ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Allmänt om DNA i släktforskningen  (läst 19581 gånger)

2013-02-20, 19:29
läst 19581 gånger

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Under förutsättning att det i båda släktleden är ättlingar på raka manslinjen som lämnar dna kan släktskap (gemensam anfader) påvisas eller uteslutas.
Hälsar vänligen
Maud

2013-02-22, 13:19
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Med så kallat autosomalt test kan man väl idag hitta gemensamma anor 4-5 generationer bakåt oavsett kön och inom en snar framtid ännu fler generationer?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2013-02-22, 19:15
Svar #2

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
De autosomala testen visar endast möjliga gemensamma anor, men man vet ingenting om vilken person, som är den gemensamma anan. Med test på y-kromosomens gener kan ett eventuellt släktskap via en bestämd person bli mycket sannolikt (eller osannolikt).

2013-09-03, 12:49
Svar #3

Utloggad Magnus Bäckmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2022-09-01, 13:30
    • Visa profil
    • www.svenskaslaktkalendern.se
Stefan, test av autosomalt dna, som har funnits sedan 2010, ger biologiska släktingar som också har testat sig med hög träffsäkerhet och god släktskapsavståndsbedömning upp till fyr-/femmänningar. Därutöver får man också ett slumputfall av släktingar som kan vara hur avlägsna som helst, beroende på att just slumpen styr vilka av dessa dna-segment som ärvs vidare. Biologin sätter begränsningar här, inte analystekniken. Man får alltså redan mycket avlägsna släktingar som träffpersoner i detta test, men det är inte dessa utan i stället de närmaste träffarna som man har genealogisk nytta av.

2013-09-06, 00:35
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ok, stort TACK för ditt kunniga och välinformerande svar Magnus!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2013-10-13, 18:11
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2014-03-23, 16:35
Svar #6

Utloggad Magnus Bäckmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2022-09-01, 13:30
    • Visa profil
    • www.svenskaslaktkalendern.se

2014-03-23, 21:49
Svar #7

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godkväll!
 
Jag läste på ovanstående länk Som Magnus länkat till och har då ytterligare fundering.  
 
Dessa familjer/personer/släkter är ju omdiskuterade genom tider, men finns det fler svåra, omdiskuterade fall som man kunde bearbeta på liknande sätt? Jag antar att vi inte kan sträcka oss hur långt tillbaka som helst.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2014-03-24, 09:02
Svar #8

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Adliga ätten Stuarts (nr 86) ursprung skulle kunna klarläggas med hjälp av Y-DNA. Den skall härstamma från den skotska kungaätten Stuart, men exakt hur har man inte kunnat fastställa. En 400-årig genealogisk gåta som nu kan lösas...

2014-05-01, 12:39
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Peter Sjölund:
 
Ett nytt spännande projekt ska kartlägga DNA hos den förhistoriska befolkningen i det som idag är Sverige.  
 
Än så länge bara några få analyser klara, men ett 100-tal skelett är tydligen på gång!  
 
Vi går en spännande tid till mötes  
 
http://www.theatlas.se/
 
-----------------------------------
 
Mina egna funderingar:
 
1. Ursprung mäts inte bara inte bara i rummet (t ex nuvarande Sverige) och en grupp, utan flera grupper under olika tider. Dvs, det beror på vilken tidsperiod man mäter ursprung.  
 
2. Ursprungligen kom alla nu levande ifrån Afrika, men man kan avse senare perioder också, för att försöka se vilka som kom till ett område och när de gjorde det. Jag föddes i Vallentuna, växte upp i Västerås och jag bor sedan 33 år i Uppsala. Jag har min far från Gotland och min mor från Uppland, osv., Jag och alla andra härstammar förstås ifrån många olika individer som levat sina liv på många olika platser! Vad är mitt ursprung? Jo, mångfald, som delas med många levande och döda!  
 
3. Hur lång tid eller hur många generationer ska ens släkt/anor ha funnits på en plats/ett område för att man ska kunna säga att man har sitt ursprung därifrån???  
 
4. Är det rimligt att undersöka vems/vilkas anor som har bott längst på en plats och utse den som mest ursprunglig för den platsen? 3. Gäller det isf oavsett om man bor kvar där eller om man har flyttat därifrån?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2014-05-01, 13:01
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_migrationshistoria:
 
Den här artikeln på Wikipedia behöver uppdateras och omredigeras.  
 
Begreppet dagens etniska svenskar, vad/vilka avser det och vad/vilka avser det inte?  
 
Det är ett långt glapp i tiden, där bland annat folkvandringstiden saknas!!!  
 
Sveriges migrationshistoria beskriver migration av människor till och från Sverige genom historien. Registrering av in- och utvandring började först under senare delen av 1800-talet. Tidigare in- och utvandring kan dock bedömas med hjälp av historisk, arkeologisk och populationsgenetisk forskning. Sveriges nivåer av in- och utvandring har varierat kraftigt genom historien. Under långa perioder förekom inga större folkförflyttningar över gränserna. De högsta noterade nivåerna för utvandring gäller åren 1880-1893, då i genomsnitt 0,83% av befolkningen utvandrade varje år. De högsta historiska nivåerna för invandring inträffar idag. Historiska nivåer av inåtriktad migration kan inte jämföras med dagens invandring på omkring 1% av befolkningen per år. År 2007 års invandring är 35 gånger större än invandringen år 1875 och 3,8 gånger större än invandringen år 1960.[1]
 
De första migrationerna till Sverige
 
Det är troligt att det levde människor i Sverige redan före den sista istiden. Dagens etniska svenskar härstammar åtminstone delvis från de jägar- och samlargrupper som besatte Sverige efter den sista inlandsisens tillbakadragande. Dessa grupper flyttade upp i Sverige för omkring 12-13 000 år sedan.[2] Europa har upplevt tre stora migrationsvågor efter istiden. Den första som ett resultat av isens tillbakadragande, den andra i samband med jordbrukets införande, för 10 - 6000 år sedan, den tredje idag. I vilken grad Europas befolkning härstammar från den första eller andra - den neolitiska - vågen är föremål för fortsatt forskning. Däremot vet man att den neolitiska bondeinvandringen, som nådde Sverige för 6 200 år sedan, hade mycket ringa betydelse här.[3][4] Moderna populationsgenetiska studier visar att dagens etniska svenskar eventuellt kan till stor del härstamma från de första jägar-samlargrupperna.[5][6]
 
Invandringen till Sverige från medeltiden fram till andra världskriget var begränsad.[7] Interkontinentalt resande existerande till exempel inte för vanliga människor före 1600-talet. Den första ökningen av viss närliggande migration till Sverige skedde under Hansans tid. Tyska köpmän och hantverkare slog sig ner främst i städerna under 1400- och 1500-talen, men också i Bergslagen. Mindre grupper av valloner migrerade till Sverige på 1600-talet, se valloner i Sverige. Totalt sett blev omkring 900 valloner kvar i Sverige.[8]
 
Fotnoter
 
1.^ Statistiska Centralbyrån: Befolkningsutvecklingen i riket. År 1749-2007 SCB databas
2.^ Andersson, M. & Knarrström, B. (1999). Senpaleolitikum i Skåne. En studie av materiell kultur och ekonomi hos Sveriges första fångstfolk. Lund UV-Syd, Riksantikvarieämbetet
3.^ Chikli et al (2002). Y genetic data support the Neolithic demic diffusion model. PNAS vol 99 (17).
4.^ Sampietro ML, et al (2007). Palaeogenetic evidence supports a dual model of Neolithic spreading into Europe. Proc Biol Sci 274:2161-2167
5.^ Karlsson et al (2006). Y-chromosome diversity in Sweden - A long-time perspective. European Journal of Human Genetics 14, 963-970.
6.^ Malmström (2007). Ancient DNA as a Means to Investigate the European Neolithic. Doctoral Dissertation. Acta Universitatis Upsaliensis, Uppsala.
7.^ [a b] Lundh, Christer & Ohlsson, Rolf (1994). Från arbetskraftsimport till flyktinginvandring. sid. 10
8.^ Nationalencyklopedin: Valloner
 
(Meddelandet ändrat av simson 2014-05-01 20:48)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2014-05-01, 13:38
Svar #11

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det finns absolut risker med att göra sådana sociala/biologiska indelningar och konstruktioner.  
 
Men för att problematisera det hela:  
 
Det finns ett behov av att arkeologiskt och historiskt kunna följa spridningsmönster för såväl folkgrupper som individer för att i forskning se hur de rört sig och spridit sig och därmed också olika kulturer, språk, religioner, maktgrupper, handelsmönster, idéspridning, populationsgenetik, mm.
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Populationsgenetik
 
(Meddelandet ändrat av simson 2014-05-01 13:40)
 
(Meddelandet ändrat av simson 2014-05-01 20:45)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2014-05-01, 14:17
Svar #12

Utloggad Gunnar Flygh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Stefan
 
Fråga nr 3 i ditt inlägg idag 12:39 har jag tänkt på. Hade redan genom vanlig släktforskning kommit fram till att ff-ff-ff-ff-f-far var en värmländsk skogsfinne. Har sedan fått detta bekräftat med Y-DNA. Visst är det kul att tänka att man är skogsfinne och härstammar från folk som från Afrika tog vägen österut över Sibirien till Finland. Men med 50% DNA från varje förälder så har jag ju t.ex. 25% DNA från farfar, 1,5% från ff-ff-ff och bara 0,2% från skogsfinnen. Alltså är jag till 99,8% INTE skogsfinne. Men med en norsk farmor är jag till 25% norrman. En intressant fråga du tog upp.
 
Hälsningar, Gunnar

2014-05-01, 18:16
Svar #13

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Det är absolut intressant att kunna följa hur olika befolkningsgrupper invandrat i Europa och hur de rört sig, efter istiden och framåt, det är allas vårt gemensamma ursrpung. Men som den wiki-artikeln om migrationshistoria nu är skriven har den ett väldigt nationalistiskt vinklat perspektiv, och benämningen etniska svenskar är mer eller mindre helt felaktigt i dagens mulitkulturella situation.  
 
En intressant sida där man kan se hur olika folkgrupper kommit och gått (tidigast från Mellanöstern och södra Europa)är denna till http://www.eupedia.com/europe/neolithic_europe_map.shtml. Man ska alltid kontrollera gällande källor, och underlaget är troligen magert, men som Stefan länkar till ett tips från Peter Sjölund, så är all vetenskaplig forskning om detta ämne givetvis välkommet.

2014-05-01, 20:49
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stort TACK för er respons och era intressanta synpunkter Gunnar Flygh och Leif Persson!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2014-07-04, 13:00
Svar #15

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Jag har en del praktiska frågor om detta med DNA och släktforskning.
 
Frågan är vem som äger resultatet. Alltså om jag beställer provtagningar på personer i mitt släktträd för att kunna kolla ursprung på tidiga anfäder är det jag som betalat för provet som äger resultatet eller kan provpersonen hävda att den äger sitt DNA.
 
Om jag skickar efter provtuber ska jag sen vidarebefordra dom till testpersonen eller skickas det direkt? Jag antar att om jag beställer så kommer dom till mig.
 
För min forskning behöver jag ju veta resultatet. Jag har bland annat en faster som på mödernet kan spåras till tidigt 1700-tal i Västmanland men hon är den sista mig veterligt på den grenen.
 
Tacksam för att få reda på hur det fungerar.
 
 
Janne

2014-07-04, 14:05
Svar #16

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Först: här är en bra grupp för att snabbt få svar, en del riktigt duktiga håller till där: https://www.facebook.com/groups/dnaanor/
 
Sedan går det förstås att diskutera här också...
 
På första frågan kan jag säga att jag inte vet, men rent logiskt så är det skillnad på någons DNA och resultatet från ett prov på någons DNA. Om man befarar ett eventuellt problem är det bäst att man skriver ett kortfattat papper att den som lämnar sitt DNA ger detta till den andra personen för DNA-testning och det är denne som äger resultatet.
 
Jag har absolut för mig att man på Family Tree DNA kan beställa ett test så att det skickas direkt till den person som ska testas. Däremot kan/bör man kanske inte göra det från sitt eget konto hos testföretaget utan man gör väl helt enkelt en beställning av ett testkit med testpersonens adress och sin egen emailadress, och det är via numret på test-kitet som man bygger upp det nya kontot.

2014-07-04, 14:10
Svar #17

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Gunnar Flygh: Den där kraftiga minskningen av DNA-procenten från generation till generation gäller ju inte ditt Y-DNA, på den kromosomen kan du säga dig vara 100% skogsfinsk...

2014-07-17, 14:37
Svar #18

Utloggad Christina Tuvesson Lindaryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 11:55
    • Visa profil
Jag har gjort ett Family Finder-test via FamilyTreeDNA, mest för att få en uppfattning om vad ett sådant test ger. Kartan visar att jag har en klar koncentration i Skandinavien (endast Sverige, såvitt jag vet, men misstänker att man klumpar ihop SE-NO-DK). Finland finns också och jag har absolut en finsk gren på pappas sida, som också har förgreningar till Baltikum, Pommern etc. Inga konstigheter så långt.  
 
Men: Sedan har jag 1 % Mellanöstern, markerat på Turkiet, Georgien och Azerbadjan. Jag trodde först att detta bara hade att göra med att norra Europa lär ha invaderats av jordbrukare från Mellanöstern under yngre stenåldern. Inser sedan att 1 % bör motsvara ca sex generationer bakåt och då hamnar vi ju i modern tid i sammanhanget  
 
Naturligtvis inser jag att man får ta sådana här resultat med en nypa salt, men det är klart att man undrar...speciellt som de flesta av de förmodade släktingar jag har fått listade från FamilyTreeDNA INTE har denna procent i Mellanöstern. Är det någon som kan ge mig lite tips om hur jag tyder detta?
 

2014-07-17, 18:02
Svar #19

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Jag tror inte det går att räkna ut generationer. Man brukar säga att det är slumpmässigt vad som förs vidare.
hälsn Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2014-07-18, 10:53
Svar #20

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Jag kan tillägga att själv är jag 100 % europé där, men nästan hälften av de nära träffarna har mellan 8 och 1% utanför Europa.
hälsningar Ingrid
 
(Meddelandet ändrat av ibe 2014-07-18 12:32)
Olof och Ingrid Bergström

2014-07-26, 13:19
Svar #21

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2014-08-27, 21:26
Svar #22

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1243
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Jag skulle vilja se ytterligare två kategorier någonstans under Genetisk genealogi (DNA). Något i stil med:
 
Y-DNA, manliga agnatiska testpersoner eftersökes
mtDNA, kognatiska testpersoner eftersökes
(Eller någon liknande)
 
Där skulle en DNA-test-intresserad släktforskare kunna söka (*) efter nu levande ättlingar till någon anfader/anmoder att testa. Givetvis kan endast avlidna ättlingar nämnas på forumet men resten skull kunna tas via eposten mellan intresserade.
 
* Gärna under egna rubriker så att det inte blir så grötigt.
 
Låtsasexempel:
Anbytarforum » Genetisk genealogi (DNA) » Y-DNA, manliga agnatiska testpersoner eftersökes » Jacob Johan Anckarström
”Jag söker efter nu levande manliga manslinjeättlingar till Jacob Johan Anckarström.”

2014-08-29, 08:21
Svar #23

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1243
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Det blev ju helt fel det där...
 
Bättre termer är kanske:
 
Y-DNA, manlig patrilinjär testperson eftersökes  
mtDNA, matrilinjär testperson eftersökes

2014-08-29, 14:00
Svar #24

Utloggad Moderator DNA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2018-01-12, 09:32
    • Visa profil
Bra idé, Marcus!
 
Jag har nu skapat nya rubriker för detta under Y-DNA och under mtDNA.

2014-08-30, 13:01
Svar #25

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1243
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil

2016-01-05, 11:52
Svar #26

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Hejsan,
Forskningen på haplogrupper och SNP går ju med en rasande fart och jag har känslan av att testföretagen själva har svårt att hinna med. Det gäller särskilt de s.k. migration maps man erbjuder. Min grupp R1a stannar i centraleuropa, men lägger man till Y2395+Z284+S6842 hamnar man enligt vad litteratur jag kunnat finna i hälsinglandsområdet och bronsålder/järnålder (500-talet?).
Någon som kan rekommendera en källa till migration maps som hänger med i de senaste rönen?
Hälsningar,  Lars

2016-01-05, 21:29
Svar #27

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Du har helt rätt i att företagen har svårt att hinna med. Det finns idag varken något företag eller några akademiska institutioner som hinner med i den snabba upptäckten av nya förgreningar på YDNA-trädet, som alla släktforskare står för genom sina DNA-tester. Det är idag vi släktforskare som driver utvecklingen och som försöker hålla koll på hur YDNA-förgreningarna ser ut och hur migrationerna sett ut från bronsåldern och framåt.
 
Eftersom det finns så otroligt många haplogrupper, finns det ingen som kan hålla koll på allt samtidigt. Det är därför olika experter som följer utvecklingen i olika delar av trädet. Har du tur så tillhör du en gren där det hela tiden produceras nya träd och kartor. Din grupp R1a var tidigare rik på personer som ritade träd och kartor, men de hinner inte heller längre med i utvecklingen. I Sverige är jag den som har bäst koll på just R1a, så jag svarar gärna på frågor.
 
Ett bra sätt att se kartor som ständigt uppdateras är att titta på haplogrupp-projektens hemsidor och kartor över testade medlemmar. Där kan du se alla de grenar som projektet grupperat sina medlemmar i. Det är förvisso kartor över var haplogrupperna förekommer idag och inte var de fanns under tidigare tidsepoker, men det går att skapa sig en ganska bra bild av utbredningen. På denna karta visas alla som hittills testat positivt för S6842 (egentligen för S7759 nedströms S6842).
 

 
Jag bedömer att S6842 har sitt ursprung i Mälardalen eller sydväst därom, medan S7759 uppstod i södra Norrland eller Mälardalen.. S6842-mutationen hände för ca 2500 år sedan, under bronsåldern, medan S7759 uppstod under järnåldern, för ca 1800 år sedan. För att kunna kartlägga grenen och migrationen mer i detalj behöver vi fler som testar BigY och därigenom upptäcker nya SNPs och förgreningar.

2016-01-05, 22:13
Svar #28

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Hej Peter,
Tack för svar! Jag har hittills bara testat YSTR-111 + en SNP pack, jag får överväga big-Y.
Fast med nuvarande dollarkurs är det inte helt gratis. Men det står i alla fall helt klart att det idag inte går att säga så mycket mer utan mer data, jag ska se om jag kan lägga undan till ett test.
Hälsningar,  Lars

2016-01-05, 22:14
Svar #29

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
P.S. Ser just att det är din bok jag sitter och läser i...   :-)
D.S.

2016-01-16, 04:38
Svar #30

Utloggad Torbjörn Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 274
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:02
    • Visa profil
Jag väntar spänt på mitt DNA-resultat som jag beställde före jul.
 
Jag har en undran...
 
Jag är en riktig Medelpadda. Min släkt är så insyltad i Medelpad att det kryllar av anförluster i min släktforskning. 10 generationer bakåt så har jag ca 300 anfäder isf 1024. Då räknat med okända grenar som kanske ger ännu mer anförluster som jag inte vem om. Allt detta, förstås, om min släktforskning är korrekt.
 
Men vad innebär detta?
- Att mitt resultat kommer att bli ruskigt komplicerat svårtolkat eftersom samma gener flyter in från alla håll och kanter?
- Eller, skulle det kunna innebära att detta blir ett ypperligt tillfälle att historiskt förstå min Medelpads-trakt där min anfäder har verkat i åtminstone ca 500 år?
 
Någon som har några tankar kring detta?
 
Hälsningar
/Torbjörn
 
(Meddelandet ändrat av Tobbe_jonsson 2016-01-16 04:40)

2016-01-16, 08:41
Svar #31

Utloggad Magnus Sälgö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 13:07
    • Visa profil
    • www.wikitree.com/genealogy/S%C3%A4lg%C3%B6-Family-Tree-1
Tonjörn antar att du gjort autosomalt test....
 
Många anförluster innebär att dom uppskattningar som du får kan vara missvisande med hur nära en träff är i tiden.
 
Det lilla jag sett är att en person som har sina rötter på ett litet område i Skåne har enormt mycket fler uppskattningar av nära träffar
i generationer (dvs. för nära) jmf med mig som har ett träd från hela Europa och troligen färre anförluster i närtid....
 
Ett verktyg att få en känsla för om många som har testat har många kopplingar mellan sig är dnagen.net/
då ser du om alla i din träfflista är släkt med varandra vilket kan ge misstankar om en liten genpol...
 

2016-01-16, 09:51
Svar #32

Utloggad Torbjörn Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 274
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:02
    • Visa profil
Tack Magnus för tipset!
 
Ja, jag skulle ha varit mer tydlig. Jag har beställt autosomalt+YDNA+mtDNA-test.
Ja, jag är numera ruinerad pga den usla $-kursen (eller är det SEK:en som är dålig?)
 
Steg 1 blir väl nog att invänta svaren, innan jag börjar ställa frågorna. Vem vet, kanske visar det sig att jag är adopterad och har släktforskat på helt fel kontinent.
 
/Torbjörn

2016-01-16, 10:41
Svar #33

Utloggad Magnus Sälgö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 13:07
    • Visa profil
    • www.wikitree.com/genealogy/S%C3%A4lg%C3%B6-Family-Tree-1
EDIT:  
 
Ok det var ju en hel del ;-)
 
Tips är att läsa Peters Sjölund bok - Släktforska med DNA  
Jag tycker boken är bra men saknar tydlighet hur man släktforskar på ett smart sätt med DNA. Se min enögda recension. Finns även Magnus Bäckmarks bok i ämnet....
 
Min religiösa övertygelse är att DNA släktforskning bygger på att man måste jobba ihop på ett helt annat sätt än papperssläktforskning.  
 
A) gammel släktforskning  
A1) letar i böcker skriver i ditt eget träd
A2) behovet att dela med andra är minimalt men ger mervärden av att andra kan ha bilder etc....  
+ plus att det blir ett ytterliggare granskande öga som gör att angivandet av källor etc är viktigta och slutsatser skall vara tydliga
 
B) DNA släktforskning
B1) tittar i träfflistor och ser en del av resultatet men vi ser ofta inte vad den andre ser dvs. i FTDNA ser du att användare A och B har träff på ett segment hos dig men du kan inte se om A och B har träff eftersom det kan vara så illa att A har träff på din fars linje och B på din mors linje
B2) är vi duktiga så för vi över resultatet till andra ställen ex. gedmatch där man kan se andra användare än dom som testat med det testföretag du jobbat med plus att du  
kan se båda sidorna och inse om A och B har träff med varandra..
B3) tar vi det steg jag anser ett måste så jobbar vi i gemensamma träd där vi dokumentera vilka ättlingar vi har träff med och på vilka segment och andra kan se samma information och lägga till vilka segment de har träff på....
 
Att hänga kvar i gammelsläktforskningen A och skicka gedcom filer och tro att man har koll på vad alla andra har kommit fram till och att man får alla uppdateringar som andra användare skickar mellan varandra känns som att be om problem...
 
Men som sagt det är min åsikt. Saknar lite visioner från böckerna ovan eller andra hur man skall organisera sin DNA släktforskning för att saker och ting skal fungera smidigast...
 
Hlsn
Magnus Sälgö
 
 
 
(Meddelandet ändrat av salgo60 2016-01-17 00:06)

2016-01-16, 11:32
Svar #34

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Vågar man påpeka att det nog blir lättare att hitta böckerna om man uppger författarnas riktiga namn, d v s Peter Sjölund och Magnus Bäckmark?
 
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2016-01-19, 08:56
Svar #35

Utloggad Magnus Sälgö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 13:07
    • Visa profil
    • www.wikitree.com/genealogy/S%C3%A4lg%C3%B6-Family-Tree-1
;-) tydligen bra med flera granskande ögon.... har ändrat namnen..... får skylla mitt slarv på att jag skulle ut och åka skridsko...

2016-01-23, 09:34
Svar #36

Utloggad Magnus Sälgö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 13:07
    • Visa profil
    • www.wikitree.com/genealogy/S%C3%A4lg%C3%B6-Family-Tree-1
Vet ej var jag skall placera detta ämne men hur kommuniceras DNA testande på anbytarform det innefattar ju nu levande personer på Anbytarforum?
 
Jag skulle gärna vilja se diskussioner;
a) Person A har testat sig med gedmatch nr F787878 och har en träff med F78716262 och ......
 
Troligen är person A nu levande. Går man utanför ?

2016-01-23, 10:25
Svar #37

Utloggad Moderator Särskilda

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Den som skriver här kan förstås berätta om sitt Gedmatch-id. Däremot bör man inte nämna sina matchningars riktiga namn eller epostadresser. Okej bör väl vara att nämna matchningens Gedmatch-id och även personens initialer.

2016-04-25, 23:12
Svar #38

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Hej! Om man köper ett par olika testkit på FTDNA nu när det är rea ett dygn till, men ännu inte har hunnit få klartecken från de personer man tänkt be att testa sig - vad händer om de sedan säger nej? Kan man i så fall sälja vidare testkiten till någon annan som vill använda dem?


Jag ser att man antingen kan beställa nya testkit via sitt befintliga användarkonto eller skapa ett nytt användarkonto för någon annan, vad innebär det om man beställer via sitt eget konto? Är det bara ett sätt att enklare göra beställningen eftersom ens egen adress redan finns där (om man nu vill få dem skickade till sig själv), och när man sedan skickar in proven så skapas automatiskt ett separat konto för det kitet? Eller hur funkar det annars?
Kanske dumma frågor men jag blir så osäker på hur jag ska göra. Någon som kan ge råd innan rean är slut?

2016-06-18, 13:54
Svar #39

petronella_p

Hej!

Jag har gjort ett "Family finder"-test i ftDNA och fått ett resultat som förbryllar mig.

Jag har hittat en 5-männing i USA, och identifierat kopplingen. Hennes anmoder Brita var syster till min anmoder Margareta. Det stämmer väl med kyrkoböcker och annan skriftlig dokumentation, bl.a. en dödsruna i Gävle tidning. Så långt är allt väl.

Nu har det visat sig att två av mina andra matchningar är femmänningar genom ett annat syskon till Margareta, en broder Lars.

Alla tre (Brita, Margareta, Lars) har samma far och mor. Det märkliga är att min amerikanska femmänning och mina två svenska femmänningar inte ser varandra i sina respektive matchningslistor. Är det inte litet märkligt?

Petronella

2016-06-20, 13:22
Svar #40

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Hej Petronella,
Fenomenet du beskriver beror på att autosomalt DNA, som jämförs i Family Finder-testet, är en mix av DNA som vi ärvt mer eller mindre slumpmässigt eftersom vi inte bär på påvisbart autosomalt DNA från alla våra förfäder utan endast från ett begränsat antal förfäder. Alla femmänningar behöver alltså inte dela något autosomalt DNA trots att de har en gemensam anfader eller anmoder fem generationer tillbaka i tiden. Autosomalt DNA från denna förfader kan finnas kvar och vara påvisbart hos några av denna förfaders nu levande ättlingar, men i andra fall kan det ha försvunnit på vägen någon eller några generationer tidigare.

Magnus Bäckmark berör detta närmare i två inlägg i sin blogg om DNA-genealogi (gronastubben.se) den 11 april 2014 och 9 maj 2014. Av en av tabellerna där framgår att fyramänningar i genomsnitt endast delar 0,8 % autosomalt DNA. Magnus beskriver fenomenet så här (utdrag ur bloggen):
"Jo, det är ju så att ens autosomala DNA-mix har påverkats av en kraftig slump vid varenda generationsväxling. Eftersom varje individ har på pricken lika mycket arvsmassa behöver hälften från varje förälder försvinna när ett barn blir till. Vilka (autosomala) DNA-partier som ”går vidare” avgörs helt och hållet av slumpen. Det här medför att helsyskon bara har i genomsnitt 50 % likadant DNA jämfört med varandra. (Undantag gäller enäggstvillingar, som är 100 % likadana.) Kusiner har i genomsnitt 12,5 % likadant DNA (o.s.v.). Det här får man tankemässigt inte sammanblanda med att helsyskon ju har 100 % samma anor och kusiner 50 % (o.s.v.)."

"Redan i ca sjätte generationen före dig börjar det dyka upp en och annan ana som du inte har något DNA alls ifrån. Tio generationer bakåt från dig själv beräknas bara 12 % av anorna i det anledet ha lämnat något bidrag till ditt autosomala DNA."

2016-07-24, 20:25
Svar #41

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1243
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Jag vet inte hur många femmänningar som delar och inte delar DNA men min gissning är att nästan alla gör det.

Varför visar sig detta inte då när man loggar in på FTDNA?

Några tänkbara förklaringar:

1/ Glöm absolut inte bort att Family Tree DNA och andra aktörer använder sig av tröskelvärden. De visar alltså inte alla matchande DNA-fragment och alla matchande personer. Det skulle bli alltför många småfragment och alltför många i låg grad matchande personer. De väljer därför att bara fokusera på DNA-fragment med en längd som tangerar eller ligger över detta tröskelvärde. Vilket värde som nu gäller eller som kommer att gälla vet jag inte men jag tror att sidan https://dna-explained.com/2016/05/24/family-finder-matching-thresholds-changing-at-family-tree-dna/ hur mycket att berätta om saken ifråga. Om två femmänningar eller andra släktingar har ett eller flera men alla korta matchande fragment och alla under tröskelvärdet kommer femmänningen/släktingen inte att visa sig som en DNA-träff. Kom ihåg att nästan alla kromosomer inte går i arv hela utan ständigt rekombineras så efter generationernas gång kan det nog finnas en hel del matchande men mycket korta DNA-fragment.

2/ Femmänningen har verkligen inga matchande fragment vare sig kortare eller längre. Detta kan jag för lite om men min gissning är att nästan alla femmänningar har minst några korta fragment gemensamt men inte nödvändigtvis några längre. Kanske någon DNA-expert vet mer?

3/ Femmänningen är inte en släkting. Fel i släktforskningen, eller fel angivna föräldrar i kyrkoboken (felregistrering av prästen eller en utomäktenskaplig förbindelse kanske).

Skulle FTDNA ha valt ett annat men avsevärt mycket högre tröskelvärde hade vi endast sett våra eventuella föräldrar, syskon och barn som matchande personer i databasen.

2016-07-25, 10:29
Svar #42

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Jag har en hittad fem-männing, som bara har 9 som longest block. Gränsen förr vad som syns i FF är ju 8.
hälsn Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2016-07-28, 21:56
Svar #43

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Om man vill kontrollera de personer som man tycker borde synas på FTDNA's träfflistor, kan man ladda ner respektive kit till gedmatch.com. På den siten kan man själv ange vilket tröskelvärde som ska gälla

2016-10-02, 18:00
Svar #44

Utloggad Veronica Kronhamn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2019-11-25, 15:54
    • Visa profil

SÖKNING PÅ NAMN?!
Hur tolkar jag de svar jag finner efter att jag sökt på ett efternamn.  (I rutan upp till vänster.)
Mitt "flicknamn" ovanligt finns ej med bland mina ca 600 matchningar. När jag däremot gör den här sökningen så kommer det upp ett antal. Förutom de som jag själv lagt in.

De flesta känner jag igen från känd släktforskning. Jag tolkar att den personen som lagt in dem på något sätt är kopplad till mig.  Antingen står det Private Member eller så ett namn men ej hur man kan nå dessa personer. Dessa personer har inte namnet ifråga.

Hoppas få bekräftat vem min farfars farfar var!
Veronica


2016-10-02, 20:08
Svar #45

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Namnen är hämtade från träd eller från inmatade uppgifter om Ancestral Surnames.

De som angivit att deras kontaktuppgifter eller träd inte får visas har bara en ruta med "Private Family Tree - You need to be a DNA match to see this result." Där visas bara info för dem som har match med träffpersonen.

Nästa nivå är att du får upggifter om en individ i ett släktträd och du kan se trädet, tryck på den blå cirkeln eller på texten Private Members Tree.

Tredje nivån är den samma som ovanstående men att trädägarens namn visas, dock utan kontaktinfo

2016-10-30, 13:35
Svar #46

Utloggad Gunnar Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 14:05
    • Visa profil
Har nyligen börjat intressera mig för DNA-släktforskning, men vad rörigt med alla begrepp, jag får helt enkelt inte ihop mycket av det.

Läser en artkel i Diskulogen (nr 102), om DNA, och där har artikelförfattaren gjort en artikel om ett föredrag av Peter Sjölund, som skall vara nån auktoritet på området.

Redan i början av texten fastnar jag rejält:
"DNA-spiralerna består av fyra olika ämnen, ATCG som sitter ihop i par, totalt har vi ca 3,2 miljarder baspar."

Är det bara fyra olika som placeras ut på ca 3,2 miljarder positioner till synes slumpmässigt, likt:
AACTCTAGGAATCCGA.......... osv. upp till 3,2 miljarder positioner?

Och vad innebär "baspar" ?


Vidare kommer nästa mening som ytterligare krånglar till det för mig:
"I Cellen finns en cellkärna med kromosomer som innehåller DNA."

Det är ju inte 46 identiskt lika kromosomer som finns i cellkärnan, dom måste väl var och en ha en speciell funktion som inte är den andra kromosomen lik, men ändå räcker det med ett topsprov för att få sitt "fingeravtryck", vilket då torde visa på att trots att kromosomerna är individuellt olika i cellkärnan, så har dom ända samma "fingeravtryck", dom är "taggade" med den personliga individens "personnummer", så det spelar ingen roll vilken kromosom som topsen råkat få DNA-spiralen från ?


Inte helt lätt att förstå DNA hur det fungerar, i alla fall inte för mig.

Frågetecknet Gunnar


2016-10-30, 18:48
Svar #47

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Jag rekommenderar inköp av Släktforskarförbundets handbok, Släktforska med DNA.  Den är skriven av en av de främsta inom området, Peter Sjölund.

Boken finns i Rötters bokhandel

2017-09-30, 09:35
Svar #48

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om jag och min syster skulle göra en DNA-test, så antar jag att vi skulle få exakt samma svar?


I slutet på min mammas levnadstid, då hon var dement, sa hon en gång "Du är ju ingen äkta Forsgrenare!" !!!!!! Alltså min far (Forsgren) skulle inte vara min rätte fader.


Jag har egentligen inte velat utreda saken, då jag aldrig har känt annat än att min far var min rätte far. Nu var min mamma dement, men kan hon ändå haft en klarare stund?
Ann-Mari Bäckman

2017-09-30, 09:43
Svar #49

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Om ni inte är enäggstvillingar så får ni inte exakt likadana svar.  Du och din syster ärver ju hälften från era föräldrar , men det behöverinte vara samma hälft som du får som ges till syster.

Men ni kommer att få tillräckligt mycket för att det ska gå att se att ni är systrar (eller inte) om ni tar det vanligaste testet som kallas autosomalt (host FamilyTreeDNA kallas det Family Finder).  Där kan ni också se om ni har släkt som stämmer med ert släktträd, eller om det finns hemligheter fördolda

2017-09-30, 10:42
Svar #50

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Både min bror och jag har testat oss, och det står att vi är "Full siblings", men det händer att min bror får träffar som inte jag får och tvärtom. Dessutom har vi olika släktskapsberäkning på vissa personer. Jag kan t.ex. vara "3rd Cousin - 5th Cousin" med någon, medan min bror bara får "5th Cousin - Remote Cousin" för samma person (eller tvärtom).

2017-09-30, 19:33
Svar #51

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack för intressanta svar!


Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2018-02-12, 12:55
Svar #52

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Jag har två anfäder som jag inte har en aning om varifrån de kom – Anders ca 1760-1797 och hans måg Lars ca 1777-1835. Tyvärr finns det inga manliga ättlingar i rakt nedstigande led.
Anders – dotter – son – dotter – son – son – son.
Lars – son – dotter – son – son – son.

Efter vad jag förstått är det ett autosomalt DNA-test jag bör ta, på mig eller min bror, om jag är intresserad av att eventuellt hitta deras ursprung. Men hur stor är sannolikheten att jag ska få en träff där jag möjligen kan få klarhet? Hur skulle det gå till?

Jag har försökt ta del av Peter Sjölunds bok "Släktforska med DNA" men jag tycker just det autosomala testet är svårt att förstå. Det är lättare att förstå Y-DNA och mitokondrie-DNA.

2018-02-12, 13:04
Svar #53

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Det autosomala visar på DNAlikhet med andra testade och utifrån hur likheten ser ut så beräknas ett släktskapsavstånd. Eftersom DNA ju delas mellan föräldrar så minskar möjligheten för varje generation bakåt för en säker matchning.  En uppskattning är att i genomsnitt var 10:e 4-männing inte syns och att hälften av 5-männingarna.   Men det är genomsnitt och visst kan 6-männingar och de längre bak dyka upp. Man kan säga att dyker de senare upp är det bra (kan ju också bero på att det finns flera linjer till den gemensamma anan eller okända senare kopplingar) men om de inte syns så innebär det inte att de inte finns.

I ditt fall är det bara autosomalt som kan ge svar. Just nu, till den 14 februari, är det 20 dollar rabatt på FTDNA:s autosomala test

2018-02-13, 13:01
Svar #54

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tack för snabbt svar Mats!

Jag har rätt bra koll på att mina andra anor bakåt kommer från ett relativt begränsat område sedan 1600-1700-talet - Hallands län, Bohuslän, Älvsborgs län och Jönköpings län.

OM Anders och Lars kom längre bort ifrån, t ex norra Sverige eller Skåne, skulle det i så fall  vara möjligt att utläsa av testresultatet? Dvs om deras släkt har testat sig.

2018-02-13, 15:37
Svar #55

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Det enda som går att utläsa direkt av testresultatet är vilka personer som liknar ditt DNA. Kan säga att det visar att ni är släkt. Hur ni är släkt kan ni bara konstatera tillsammans och då beror det på inblandade parter, hur väl de känner sin egen historia

2018-02-13, 18:22
Svar #56

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
OK tack Mats!

Jag tror att det har klarnat en aning.
Det känns inte som om det är rätt väg att gå när det gäller mitt fall.

2018-03-22, 13:32
Svar #57

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej!

I anledning av de senaste dagarnas turbulens på Facebook och skandalen med Cambridge Analyticas "kreativa" användning av de elektroniskt lagrade uppgifter, som finns i Facebooks servrar, känner jag mig manad att ställa några enkla frågor angående DNA i släktforskningen.

Jag är ingen expert i ämnet, men har lyssnat på några föredrag och läst Magnus Bäckmarks kompendium Genvägar, speciellt sidorna 3-5 "Att tänka på innan du bestämmer dig". Eftersom jag inte topsat mig, så vet jag ingenting om hur avtalen ser ut mellan den enskilde kunden och analysföretagen.

Mina frågor:
1. Vem äger den lämnade informationen om mitt DNA?
2. Finns det i avtalet någon skriflig garanti för att denna information inte används, har använts eller kommer att användas i annat syfte än det, för vilket jag har ingått avtalet? Dvs har analysföretaget rätt att sälja eller tillgängliggöra delar av sin databas till tredje part, t ex forskare inom läkemedelsindustrin?
3. Vad händer med databasen om analysföretaget går i konkurs eller säljs till annan ägare i annat land? Här är det fritt för var och en att tänka sig olika scenarior, om materialet skulle hamna i riktigt orätta händer.
4. Finns det i avtalet en absolut säker möjlighet för mig att, om jag så önskar, radera all information om mitt DNA?
5. Slutligen, var hittar jag analysföretagens fullständiga avtal med kunden?
 

2018-03-22, 14:28
Svar #58

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Svaret på din fråga beror på vilket företag som använts eftersom de har olika. Det är alltså upp till den som köper tjänsten att kontrollera aktuella avtal.

Några korta svar på dina frågor:

1. Den testade äger sitt DNA, inte den som administrerar testen eller företaget
2. FTDNA har i sitt avtal att det inte används eller säljs. Övriga företag har olika former av skrivning, där de behåller rätten att använda avanonymiserade uppgifter.
3. Naturligtvis gäller avtalet om annan ägare tillkommer.
4. Beror på företag, bör studeras. Om företaget avser följa den nya lagstiftningen som träder i kraft 25 maj och som omfattar alla EU-medborgare, oavsett var leverantören finns, så skall radering ske. Men för de som redan sålt/lämnat ut datat innebär det inte något för den del som finns utanför företaget eftersom det då är utanför deras kontroll.
5. På respektive företags websidor.

2018-11-13, 13:11
Svar #59

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Hälsar vänligen
Maud

2018-11-13, 13:19
Svar #60

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
När det gäller Dagens Juridiks text så är det viktigt att understryka att polisen inte skickar in till företagen som gör tester, utan det är till den öppna databasen Gedmatch, dit den som testat sig kan, frivilligt och efter eget beslut, överföra sitt testresultat.  Känner den testade minsta oro, så är det bara att låta bli att övwerförauppgufterna

2018-11-13, 13:43
Svar #61

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil

http://ssgg.se/uncategorized/lite-om-gedmatch/

Det verkar ytterst vanskligt eftersom man måste godkänna att uppgifterna ”kan användas för olika syften i framtiden”. Man vet alltså inte vilken eventuell framtida användning man medger.

Och vad garanterar att polisen endast använder Gedmatch?
Hälsar vänligen
Maud

2018-11-13, 14:21
Svar #62

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil

Det bör nämnas att Gedmatch är ett amerikanskt företag vars uppgifter amerikansk polis har tillgång till. Vilka andra som ”i framtiden” kommer att använda sig av uppgifterna, och i vilket syfte, kan man ha sina farhågor om.

https://en.wikipedia.org/wiki/GEDmatch
Hälsar vänligen
Maud

2018-11-13, 15:34
Svar #63

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Det står tydligt och klart i Gedmatch villkor vad som gäller, och precis som med allt annan verksamhet så är det användarens ansvar att veta vad som gäller. 

När det gäller de testföretag som gör testen så har de skarpa integritetsskydd i sina villkor och för att bryta mot dessa krävs det domstolsorder, och det är inte lätt alls att få. I USA har den delen starkt lagligt skydd och eventuellt brott mot dessa straffas hårt, mycket hårt

2018-11-13, 20:35
Svar #64

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil

Visst, det låter sig ju sägas. Man tvår sina händer och lägger allt ansvar på den enskilde.

Men du vet lika väl som jag att långt ifrån alla svenskar är så kunniga i engelska att de fullt ut förstår vad de ger sitt medgivande till, och att de flesta, oavsett språkkunskaper, inte bryr sig om att läsa villkor innan de godkänner. Det finns alltså all anledning att varna för Gedmatch. Vilket du i viss mån gör på SSGG:s nätsida men borde göra kraftfullare.

Man avsäger sig inte bara sin egen utan även sina släktingars och framtida ättlingars integritet när man godkänner villkoren på Gedmatch. Vilka regimer, myndigheter och företag, utländska och svenska, som i framtiden kan komma att använda sig av Gedmatch, och i vilket syfte detta sker, är höljt i dunkel – men vad det än blir så har man redan godkänt det.

Polisen får inte längre söka brottslingar i PKU-biobanken. Hur kan det då tillåtas att de under falsk flagg letar i en dna-databas för släktforskare?

Om någon undrar: Nej, jag har ingen anledning att rädas polisen vare sig för egen del eller, såvitt jag vet, för mina släktingars. Och jag vill givetvis att brottslingar grips och ställs till svars. Men släktforskares dna riskerar att utnyttjas även av andra, med mindre ädla motiv, och därför bör ingen dna-testa sig utan fullständiga garantier för skydd av sin personliga integritet för all framtid. Och givetvis inte tillhandahålla sitt dna på Gedmatch där man måste tillåta att det används i vilket syfte som helst.

Dna-test är big business i USA där de flesta stora testföretagen finns. Federal lagstiftning till skydd för personer som testar sig där saknas, såvitt jag vet. De olika företagen har olika villkor och en del säljer redan dna, åtminstone påstått anonymiserat, till andra företag. Hur testföretagen kommer att handskas med sina miljontals dna-test i framtiden vet ingen, men jag hyser inga illusioner om att de är skyddade mot otillbörlig användning eller exploatering.

Är jag för misstänksam? Överdriver jag riskerna? Den som anser sig veta bättre är välkommen att försöka övertyga mig.
Hälsar vänligen
Maud

2018-11-13, 21:02
Svar #65

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Maud, det är givetvis bra att vara försiktig, men som Mats också skriver så är det upp till den som lägger upp sitt eller andras (med medgivande) där att ha koll på, liksom alla andra tjänster i vårt samhälle idag...
Sen är det ju bara så att vi bara jämförs mot andras DNA på Gedmatch, vi kan ju inte börja ladda ner andras information därifrån hur som helst. Så hur det används i framtiden är ju jättesvårt att säga (ska det regna på julafton?) Och det beror ju på vad som egentligen finns där från början, vad andra kan göra något med.. Samt att det finns alltid alternativet att radera sitt konto från sidan också, när du själv fått ut vad du vill därifrån.

2018-11-13, 22:32
Svar #66

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil

Tack för svaret, Leif, men jag tror inte att du förstått vilka risker jag talar om.

Det är en väsentlig skillnad mellan att på nätet, med 14 dagars ångerrätt, teckna exempelvis ett svenskt mobilabonnemang med avtalsvillkor som följer svensk lagstiftning samt är skrivna på svenska och att teckna avtal med ett amerikanskt företag som i villkorstext man kanske inte förstår kräver att man ska avsäga sig all kontroll över hur det allra mest personliga – ens dna – används i framtiden, av vem det används och i vilket syfte. 

Enligt dig kan man radera sitt konto hos Gedmatch men det hindrar knappast företaget att fortsätta lagra de data som man avsagt sig rätten till.
Hälsar vänligen
Maud

2018-11-13, 22:44
Svar #67

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Visst kan det finnas en viss oro, men att beskriva hot kräver också saklighet.

Gedmatch ger information om andra som har DNAlikhet med den testade.  Det innebär att det går att skapa släktträd utifrån dessa uppgifter. Gedmatch ger inte tillgång till rådata, som kan användas på andra sätt än ovan beskrivna. Egentligen är publicerade släktträd i sig en fara, men det ska vi inte dra in här.

Att det saknas federal lagstiftning om integritetsfrågor är inte vad jag hör, tvärtom så har den ett bra skydd. Men om du har information som motsäger det, så tar jag gärna emot länkar eller liknande så att det går att se vad som gäller.

Alla företagen, förutom 23andMe, kräver aktivt val att vara med. 23andMe är helt klara med att de, i anonymiserad form, använder DNA i samarbete med läkemedelsföretag.

Om man anser att de befintliga skydden räcker, så kan man testa sig, men om man anser att risken är större än det "vinst" man kan göra så väljer man att inte delta.

Det jag hoppas på är att den befintliga varning, som jag anser vara skarp nog, ger den nödvändiga inputen till att fundera och själv bilda sig en uppfattning
 

2018-11-14, 05:01
Svar #68

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil

Tack för svar, Mats.

Vad gäller saklighet:
Jag var länge intresserad av att dna-testa mig själv och ett par av mina släktingar. För att lära mig mer inför eventuella test införskaffade jag förra året dina SSGG-kolleger Peter Sjölunds och Karin Bojs böcker, tre stycken. Faktaspäckade och inspirerande böcker av två entusiastiska dna-släktforskare – men om risker med att testa sig så gott som ingenting.
Vilken tänkande människa som helst inser att det finns uppenbara risker med att, i skrivande stund, mer än 15 miljoner människors dna finns lagrat hos vinstdrivande företag. Det är bara att fråga sig vilka – utöver släktforskare – som kan ha intresse av de amerikanska databaserna och deras nätsidor där dna-resultat matchas, nu och i framtiden: polismyndigheter, CIA tillika med andra länders underrättelsetjänster, försäkringsbolag, rasistiska organisationer/regimer etc etc.
Jag har efter vidare sökande inte funnit några garantier för att de amerikanska företagen skyddar testade personers integritet för all framtid.
Om du anser mina rön osakliga, bemöt dem med saklighet!
 
Gedmatch ger information om andra som har DNAlikhet med den testade.  Det innebär att det går att skapa släktträd utifrån dessa uppgifter. Gedmatch ger inte tillgång till rådata, som kan användas på andra sätt än ovan beskrivna.
”Gedmatch ger inte tillgång till rådata”, säger du. Men Gedmatch har ju fått dina rådata – din dna-analys – för att kunna ge dig matchningar, eller hur? SSGG har följande text till länk: ”Gedmatch. Databas för jämförelse av resultat från flera testföretag. Ladda upp ditt rådata.” Och när du gjort det har du gett Gedmatch rätt att förfoga över ditt dna på alla tänkbara – och otänkbara – sätt, eller hur? 

Att det saknas federal lagstiftning om integritetsfrågor är inte vad jag hör, tvärtom så har den ett bra skydd. Men om du har information som motsäger det, så tar jag gärna emot länkar eller liknande så att det går att se vad som gäller.
Mina sagesmän är tre av mina, av varandra oberoende, amerikanska släktforskande vänner. De kan ha rätt och de kan ha fel. Av din formulering sluter jag mig till att även du har endast hörsägen att luta dig mot – redogör för dina källor!
Det vore ytterst välkommet om någon kunde ge klart besked om vilken amerikansk lagtext som garanterar testföretagens kunder, av vilken nationalitet de vara må, fullt skyddad identitet.

Om man anser att de befintliga skydden räcker, så kan man testa sig, men om man anser att risken är större än det "vinst" man kan göra så väljer man att inte delta.
Jo tack, detta upprepar du (och andra) som ett mantra, i varierande ordalag: Den som dna-testar sig gör det på egen risk.
Jag anser att du och övriga tio kvarvarande av ”Sveriges drivande DNA-släktforskare” (http://ssgg.se/om-ssgg) som startade SSGG och som genom föreläsningar och böcker lockat tiotusentals svenskar att köpa dna-test hos amerikanska företag, har ett ansvar.
Har någon av er 1. kritiskt granskat testföretagens affärsverksamhet, 2. kontrollerat i vilken mån testade personers identitet har lagligt skydd, 3. reflekterat över de risker som kartläggningen av miljontals människors dna, i händerna på amerikanska vinstdrivande företag, innebär?
I så fall vore det högst tacknämligt om jag och övriga intresserade fick ta del av resultaten och slutsatserna.
Hälsar vänligen
Maud

2018-11-14, 08:28
Svar #69

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Måste företagen verkligen veta vår identitet? De har postadressen till den som beställer, men går att beställa tomma kit att dela ut eller sälja. Jag minns inte vad man måste fylla i till FTDNA. Gedmatch har ju bara dna-data och det namn och e-post man själv valt att meddela. Krävdes inget personnnummer eller liknande.Ingrid Be
Olof och Ingrid Bergström

2018-11-14, 12:42
Svar #70

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
TACK Maud Svensson! ÄNTLIGEN någon som tar upp och KAN FORMULERA mina egna funderingar.

2018-11-17, 10:34
Svar #71

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
 Visst kan jag redogöra för mina ståndpunkter och åsikter.
 
 Du skriver: ”Jag har efter vidare sökande inte funnit några garantier för att de amerikanska företagen skyddar testade personers integritet för all framtid.”
 
 Jag förmodar att du har svårt att hitta någon som på något sätt garanterar något för all framtid, det är en utopi, men det finns en möjlighet att titta på de villkor som gäller idag och de löften som ställs ut.
 
 Du skriver också att det är vinstdrivande företag som gör detta (även om inte alla är amerikanska) och det är något som aldrig varit en hemlighet, så om det har betydelse för det egna beslutet så kan jag inte se att någon kan säga att det varit en okänd faktor. Det är ju också klart att det finns ingen som tillhandahåller liknande tjänster i Sverige, om någon anser sig behöva svenskt skydd för sina uppgifter.
 
 När det gäller utsagan om att det inte finns något federalt stöd, så ange de amerikanska företagen fjärde tillägget till konstitutionen, med den praxis som skapats utifrån grundtexten, som grundvalen i integritetsfrågor.
 
 Företagen har lite olika ordalydelse i sina villkor, men skyddet är likvärdigt, och jag citerar från FTDNA’s villkor, så får den som är intresserad skapa sig sin egen bild.
 
 In certain circumstances, FamilyTreeDNA may be required by law to comply with a valid court order, valid trial, grand jury, subpoena, or search warrant for genetic or personal information. FamilyTreeDNA requires valid legal process in order to consider producing information about our users.
FamilyTreeDNA will release basic user information as defined in 18 USC § 2703(c)(2) to law enforcement only in response to a valid administrative subpoena, trial, or grand jury.
FamilyTreeDNA will release additional account information or transactional information pertaining to an account only in response to a court order issued pursuant to 18 USC § 2703(d).
FamilyTreeDNA takes every action possible to protect user privacy. We make every effort to give the minimum degree of cooperation legally required when complying with legal requests for information. 
 Detta finns att läsa i Law Enforcement Guide ,  https://www.familytreedna.com/legal/law-enforcement-guide för den som önskar fördjupa sig mer i ämnet.
 
 Som du ser begränsas tillgång till materialet i så stor utsträckning som möjligt, och det ska observeras att inga andra än ovan beskrivna procedurer kan tillämpas varför användare vid sidan om ovan beskrivna ( de som inte ingår i Law enforcement) inte ges någon tillgång alls.
 
 När det gäller det personliga ansvaret för sina handlingar så kan ingen annan gå in och vara ställföreträdande ansvarig, men de rekommendationer som görs baseras på ovanstående, som jag personligen anser vara tillfyllest. Andra må ha annan åsikt och komma till andra slutsatser. 

2018-11-17, 11:50
Svar #72

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Maud och Mats m fl

Jag har med intresse följt er diskussion i detta ämne. Även jag har haft liknande funderingar, vilket framgår av mitt inlägg ovan 2018-03-22. Efter svaret från Mats läste jag noggrant igenom avtalstexten från FTDNA:s hemsida och kom till slutsatsen, att man hos detta företag har möjlighet att på begäran få både sitt konto och tillhörande rådata raderat. Har ni samma uppfattning?

När det gäller Gedmatch och den kontraktsformulering, som finns där, skulle jag nog tänka mig för både en och annan gång, innan jag överlät äganderätten av min DNA-information till detta företag. Det var nämligen "informationen" jag avsåg med fråga 1. i mitt tidigare inlägg. Att jag själv äger mitt eget DNA är  närmast ett axiom. Här finns faktiskt mycket intressanta jämförelser att göra med "lagen om upphovsrätten (äganderätten) till litterära och konstnärliga verk" (1960:729). Varje människas DNA kan ju i viss mening betraktas som ett konstnärligt verk.

Kanske bäst att stanna där, innan diskussionen blir alltför komplicerad. Min slutsats är följande (och den gäller bara mig, inte generellt):

Jag kan testa mig hos FTDNA och har helt nyligen tagit ett autosomalt test. Utöver själva provet har jag varit mycket restriktiv med att meddela uppgifter andra än de absolut nödvändiga (t ex postadress, epost). Den som får en matchning på mig, får gärna ta kontakt via mejl för ytterligare upplysningar. Det var en intressant vinkling, att man naturligtvis kan öka anonymiteten, om man skickar in ett prov för någon annan, även om det då blir mer opraktiskt att kommunicera resultaten med denne (Ibe:s inlägg ovan).

Jag tycker det är bra, att dessa aspekter på DNA-forskning diskuteras. Det finns så många aningslösa människor därute, som bara ser dagens situation.  Att vi redan är kartlagda genom sociala medier inser nog de flesta och att begreppet "personlig integritet" blir allt mer urvattnat för varje år som går. Men vad vet vi om världen om tio eller tjugo år? Betänk också, att när du tar ett DNA-test, lämnar du ut information om alla närstående, föräldrar, syskon och barn. Säkerställ att också de är informerade i förväg!





2018-11-17, 15:44
Svar #73

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
 Uppmuntrad av att någon läst mitt inlägg ska jag utveckla litet mer. Det är ju inte bara jag som heter Ingrid Bergström i Sverige och världen. (Finns till och med en till här på forumet, problem att skilja våra gamla inlägg åt.) Nu kan man kanske spåra mig genom att jag fyllt i en telia-email. Men jag kunde kallat mig en signatur och använt en anonym hotmailadress. Den som vill kan ändå kontakta mig och jag svarar om jag vill. Om polisen finner att jag är släkt med en efterspanad mördare, kan de bara vädja till mig att svara och berätta vem jag är. Kanske möjligen att de kan hitta från vilken dator det är skrivet??
Om man borde fråga föräldrar syskon och barn innan man testar sig? Då gäller det också allt annat, t ex att skriva något avslöjande här på Anbytarforum, i artiklar eller självbiografier. Det fordras ju ändå en del efterforskning för att ta reda på vilka som hör ihop.
Ingrid Be
 
Olof och Ingrid Bergström

2018-11-17, 16:02
Svar #74

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil

Utöver det som står i de villkor som finns , så har FTDNA och Gedmatch klart deklarerat att de följer de regler som finns stipulerade i EU:s datadirektiv avseende integritet,  GDPR.   Det innebär bland annat att de följer det som brukar kallas "rätten att bli glömd". Om kunden begärd det så  raderar de alla datafiler som innehåller uppgifter om vederbörande, sker inte det så finns det straffklausuler i GDPR

FTDNA förstör också det fysiska provet vid denna begäran.  Gedmatch har inget fysiskt att förstöra.


2018-11-26, 20:15
Svar #75

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:22
    • Visa profil
"Golden state killer" blev ju slutligen tagen efter att FBI jämfört hans DNA med det ett FTDNA eller någon annans databas och fått träff på en av hans släktingar. Då hade han hunnit mörda minst 13 personer, våldtagit 50 och gjort ett antal inbrott och annat, tur de äntligen fick stopp på honom. Det är något att tänka på för alla oss som tagit ett DNA-test, vi kanske oavsiktligt avslöjar någon brottslig släkting.

2021-03-17, 09:52
Svar #76

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2021-03-18, 04:43
Svar #77

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Nu syns väl länken också hoppas jag!  :P
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2021-03-18, 06:49
Svar #78

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:22
    • Visa profil
Jodå, länken syns. Trevligt program men för kort, programledaren satt ju och stressade på hela tiden. En timme hade varit bättre.

2021-03-18, 07:13
Svar #79

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stort TACK! Jag kanske ska lyssna på de tittare som anser att jag bör försöka att tala en timme om samma sak i årets Sommar-program då?  :P
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2022-03-04, 13:06
Svar #80

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Hej,

I senaste- numret av "The American Journal of Human Genetics" (AJHG, mars 2022, volym 109, nr 3, sid 486-497) finns
en artikel med rubriken "Family secrets: Experiences and outcomes of participating in direct-to-consumer
 genetic relative-finder services
" (Christi J. Guerrini et al.). Som rubriken antyder redovisas resultatet av en enkät-undersökning
 angående söknings-service av så kallade DNA-träffar, dvs genetiskt påvisade släktingar, utförd av ett av de
 DNA-analysföretag som använder sig av inskickade prov från privatpersoner. Tillgången till artikeln är gratis
 och nedan finns en länk till den.

https://www.cell.com/ajhg/fulltext/S0002-9297(22)00013-1#%20

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

2022-03-04, 13:33
Svar #81

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Vad roligt att se inslaget med och om dig Stefan!  :D
Ni tre genetiska släktingar tycks ha samma humor, men inte Malou.  ;D
/Jan

2022-03-04, 19:47
Svar #82

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
 ;D  Stort TACK Jan! Ja, jag tror du har uppfattat det korrekt!  :P

Nu vill jag hitta min mormors farfars Johan Ulrik Bergströms föräldrar genom DNA-spårning!
Han föddes av anonym 25-årig mor på Allmänna BB i Stockholm 12/1 1821.
Hon hade fött ett barn tidigare.
Inte mycket att gå på, men många ättlingar är dna-testade, varav två BigY, så det kan gå, förr eller senare.....!  ;)
Vissa avlägsna träffar tyder möjligen på Skellefteå och/eller Finland.....  :-\

Min farmors farfars okända fars koppling till Hageltorn/Hagetorn på Gotland, Öland och ev Småland och Skåne är också ett spännande kapitel!  8) 

När det gäller Y-testande med fantastiskt lyckade resultat står väl ändå Bure-ätten i en klass för sig? Åtminstone än så länge? 
http://buredna.sjolunds.se/ny-dna-teknik-ger-nya-bure-kunskaper/
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2022-03-05, 16:30
Svar #83

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Stefan, det är bara att fortsätta gruppera och sortera DNA-träffarna, och hoppas att det dyker upp nya sådana som kan leda till ett svar på gåtorna.

Till stor hjälp är när andra har byggt släktträd och när personerna i det kan jämföras med personerna i det/de släktträd man själv finns representerad i. Åtminstone på Ancestry finns en sådan funktion, men det känner du säkert redan till.

Lycka till!

/Jan

2022-12-01, 07:07
Svar #84

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej!
Jag har en kusin som DNA-testat sig och till sin förvåning fått svar att hon har 26% finskt ursprung. Detta bör väl indikera att någon (båda?) av hennes far- eller morföräldrar är finnar, eller hur? Vi vet att det inte är hennes (och mina) morföräldrar. De har helsvenska anor i många generationer bakåt enligt min egen forskning. 

Jag har problem att hitta min kusins fars födelsenotis pga oklar födelseort. Men jag har hittat hennes farfar som hette Karl Albert Johansson född 1883-09-26 i Tuna Rystad. Karl Albert ser ut att vara den yngste av familjens många barn. Jag har även hittat födelsenotisen på farfadern Karl Albert. Hela familjen finns i Hfl 1881-1885 (sid 178) och Hfl 1886-1895 (sid 202) i Tuna Rystad.

Jag kan inte se annat än att min kusins farfar och farfars fars familj är svenskar. Inget tyder på att det finns ett finländskt ursprung i familjen så långt som kan verifiera ett 26 % finskt ursprung. Eller..?

KAN DNA-testet tyda på att min kusin har en annan far än den som hon är uppväxt med och alltid trott varit hennes biologiske far?

Mvh Anita Berglund som blir mycket tacksam för svar!

PS. Jag är för övrigt helt okunnig om den nya vetenskapen om DNA. Men såå intressant att ta del av!

2022-12-01, 09:04
Svar #85

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
När det gäller den etnicitetsberäkning som bolagen gör så baseras den på vilken likhet den testade personers DNA har med olika referensgrupper. Eftersom det inte finns DNA baserat på geografi så blir det ett genomsnitt av en grupps utseende som namnsätts utifrån var gruppen bor idag. 

I Sverige har vi under många hundra år haft tät kontakt med det som idag är Finland. En stor uppblandning mellan länderna gör att det inte går att särskilja länderna. Det finns ju vissa områden i Sverige som har haft stor invandring från Finland i gångna tider och det sätter sina spår.

När det gäller ett tolka ett test är det matchningarna som ska användas för att hitta den närmaste släkten och några slutsatser om fel i släktskap ska inte dras från etnicitetsrapporten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna