ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #42762 - Vad heter mannen?  (läst 1608 gånger)

2007-03-29, 16:34
läst 1608 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Vad heter mannen? Kan man tänka sig, att det första ordet är ett förnamn istället? Är Rudius något herrnamn? Kan det stå Rudius Vester?
 
herrnamn
Ann-Mari Bäckman

2007-03-29, 20:04
Svar #1

Utloggad Berit Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej! Jag tycker att det står Rodius. Det är ett efternamn, dock ganska ovanligt.

2007-03-29, 20:16
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad kan man då tänka sig efter det? Hans efternamn och platsen han kommer ifrån?
Ann-Mari Bäckman

2007-03-29, 20:50
Svar #3

Utloggad Berit Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det här var mig en knepig en... Det kan ju också stå Rodin Vester. Man kan heta Rodin i förnamn även om det inte är så vanligt. Jag tycker också att det står Vester, men det kanske också kan stå Vestm. eller liknande?

2007-03-29, 21:08
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Sture Bohm som äger fotot har tydligen tytt det andra namnet till Vestw, men ett skrivstilsdubbelw kan ju också vara uu eller m.
Ann-Mari Bäckman

2007-03-29, 23:32
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Är han inte lite lik Isaak Gr?newald?
Ann-Mari Bäckman

2007-03-29, 23:41
Svar #6

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Jag ser inte sista bokstaven i andra namnet/efternamnet som ett 'w' i alla fall. Att det skulle stå Westw kan jag därför inte se. Sätter en slant på Rodius Vester eller Vestin.

2007-03-30, 08:16
Svar #7

Jan Lilliesköld

När jag tittar på detta efter försök med att ändra kontrast etc, så tycker jag att det står 'Rodius Vester'.
Alltså den sista bokstaven i det andra ordet tycker jag är ett tydligt r men, bokstaven före det (e:et) är mer otydligt.
 
Att det sedan inte finns någon Rodius i vare sig 1890 eller Sveriges Dödbok är en annan sak  ;-)

2007-03-30, 08:59
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Som Berit säger så finns Rodius, som efternamn om man söker på det i Sveriges dödbok.
 
Kan man tänka sig att han äger något, så det blir Rodins eller Rodius och det han äger (ett företag eller tivoli t ex) eller kanske, som jag nämnt tidigare, att det sista är platsen han kommer ifrån. Kanske en del av det sista ordet då har fallit bort.
Ann-Mari Bäckman

2007-03-30, 09:04
Svar #9

Utloggad Torsten Bäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2018-07-23, 17:15
    • Visa profil
Varför skriver man ett namn, som inte verkar ha samband med personen snett över bilden?
 
Jag har grubblat på varför min farmor  
Olga Hansen (finns i Porträttfynd) har skrivit Olga Sandvall snett över fotot. Detta namn har såvitt jag vet ingen anknytning till släkten.
 
Torsten

2007-03-30, 09:19
Svar #10

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
En vild gissning;
 
Jag tycker det verkar som om texten har flytit ut lite och några bokstäver på slutet av andra namnet har försvunnit, troligen pga åldern på fotot.  
 
Skulle man kunna tänka sig att namnen refererar till hans föräldrar? I Sv.Bef 1890 finns en gosse vid namn Johan, född 1888 i Helgum, Ångermanlands län.  
 
Son till Jonas Petter Rudin och Ingrid Kristina Vestman.  
 
Helene

2007-03-30, 09:23
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Torsten!
 
Om det var hennes foto är det ju underligt, men om det finns i någon annans album, kan man ju tänka sig, att den som skrivit namnet på kortet, inte hade koll på namnet.
-------------
Jag har tittat på bilden av din söta farmor. Kan hon inte ha haft det som ett artistnamn, lika väl som din farfar eller de två kallade sig David Berlino?
olga
Ann-Mari Bäckman

2007-03-30, 10:20
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Helene, inte så dumt förslag! Det kanske ligger något i det du säger. Fast jag tycker att det tydligt är ett s i första ordets slut. Då skulle det bli Rudins Vestman. Han kanske tog moderns efternamn och då för att klargöra vem han var, så sa man Rudins Vestman.
 
Min mormor fick heta Olle Vestmans Katrina. Sa jag att min mormor hette Katarina Eriksson (som gift), så förstod folk ingenting. Så hon kallades vid sitt fars namn även efter sitt giftemål. Det kan ha att göra med att hon bodde kvar på samma gård och tillhörde Olle Vestmans gård.
 
------------------
Tyvärr, mitt förslag var inte så bra. Han bytte aldrig efternamn till Vestman, för jag hittar honom i Sveriges dödbok som Rudin. :-{
Ann-Mari Bäckman

2007-03-30, 10:32
Svar #13

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag har hittat Johan Rudin på dödsskivan.
 
Man skulle också kunna tolka det som om det har stått Rudins Vestmans son eller pojk på fotot.
 
Helene

2007-03-31, 09:09
Svar #14

Utloggad Torsten Bäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2018-07-23, 17:15
    • Visa profil
Anne - Marie
 
Det är möjligt, att det var ett artistnamn, men senare kallade hon sig Salvandos.
Fotot har Olgas halvsyster Erna överlämnat till min syster Britt. Erna förklarade, att det var föreställde vår farmor. Tyvärr fick jag aldrig träffa Erna.
 
Fotot togs 1906 och jag vet inte, om Olga hade träffat David vid den tiden. Givetvis har jag misstänkt, att hon hade varit gift med en Sandvall ett tag, men jag har inte hittat någon uppgift om detta.
 
Om man skriver sitt namn på framsidan av ett foto, innan man skickar det till någon släkting, föreställer jag mig, att man heter eller kallas så.
 
Torsten

2007-03-31, 10:51
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Torsten!
 
Kan man vara säker på att det är hon som skrivit namnet själv på framsidan? Troligtvis är det väl så, för jag har en känsla av, att ville någon annan skriva vem som var på kortet, skrev man på baksidan, inte på framsidan. Egentligen är Sandvall och Salvandos ganska lika fonetiskt. Om du inte funnit att hon varit gift förr, så är det nog ganska naturligt att misstänka, att hon ville ha ett annat artistnamn än Hansen.
Ann-Mari Bäckman

2007-04-01, 09:17
Svar #16

Utloggad Torsten Bäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2018-07-23, 17:15
    • Visa profil
Anne - Marie!
 
Du kanske har rätt, att det var ett artistnamn. När jag börjar läsa Ystads Allehanda, så skall jag naturligtvis titta efter detta namn.
Troligen hittar man nog bara cirkusdirektörens namn, men man kan aldrig veta.
 
Sen kan man ju fundera över varför en tjugotvåring går till en fotoatelj? i Ystad 1906. Det måste ha kostat en slant. Hon hade ingen som helst anknytning till denna stad.
Hon kanske gjorde debut, som hon ville fira.
Det är nog det, som jag bör leta efter.

2007-04-01, 10:14
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Okej, Ystad kan vara en ledtråd, men var inte så säker på det. Åtminstone vi som bor i den norra delen av Sverige, är vana med att plåtarna skickades långt för att reproduceras, från Ångermanland till Danmark t ex.
 
Jag vet inte hur vanligt det var i södra Sverige, att fotografen skickade glasplåten till något annat att ställe för att reproduceras?
------------------------
Jag har kollat de fåtal kort, som finns av fotografen. Två av dem har anknytning till album i Ångermanland och ett kort har anknytning till Hälsingland. Så det är inte omöjligt att atelj?n tog på sig reproduktioner.
Ann-Mari Bäckman

2007-04-01, 16:25
Svar #18

Lars Öhman

Hej alla,
 
Beträffande det första kortet tycker jag att det står Radius Vector, vilket är ett begrepp i Keplers andra lag.
 
Ett gymnasialt öknamn alltså för vederbörande person. Ett sådant öknamn kan eventuellt ha sin grund i någon fatal felsägning under fysiklektionerna, som lockade till gossarnas skratt.
 
Och om kortinnehavaren Sture Bohm är den person jag tror, sänder jag härmed mina hälsningar.

2010-04-30, 10:32
Svar #19

Utloggad Sture Bohm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2018-11-19, 11:35
    • Visa profil
I november 2009 upptäckte jag diskussionerna om namnet på kortets framsida.  Först under påskhelgen har jag haft tillfälle att studera bilden närmare, eftersom bilden finns uppe i Tåsjö (numera Z, Strömsunds kommun). Jag tror att det står Rudins Vestv.  Det avslutas med en elegant sväng under namnet. I Backe, Fjällsjö fs (numera Z) har det funnits släkter med namnet Rudin vad jag vet.  Däremot ingen by med namnet Vestvattnet/Västvattnet tror jag. Detta är däremot fallet med Ramsele (Y). Avståndet mellan Tåsjö och Fjällsj är ca 6-7 mil.  Att bilden är tagen i Härnösand kan bero på att mannen ifråga möjligen studerade vid gymnasiet där. Las Ömans tolkning är fyndig. Det vore trevligt om någon gammal klasskamrat kunde bekräfta den.  Tack för hälsningen Lars. Du är hälsad tillbaka (Ådalen 1970-talet).

2010-05-01, 04:18
Svar #20

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Jag hade en lumparkompis från Jämtland-Härjedalen, som kom just från en plats som hette Västvattnet.
Exakt var den låg gick vi aldrig närmare in på.
När vi en gång, på skoj, kallade platsen Tvättvattnet, bröt han ut i Där har jag aldrig varit... varvid en annan på luckan replikerade  Vi känner det ...
Sedan fick han heta Lundström från Tvättvattnet hela tiden.
Så att Västvattnet finns som ortnamn, någonstans, kan jag bekräfta.
MvH
RolfL

2010-05-01, 16:13
Svar #21

Björn-Åke Petersson

Byn Västvattnet ligger enligt Sveriges Ortnamn 1999 i Ramsele församling, Västernorrlands län, där finns även en sjö med samma namn.
Det finns även en sjö i Ströms församling, Jämtlands län som heter Västvattnet.  
 
Det är de enda träffarna på Västvattnet i ovanstående källa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna