer Ljung

Hej Ann-Mari! Har du sparat ett foto med print screen, så kan du öppna den sedan i HP image zone genom att trycka på bildkatalogen där! Mvh. Christer

2009-08-07, 19:15
Svar #26

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Christer!
 
Tack för tipset, men jag klarar mig bra nu med de hjälpmedel, som följde med Vista.
 
Jag fick ett bra tips av Lotta Nordin och det är att spara kortet i skrivbordet. Kort som jag bara tillfälligtvis ska använda lägger jag i skrivbordet och när jag använt det färdigt, t ex fört över det till Bildgåtan, så raderar jag det.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-01-04, 18:58
Svar #27

Moderator Gamla bilder

Jag har flyttat Kerstin Cewers inlägg till Landskap; Småland; Vireda. Det innebär att Olles båda inlägg också fick följa med på köpet  
 
Jag har medelat er båda också via mail.
 
Mvh
Ann-Mari Bäckman
Moderator Gamla Bilder

2010-01-12, 13:58
Svar #28

Moderator Gamla bilder

Jag har flyttat Bengt Arvid Eklunds inlägg från den 10/1-10 till Bildgåtan, Geografiskt indelade, Stockholm, människor med rubriken Östra Renhållningsstationen
 
Mvh
Ann-Mari Bäckman
Moderator Gamla Bilder

2010-02-17, 21:13
Svar #29

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar hur jag ska göra för att lägga ut bilder i porträttfynd. Jag kontrollerade att måtten och storleken var bra men ändå kom ett meddelande upp om att de var för stora. Vad kan ha blivit fel?  
MVH
Elin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna