ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Enkefru Liepe af Tyska församlingen  (läst 582 gånger)

2003-04-28, 12:33
läst 582 gånger

Per Åsander

Söker information om familjen Liepe i den tyska församlingen i Gbg. Hos enkefruen arbetade 1890 pigan Maria Mathiasdotter, f 1845.

2012-10-17, 14:13
Svar #1

Utloggad Ludwig Liepe

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2014-02-17, 01:53
    • Visa profil
Vad jag vet kom den förste Liepen till Göteborg från Berlinområdet cirka 1850 och vad jag sedan kunnat läsa i adressböcker anslöt två bröder några år senare. C. F. Liepe var framgångsrik inom plantering och hade en egen skola, samt var föreståndare för trädgårdföreningen i Gbg. Hans bror, Heinrich Ludwig Liepe hade någon form av större ansvar för Östra kyrkogården, där han för övrigt ligger begravd idag, och var även i sten- och sandbranchen. Hade huggeri strax norr om Jönköping. Om just denna änkefru har jag desto mindre fakta men det jag vet om änkefrun är att hon hade bostad på Rosenlundsgatan 6 & 8 i Gbg. http://search.arkivnamnden.org/repository/adresskalender/1887.pdf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna