ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #159183 - Brudpar  (läst 1001 gånger)

2015-04-28, 20:12
läst 1001 gånger

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
Har lagt in ett foto på ett fint brudpar i Porträttfynd.

 
Bilden finns i ett album som tillhört min mormor Augusta Persdotter Samuelsson född 1875 i Torsmålen, Rumskulla (H), uppväxt i Snararp, Rumskulla (H) och från 1905 bosatt i Mariannelund, Hässleby (F).
 
Givetvis undrar jag om någon kan identifiera paret. Fotot bör väl vara taget runt sekelskiftet eller strax därefter.  Sannolikt bör bröllopet ha ägt rum i Ydre hd i gränstraktrena mellan Småland och Östergötland.
 
Kan någon bekräfta att fotografen C Hultgren är just den kände Ydre-fotografen August Christian (A.C.) Hultgren från Svinhult (E)? Om det är han så är fotot taget efter 1896 då han återvände från en vistelse i USA och sannolikt före 1906 då han blev anställd på Nordiska Museet i Stockholm.
 
Dessutom, kan någon ge mig en kort instruktion för hur man skapar en direktlänk med ett enkelt nyckelord från ett Anbytarforuminlägg till en bild i Porträttfynd-databasen så  vore jag tacksam.

2015-04-29, 21:38
Svar #1

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
Ett tillägg till meddelande om bild 159183-Brudpar:
 
Bild nr 159228 i Porträttfynd föreställer med största sannolikhet mannen på bröllopsfotot. Använd gärna funktionen 'Jämför med annat fotografi'. Detta foto har gjorts av en fotograf i Tranås.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna