ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #84280 - En kärleksaffär  (läst 2296 gånger)

2009-07-13, 20:18
läst 2296 gånger

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Har sedan den 2 juli ägnat detta fall en del tid och det kan vara dags för en rapport. Tyvärr blir den inte särskilt optimistisk.  
 
Utgångspunkten var, förutom Christer Dahls berättelse, uppgifterna i Oscars födelsebok:
Signe Dagmar Sofia f. 4/12 1907. Ingen notering om fader. Moder okänd, född 23/1 1883, adress Karlaplan 4. Signe Dagmar Sofia utflyttad 1908. Signe Dagmar Sofia adopterad 8/3 1921 av (sin faster, min anm) Rut Lydia Maria Lavesson. Hänvisning till födelsebokens bilaga nr 340.  
 
Här vad jag funnit:
 
1. Bilaga 340 finns inte längre, den är utgallrad. Men det behöver man inte gräma sig över, för den innehöll säkert ingenting annat än det som antecknats om adoptionen i födelseboken - i annat fall skulle den ha bevarats, enligt vad som sagts mig på stadsarkivet.
 
2. Den knappt sju månader gamla Signe flyttar 30/6 1908 från Oscar till - Söderköping, enligt ursprunglig notering i Oscars utflyttningslängd. Senare är orten överstruken och ersatt med Norrköping Hedvig. Likadant ser det ut i rotemansarkivets längder på stadsarkivet. I rote 24:s utflyttningslängd 1908 fol 19 finns hänvisning till rotemanshäfte O2, vilket visar sig uppta barn av okända föräldrar i roten 1898-1925 och sakna alla uppgifter om var barnen bor och vem som vårdar dem.  
 
3. Rut Lavesson flyttar med sin fosterdotter Signe från Norrköpings Norra till Lidingö hösten 1918 och därifrån till Hedvig Eleonora, Sthlm, i mars 1920. I december 1920 anhåller hon om att Stockholms rådhusrätt ska förordna grosshandlare Lave Lavesson i Norrköping till förmyndare för Signe. Han förklarar sig (på samma dokument) villig att åta sig förmyndarskapet, och 25/1 1921 beslutar rådhusrätten enligt anhållan. Bara några veckor senare, 8/3, beslutar samma rådhusrätt att förmyndaren entledigas i och med att Rut Lavesson blir flickans adoptivmor.
 
Man måste undra över detta till synes onödiga besvär med att få flickans far Dan Lave Valdemar Lavesson utsedd till hennes förmyndare i inte ens två månader. Varför erkände han aldrig faderskapet formellt?
Vid adoptionen anges att Signes föräldrar är okända. I Norrköpings Norra församlingsbok AIIaa:21 (1911-1915) fol 162 står Signe som barn av okända föräldrar - men också som oä.D. till Dan Lave Valdemar Lavesson på raden ovanför.  
 
4. Med hjälp av rotemansarkivet har jag kunnat kartlägga vilka som var skrivna i fastigheten Harpan 26, adress Karlaplan 4, rote 24, 1906-1908. Där fanns ingen kvinna född 23/1 1883. Inte heller fanns där någon barnmorska.  
Jag har börjat kolla upp hyresgästernas närmaste släkt i hopp om att finna någon dotter eller syster med rätt födelsedag som skulle ha kunnat vara inhyst hos någon av dem vid slutet av 1907. Men jag tror inte så mycket på det projektet. En bättre teori är nog att någon av de boende behövde dryga ut inkomsterna och därför hyrde ut rum för obemärkt.  
 
Åter till uppgiften om att Signe skulle flyttas till Söderköping. Lave Lavesson bodde troligen där vid den tiden - församlingsböckerna finns inte åtkomliga på nätet, men han kom från Söderköping till Norrköpings Norra i december 1909. Kanske bodde Signe i Söderköping ett par månader, men i så fall utan att hennes flyttningsattest lämnades in. När hon 9/9 1908 skrivs in i Hedvigs församlingsbok som fosterbarn hos sin farbror, typografen Hugo Lave Kristoffer Lavesson, anges hon komma direkt från Oscar.
 
Nu vet jag inte hur mycket Lave Lavesson vistades i Stockholm, men  tror det kan vara en god idé att leta efter den okända modern även i Söderköping. Det var ju mycket vanligt på mindre orter att ogifta kvinnor som blev gravida gömde sig i Stockholm några månader, om de hade möjlighet.
 
Tyvärr verkar det alltså inte möjligt att via arkiven finna någon som med säkerhet är Signes mor. Men om man hittar en eller två eller tre tänkbara mödrar skulle man kanske med porträttets och eventuella släktingarnas hjälp kunna identifiera en åtminstone mycket trolig moder.
 
Till sist ett par kommentarer:
 
1.  
Helene Jorsell skriver ovan:
Så sent som 1907 skedde väldigt många födslar på barnbördshus, inte hemma hos en privat barnmorska som tidigare. Modern bör ha varit bosatt i Stockholm och haft lokal kännedom om barnmorskor som tog emot i hemmet.  
 
Barnmorskor tog inte emot barnaföderskor i sina hem. Barnmorskor hjälpte barnaföderskor i deras hem samt på stadens barnbördshus och privata förlossningskliniker. (Med hem menar jag här även barnaföderskors tillfälliga bostad.)
Att den bostadsadress som i födelseboken anges för en okänd moder ofta visar sig vara barnmorskans, ska verkligen inte uppfattas som att modern bodde hos barnmorskan eller att förlossningen ägt rum hemma hos denna. Barnmorskorna var inga företagare med egna förlossningskliniker, de var anställda av staden.
 
2.  
Ordet kiosk finns belagt i svenskan sedan 1711, enligt SAOB. Det är ett turkiskt ord (kjossk, av persiskt ursprung) som infördes av de från Turkiet hemvändande svenskarna, Karl XII och hans karoliner. En kiosk var/är i Turkiet - och var på 1700-talet även i Sverige - ett litet (tältliknande) lust­hus eller en trädgårdspaviljong. På 1880-talet fick ordet sin nuvarande betydelse i svenskan: liten fristående byggnad avsedd för för­säljning av tidningar, biljetter, läskedrycker, tobaksvaror, choklad m. m. och för telefonering.
Andra turkiska ord som karolinerna tog med sig hem är exempelvis hord, kaviar, kosack, sorbet och - troligtvis - dolma.
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2009-07-13 21:21)
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2009-07-13 21:42)
Hälsar vänligen
Maud

2009-07-13, 21:11
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
PS till Christer:
Jag skannar fyra kopior av handlingar från stadsarkivet och skickar med e-post under kvällen.
Hälsar vänligen
Maud

2009-07-13, 23:03
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Då återstår alltså handlingarna i rådhusrätten vid adoptionen. Vem var förmyndare för Signe innan Lave Lavesson åtog sig detta?

2009-07-14, 08:08
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Det är rådhusrättens adoptionshandlingar som jag tittat på, bland annat - framgick inte det? Där står att Signes föräldrar är okända.  
 
Någon tidigare förmyndare för flickan nämns inte. Kanske var det genom en lagändring runt 1920 som det blev nödvändigt att få en förmyndare förordnad - tanken slog mig just.
Hälsar vänligen
Maud

2009-07-14, 08:46
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det såg jag inte, det innebär att förälder okänd var verkligen det, även efter lagändringen 1917. Man kan ju just fråga sig vem som var förmyndare/målsman för de barnen och om det blev en ändring i samband med lagändringen om okända föräldrar. Om de var på barnhus var väl ansvaret klart, men alla de andra?

2009-07-14, 11:45
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Ja, inte innebar lagen att okända föräldrar till barn födda före 1917 plötsligt anmälde sig och erkände sina barn.  
Men kvinnorna som födde efter lagens tillkomst fick inte längre vara anonyma, barnavårdsnämnder blev obligatoriska och hade bland annat i uppgift att försöka få faderskap fastställda, och uä barn fick en barnavårdsman som skulle se till att de blev väl omhändertagna.
Hälsar vänligen
Maud

2009-07-14, 22:23
Svar #6

Utloggad Christer Dahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2009-07-14, 22:23
    • Visa profil
Jag vill tacka samtliga inblandade för den intressanta och engagerade diskussionen ovan!
 
Jag vill också bekräfta att, enligt hörsägen inom släkten, adressen för den kiosk som min farmors mor ska ha drivit var Kungstensgatan. Detta är en uppgift som förekommit innan jag läste inlägget ovan - och känns därför som ett intressant spår.
Finns någon datering att tillgå för denna kiosk? Enligt samma källa som lämnat mig uppgiften om kioskens placering så ska den stått kvar in i modern tid - men det är ju mindre intressant. Mer intressant skulle vara att få veta om den existerade under 1900-talet första decennium?

2009-07-15, 07:41
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Om du går in på: http://www.stockholmskallan.se/php/fupload/SMF/SD/SSMB_0023983_1903_09.pdf
så finns under Cabinets inodores (toaletter?) en kiosk vid Observatorielunden, Kungstensgatan. Denna kalender är från 1903. Kanske finns någon form av ägarregister eller dylikt som kan ge namnet på ägaren.
 
Denna kiosk verkar vara samma som nämns som rivningshotad i planerna för nya citybanan, heter nu Observatoriegrillen
 
 
 
(Meddelandet ändrat av izla 2009-07-15 07:48)

2009-07-15, 10:01
Svar #8

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag tror att någon av följande arkiv kan få fram uppgifter om kiosken och dess ägare:
 
Brandkontorets arkiv
Stockholms Stadsarkiv
Stockholms Stads Byggnadsnämnds arkiv
Stockholms Stadsmuseums arkiv (jag har för mig att de har inventeringslistor på byggnationer).
 
Helene

2009-07-15, 10:37
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Tydligen hyr man marken av kommunen och äger rörelsen så det borde finnas goda möjligheter att få fram arrndatorer i några räkenskaper. Det finns idag sådana listor så det bör finnas för den tiden också.

2009-07-15, 11:57
Svar #10

carina helander

Ett jättelångskott, men min mormors mamma var upp till stockholm och födde barn 1909 och 1910 som båda bortadopterades.
Hon hette Ida Christina Andersson f 19/1 1887 i Drothem ( Söderköping), hon var även bosatt i Norrköping tidvis. Den 2/4 1909 var hon upp till stockholm Klara församling och födde min mormor, hon lämnades på allmäna barnhuset och adopterades senare bort.
Enligt rotemansarkivet ( som jag inte har tillgång till nu), bodde min mormor med henne på olika adresser.
Även 8/ 10 1910 är hon upp till stockholm och föder en flicka, som tas om hand av släktingar. Har inte genline så jag kan se vad hon gjorde åren innan 1907/08.
Som sagt det var säkert vanligt att de åkte från mindre städer upp till stockholm och födde barn.

2009-07-15, 12:02
Svar #11

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Senast inloggad: 2022-01-08, 22:49
    • Visa profil
Handelsregistret där alla näringsidkare registreras återfinns i länsstyrelsearkiven. Troligen även när det gäller Stockholms stad.
Kanske idé att söka där ? Hur själva registret är upplagt är en annan fråga.
 
http://www.statensarkiv.se/default.aspx?id=11450.

2009-07-15, 12:22
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är ju mycket möjligt att, som Maud skriver, modern kan ha kommit från en annan stad för att föda barn. Men sedan blivit kvar i Stockholm.

2009-07-15, 12:34
Svar #13

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag motsätter mig inte att hon kom från en annan stad. Detta är in faktum mycket troligt. Men om Christers uppgifter stämmer så blev hon innehavare av en kiosk på Kungstensgatan vid Obeservatorielunden. Ägandeförhållanden kontra överlåtelser bör inte vara så svåra att finna efter kontakt med ovan nämnda arkiv.  
 
Helene

2009-07-15, 12:41
Svar #14

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Senast inloggad: 2022-01-08, 22:49
    • Visa profil
Hämtat ur hemsidan för
Länsstyrelsen i Stockholm  
 
http://www.ab.lst.se/templates/InformationPage____2072.asp
...................
En annan vanlig fråga gäller firmor. Idag är det Patent- och registreringsverket som har hand om handelsregistret. Fram t.o.m. 1992 var det Länsstyrelsen. Det innebär att en del historik om firmor finns i vårt arkiv. Det gäller nu inte aktiebolag, utan enskilda firmor samt handels- och kommanditbolag.
......................
Om hon hade en enskild firma så borde hon finnas med i registret. Att hitta - lättare sagt än gjort - mycket beroende på hur reg. var upplagt.

2009-07-20, 14:23
Svar #15

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Senast inloggad: 2022-01-08, 22:49
    • Visa profil
Vid tfn-kontakt med länsstyrelsen fick jag veta att handelsregistrets arkiv, sen en tid tillbaka, flyttats till Stockholms stadsarkiv.
Skickade E-post dit och frågan gällde då en kvinna född 1883 23/1, som ska ha haft kiosk på Kungstensgatan invid Observatorielunden. Nämnde om att i Stockholms adresskalender under C finns Cabinets inodores, i vart fall åren 1907-1909. Önskade få veta namn, adress etc för ägare till den kiosken.  
Stadsarkivet svarade:
... Stockholms stadsarkiv förvarar ett handelsregister för Stockholms stad.
Sökingången till handelsregistret är firmans namn. Firmans lokalisering hjälper alltså inte alls vid en sökning. Har du kontakta Centrum för
Näringslivshistoria det är möjligt att de kan hjälpa dig? Jag vill också poängtera att handelsregistret delvis är gallrat på uppgifter om upphörda firmor när verksamheten överfördes till bolagsverket 1985.
 
http://www.naringslivshistoria.se  
 
För att finna uppgifter måste du alltså veta verksamhetens namn eller
personen om det handlar om enskild firma.
 
Lycka till! .....
 
Ett försök - gåtan fortfarande olöst.
/Karin A.

2009-07-20, 15:07
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Karin!
 
Vad trevligt att du gjorde denna sökning!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna