ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #102118 Parets klädsel?  (läst 1305 gånger)

2010-12-31, 20:06
läst 1305 gånger

Bengt-Arne Andersson

Har fått en kommentar på denna bild #102118 i porträttfynd.
   Stefan Zylberstein skriver: Jag skulle gissa att det är far och dotter. De är dessutom litegrann lika.
 
  Inte omöjligt, men ser hon så mycket yngre ut ?
 Klädseln ger väl en vink om när fotot kan vara taget ?
 Blomma i knapphålet, kan det vara förlovning eller varför gick man till fotografen ?  
 Sverige eller USA ?
Jag kan också tycka att den unga damen har gemensamma drag med farmor.
 
 Bengt-Arne i Hoby.

2011-01-01, 10:03
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Här är fotot:
 
par
 
Nog kan det vara ett par, likaväl, som det kan vara far och dotter. Varför har mannen blommor i sin kavajficka? Det får en att tänka på bröllop eller kanske i detta fall en förlovning.
 
Kvinnan kan vara 23-25 och mannen ca 40 år.
 
Fotot verkar vara taget på 1920-talet.  
 
(Meddelandet ändrat av ines 2011-01-01 10:05)
Ann-Mari Bäckman

2011-01-01, 13:09
Svar #2

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Åldersbestämningar kan vara ganska svåra.  
Hon kan vara 25, hon kan också vara en 16 åring. Svårt att se på lite småmulliga flickor. Halvgamla män kan också vara rätt svåra.
 
Mannen har blommor i knapphålet ja och har en snygg kostym. Så han tycks fira något. Alternativt att han gör sitt bästa för att se ungdomlig ut.  
Men jag tycker inte att hon är finklädd. Hade det varit deras förlovningsfoto så tror jag att också hon hade haft något påfallande snyggt. Hon skulle lånat och satt på lite snygga broscher åtminstone, om hon nu inte haft råd med snygga kläder. Hon har bara en enkel medaljong som enda utsmyckning, såvitt jag kan se.
Som det nu är, jag tycker att hon har en snygg vardagsklänning, men inte mera.  
 
Och så är de rätt lika tycker jag.  
 
Nu kan man i så fall fråga sig, var är modern resp makan? Vet ej, men det var inte helt ovanligt med bilder på män med mindre barn - säkerligen fäder med sina små barn. Gissningsvis änklingar, eller att mamman var på sjukhus.
Så därför är inte jag förvånad att se en bild på - kanske / antagligen - en far med sin dotter i övre tonåren.  Även om jag vet att det förekom äktenskap med en stor åldersskillnad.
 
Skrivet så mycket så har mannen kanske just fått en sladdis och vill fira detta?
För storasystern är nöjet och glädjen mera tvetydiga...
 
Jag håller med att bilden är från 1900-tal, där gissningen på 1920 är minst lika bra som något annat. Kanske rent av 30-tal om kläderna är aningens gammaldags.
 
(Meddelandet ändrat av StefanZy 2011-01-01 13:21)

2011-01-01, 16:16
Svar #3

Utloggad Gun Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 15:32
    • Visa profil
Stefan!
Vid identifiering och beskrivning av gamla foton, är det min åsikt att man alltid bör undvika nedsättande och värderande uttryck.  
 
Bilden kan gärna beskrivas så utförligt som möjligt. Men sällan bör man lägga in sina egna åsikter och värderingar. Det handlar faktiskt om att beskriva bilden av en person som en gång varit lika levande som du är nu och som du aldrig har mött. Vad vet du egentligen om denna/denne person?
 
/Gun

2011-01-01, 18:45
Svar #4

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Gun, tack för synpunkterna.
Hur pass personligt man skriver kan diskuteras.  
Vad jag inte förstår är var jag har varit nedsättande? OM jag var det så var det iaf inte min avsikt. Tro mig!
 
(Meddelandet ändrat av StefanZy 2011-01-01 18:46)

2011-01-02, 10:24
Svar #5

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Hej! Det är en fin bild och de porträtterade är värdiga och distingerade i ordets sanna bemärkelse. Jag skulle gissa att mannens corsage har samband med en födelsedag. Tiden är säkert tidigt 20-tal.

2011-01-02, 12:38
Svar #6

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Årstiden är vår eller sommar.

2011-01-02, 19:14
Svar #7

Bengt-Arne Andersson

Tack för snabb respons, här finns mycket att vrida och vända på. Fotoalbumet, porträttfynd #96921 tillhörde ett återvändande emigrantpar. Efter deras död hamnade det hos min farfar som senare satt in en del egna foton, bl.a. farmors brors bröllopsfoto. Jag tror detta är ett sådan't ”senare insatt”. Man kan jämföra med porträttfynd #102225 i samma album, som gissningsvis är taget 1920, deras förstfödda kom i nov. det året. På ett liknande foto av farmor och farfar har farmor en finare vardagsklänning medan farfar har kostym och slips med nål. Om det är sommar var det väl godkänt att kvinnor klädde sig lite lättare medan männen helst skulle ha kostym eller ?

2011-01-02, 20:49
Svar #8

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Ja det stämmer, männen kostym, kvinnor fick klä sig lite lättare sommartid. Det blir ännu tydligare in på 1900-talet.  Så småningom blev det ju tom OK med knälånga klänningar.    
 Det är kanske det som lurade mig litegrann. De flesta bilder jag observerar är från andra halvan av 1800-talet.
 
Förstår jag dig rätt Bengt-Arne så ÄR det din farmor och farfar?  dvs inte en vuxen dotter utan en ung hustru?
 
Ah, ah, där ser man. Att spåna och analysera när man saknar kunskap ger ofta överraskande mycket. Men ibland gissar man fel. Måste vara beredd att  ompröva!    
 
 
Jag funderar ändå att de är så pass lika.
Är det ett fall av kaka söker maka - eller har de släktingar på något sätt?  Kusiner kanske??
 
(Meddelandet ändrat av StefanZy 2011-01-02 20:51)

2011-01-03, 17:34
Svar #9

Bengt-Arne Andersson

Hej Stefan.
    Jag borde skrivit så här:
 Jag har också ett liknande foto av farmor och farfar där farmor har o.s.v.
 
Allt är möjligt här.
 När jag lade upp albumet i Porträttfynd som #96921 uteslöts några bilder som med säkerhet inte tillhört det ursprungliga innehållet plus några som inte passade Porträttfynds ”profil”.
 Detta foto kom med för att jag egentligen inte vet nå'nting.
 
  Albumet togs nog omhand av farfars far innan det hamnade hos farfar och har blivit stympat av att släktingar har velat ha något enstaka foto som minne.
  Ett sådan't foto, som är det nyaste jag känner till (Susanna hade den goda vanan att notera ankomstdatum o.d. bakpå) ”Received 13/7 1923”. Se också #99896 miss Minnie.
 
 Finns det något som kan tyda på Sverige eller USA ?

2011-01-03, 18:17
Svar #10

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
#99896 har fotografens namn intryckt i nedre högra hörnet. Ser du det? Vad är det för ett namn/ ateljé??
 
 Annars kan jag kanske kolla på jobbet, scanna in det och laborera med ändrade färger...
 
Vad är det för storlek på fotona? Det kanske kan vara en ledtråd. De svenska visitkortsfoton är standardiserade rund 6x9 formatet, sedan påklistrade på passpartouen. Det brukar bli ca 64x105 mm totalt, kan skilja på nån millimeter.
Amerikanska är jag inte helt säker på, det är bara några få som jag har haft i min hand. Och den jag minns bäst var större än så.
 Själva bilden på de svenska är oftast rektangulär, men man ser ibland ovala också - där bildytan blir klart mindre än nödvändigt, ungefär som i de två andra du anger.
 
Amerikanska fotografer tenderar kanske att ha lite mera rysch och pysch-text runt om och så.

2011-01-03, 20:52
Svar #11

Bengt-Arne Andersson

Jo, jag har sett fotografens logga och hänvisar till det i texten så ingen behöver undra hur jag vet fotografens namn.
 
 Fotot på paret är inte monterat på kartong utan tycks vara lite tjockare fotopapper, lite modernare kanske ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna