ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-12  (läst 5483 gånger)

2001-05-20, 20:01
läst 5483 gånger

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 715
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 12:15
    • Visa profil
Under Fridlevstads kyrka i Blekinge finns några mumifierade personer i sina kistor. En av dessa skulle kunna vara Johan Sandberg präst i Fridlevstad, som enligt min forskning skulle han vara anfader till mig. Hur skaffar tillstånd för provtagning och vad skulle en ev undersökning kosta?
Mvh Arne S

2001-05-21, 13:20
Svar #1

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej!
 
Jag kan inte svara på din fråga, men den väcker en annan fråga hos mig, nämligen frågan om gravfrid. Kanske kommer det du vill göra i konflikt med någon lagstiftning om gravfrid?
 
Kanske vet någon svaret på detta?

2001-05-21, 19:31
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Jag vet inte vad det skulle kosta, men frågan är vad det skulle ge. Det skulle i sig kunna gå att bevisa att någon av de begravda är släkting till dig, men det är långt ifrån säkert att så är fallet. Arvsmassan lagras nämligen i våra 46 kromosomer, som i släktforskningssamanhang kan betracktas som odelbara (inom molekylärbiologin är det mycket mera komplext, men det är en annan sak). Eftersom att man i generation VI har 64 anor så kan man vara säker på att man INTE har ärvt någon arvsmassa från alla personer i denna generation, så vida det inte föreligger en större anförlust. (För övrigt så kan man av en slump råka ut för att man inte ärver en enda kromosom från någon av sina far- eller morföräldrar, men detta är rälativt osannolikt). Det finns dock två personer som en man kan vara säker på att ha ärvt arvsanlag från. Dels från alla i svärdslinjen, delvis far, farfar osv, som man ärver soin Y-kromosom av (inget motsvarande finns hos kvinnor.) Dels ärver alla lite, lite arvsmassa som går längs kvinnolinjen, dvs mor, mormor osv.
 
Anders Ryberg

2001-05-23, 23:32
Svar #3

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Upplysningsvis: DNA-test är ganska billigt. Ett par tusen kronor. Kolla exv http://www.dnanow.com/index.html

2002-09-05, 13:56
Svar #4

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Det här ämnet har redan tidigare varit uppe på flera olika ställen i Anbytarforum, men förtjänar en egen rubrik, tycker jag. DNA-tester har nämligen nu nått en enkel och mycket praktisk nivå, dessutom inte oöverkomligt dyrt jämfört med bestående oklarheter eller att med små hopp till framgång leta efter felande länkar i arkiv i släktutredningar som annars har stor klarhet.
 
Ämnet diskuterades nyligen i SCANGEN varvid Glen Johnson och Ingrid Clenman hade vänligheten att hänvisa mig till ett antal amerikanska siter i detta ämne där man kan fördjupa sig i ämnet, och vars kärninnehåll jag nu gärna vill förmedla i starkt sammandrag.
 
Utan att alls vara expert på detta, så är en del av vår DNA, mitokondrie-DNA (ofta förkortat mtDNA) nedärvt från vårt raka möderne. I kromosomparet för kön X-X (för kvinna) och X-Y (för män) nedärvs Y-kromosomen från det raka fädernet (min Y-kromosom har jag således nedärvt från min f, ff, fff, ffff, etc,)
 
Alltså, om man misstänker att man på sitt raka möderne härstammar från en historisk person så kan man bestämma detta genom analys av mtDNA (här räcker det med att utvinna mtDNA från den historiska personen). Om man skall bestämma ett faderskap långt bak i tiden behöver man åtminstone två levande män (med raka agnatiska linjer till ett gemensamt fäderne) för att kunna avgöra om dessa är släkt.
 
En rad amerikanska företag erbjuder idag på kommersiell grund och utan större konstigheter analys av såväl mtDNA som av Y-kromosomen. De lämnar sedan svaret medelst en graderad sannolikhet för att man har en, Most Common Recent Ancestor (MRCA) = gemensam anfader, ett visst antal generationer bakåt i tiden någonstans under de senaste 30 generationerna. Svårigheten är att pricka in sannolik generation något närmare i tiden. En av de företag jag har haft mailkontakt med går så långt att man anser sig med en 90-procentig sannolikhet kunna peka ut den generation där den gemensamma raka fäderneanan finns, exempelvis generation 14.
 
Praktiskt rekvirerar man via email och t ex kreditkort. Man får sig sedan tillskickat ett testpaket med en tandborstliknande föremål i provrör som man skrapar i insidan av gommen. Detta returneras sedan. Priserna varierar, beroende hur omfattande testet är men finns från USD 99 och uppåt per individ. Ett test för att fastställa om två personer sannolikt har ett rakt fäderne gemensamt (samt i vilken generation det är mest sannolikt att denna anfader återfinns) kan alltså tänkas kosta mellan SEK 2.000 och SEK 10.000, beroende på omfattning och hur många personer som blandas in för kontrollens skull.
 
Det första man tänker på är ju naturligtvis anlinjer som antyds av, men inte helt kan bevisas i, bevarat arkivmaterial. Man kan tänka sig att en anlinje går att belägga 10 generationer bakåt i tiden, därefter ett osäkert led (bara indicier pekar på släktskap, arv av en gård etc), varefter man kan följa släkten ytterligare ett antal generationer bakåt i tiden. Genom att testa en representant från den osäkra ledet-grenen med en person som säkert härstammar från den äldste kände stamfadern, skulle man alltså kunna bevisa det osäkra ledet. Rent praktiskt skulle detta kunna vara tillämpbart för en gren av adliga Forstenaätten, som föll ned i bondeståndet och som med stor sannolikhet fortlever än idag (jag tänker då närmast på ättlingarna till Brun Göransson, till Säter, Ör sn, Dalsland). Man skulle t o m kunna gå så långt att man undersöker sin osäkra farmors morfars mormors fars fäderne. Om bara farmors morfars mormor hade en bror, idag har levande (i rakt fäderne) manliga ättlingar och att den påstådda farmors morfars mormors farfar (eller tidigare) har en annan gren (med rakt fäderne) som lever, så kan man testa och på så sätt uppnå en relativ stor säkerhet i en faderskapsbestämning från 1600-talet!
Tillförlitlighetsmässigt kan denna DNA-metod knappast vara sämre än t ex kyrkböcker och ihop kan de naturligtvis stärka varandra högst avsevärt.
 
Ett visst problem är naturligtvis att samla ihop testpersoner. Men själva testet är enkelt och smärtfritt, så invändningarna ligger väl främst på integritetsnivå, men testen kan ju anonymiseras genom koder istället för namn etc.
 
En intressant website med mångsidigt innehåll och direkta eller indirekta  länkar till det mesta, bland annat, ett fyrtiotal pågående släktutredningar där man nu använder DNA-test som stöd för arkivforskningen, är http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~allpoms/genetics.html.

2002-09-05, 19:42
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tyvärr, fungerar inte länken ovan!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2002-09-05, 20:27
Svar #6

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Tillfälligt fel tydligen, för jag kom fram till Chris Pommery.

2002-09-05, 21:59
Svar #7

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Är det inte Chris Pommery som gjort sidan ? Det trodde jag. Viktigast är dock att den är intressant, och det tycker jag att den är. Eller ?

2002-09-06, 22:18
Svar #8

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Har ni tänkt på att bibeln har två stycken skapelseberättelser efter varandra. I den första står det att människan skapades efter guds avbild. I den andra kom Adam och Eva först. Underligt va?  
mvh
Siv

2002-09-08, 13:51
Svar #9

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Kan man till en rimlig kostnad göra DNA-test här i Sverige för att fastställa om två nu levande personer har samma avlidne far? Jag har bara muntliga uppgifter om vem som är min morfar och skulle vilja få detta bekräftat biologiskt, men vill förstås inte dra igång någon sorts faderskapsmål e.dyl.

2002-09-08, 20:35
Svar #10

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Till Christina. http://www.dnanow.com/index.htm gör kanske den typ av tester du är intresserad av. Fråga på email.

2002-09-09, 19:31
Svar #11

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Hej Maud,
Tack för svaret. Jag tycker att de har fått ihop skapelseberättelsen i bibeln väldigt bra. Den första altså. Fast det tog ju lite längre tid än en vecka. Den andra med Adam och Eva är väl en gammal släktkrönika och det är väl inte alldeles orimligt om den är sann.  
Mvh/Siv

2002-09-09, 21:28
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Fast det där med revbenet tror jag inte på!

2002-09-10, 12:05
Svar #13

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Men nog ligger väl 7 urmödrar närmare bibeln än Darwin ?

2002-09-11, 09:10
Svar #14

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jovisst, men då borde det ju finnas 7 urfäder också (även om det väl inte går att komma åt dem via DNA-analyser). För det är väl knappast jungfrufödslar det är fråga om.

2002-09-13, 10:52
Svar #15

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Med anledning av tidigare diskussioner på Anbytarforum så känner jag att jag måste fråga: Med 'rakt fäderne', avses då far, farfar, farfars far, osv.? Och med 'rakt möderne', avses då mor, mormor, mormors mor, osv.?
Om det är det som gäller här, så blir ju konsekvensen den följande:
I 1:a generationen är ju hälften av våra 'förfäder' vårt raka fäderne och hälften vårt raka möderne. I 14:e generationen blir motsvarande siffra 1/16384-del. Så stor andel av förfäderna blir det inte man kan visa på på detta viset. (Om jag förstått det hela rätt, så kan man inte med DNA-teknik påvisa släktskapet ens med sin morfar?!)
 
Hälsningar
Mikael

2002-09-13, 12:30
Svar #16

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Mikael!
 
Då det gäller frågan om 'rakt fäderne' respektive 'rakt möderne': ja!  
 
Då det gäller att fastställa om ens morfar är ens morfar så går alltså inte det med Y-kromosomtest eller mtDNA-test, men jag tror (här är jag osäker) att det kan finnas andra DNA-metoder att fastställa ett så närliggande släktskap.  
 
Annars var ju en av mina poänger i mitt allra första inlägg att man kan fastställa faderskapet för t ex morfars farmors fars far. Om man bara har en nu levande ättling till morfars farmors far på raka fädernet och en nu levande ättling till morfars farmors farfar så borde alltså ett Y-kromosomtest visa positivt resultat om förhållandet är det antagna.
 
Mvh
 
Gabriel

2002-09-15, 16:55
Svar #17

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej!
 
Först av allt vill jag säga att jag inte är någon genetiker, eller har någon special-kunskap i dessa frågor, så jag ber er på Anbytarforum som har bättre kunskaper i detta än jag att komplettera, justera och lägga till rätta det som jag eventuellt har missförstått.
 
Som jag förstått det hela är det så att varje människa (med vissa undantag, t.ex. mongoloida) har 46 stycken kromosomer i 23 par. Var och en av dessa kromosomer är unika och unikt identifierbara ungefär som ett fingeravtryck. En kromosom i varje par kommer från vår mamma och en från vår pappa. Varje kromosom av dessa 46 är unik, eller nästan unik. Det är egentligen bara våra släktingar som har en eller flera identiska eller nästan identiska kromosomer som oss själva.
 
Kanske kan man beskriva våra kromosomer som 46 oföränderliga fotografier som vandrat bland våra förfäder och slutligen hamnat hos oss.
 
Några komplikationer finns dock:
1. Ibland sker spontana förändringar av det genetiska materialet i en kromosom, mutation.
2. Ibland sker ett utbyte av genetiskt material mellan kromosomerna, överkorsning.
 
Omfattningen och frekvensen av detta är dock förhållandevis liten.
 
Rent teoretiskt skulle det genom DNA-test kunna gå att ta reda på exakt vilka av en viss persons kromosomer som kommer från hans / hennes pappa och vilka som kommer från hans / hennes mamma genom att matcha personens genetiska material med hans kusiner, syssligar etc. Det vill säga, återfinner jag en viss kromosom hos mina kusiner och sysslingar på fädernet vet jag ju att jag fått den via min pappa. Återfinner jag den istället hos mina kusiner och sysslingar på mödernet har jag fått den via min mamma.
 
Teoretiskt sett skulle vi alltså kunna följa våra 46 kromosomer bakåt i tiden i vår egen släkt! Vi behöver inte komma särskilt långt bakåt i tiden innan vi hittar släktingar som vi överhuvudtaget inte är släkt med, genetiskt sett.
 
Teoretiskt är det nog möjligt att alltså bevisa våra släktrelationer. Praktiskt, ekonomiskt är nog denna metod helt utesluten. Jag tror att någon nämnde att ett gen-test kanske kostar 2000:- - 4000:-. Bara att genomföra test så att vi kan identifiera våra egna 46 kromosomer skulle innebära mycket stora kostnader. Ska vi sedan testa hundratals eller tusentals personer så faller det hela på sin egen orimlighet.
 
Det stämmer ju som Gabriel skriver att vi förstås kan konstrurera faderskaps-test om vi har två olika grenar med manliga ättlingar till en presumptiv förfader som tillhör samma agnatiska ätt, eller ett moderskaps-test om vi har två olika grenar med kvinnliga ättlingar till en presumptiv anmoder som tillhör samma kognatiska ätt.
 
Jag kan dock även se många svårigheter med detta. Även om jag och min Xmänning NN har en identisk Y-kromosom så måste det vara svårt att avgöra om det beror på att vår förfader finns X generationer tillbaka i tiden. Vad säger att inte den gemensamma förfadern finns X+2 eller X+10 generationer bakåt? Omvänt så är det också svårt att tolka resultatet om vår Y-kromosom inte är identisk. Det innebär ju att någon av min Xmännings förfäder på raka fädernet eller någon av mina förfäder på raka fädernet inte är far till den son man enligt folkbokföringen och andra källor har, men det behöver inte nödvändigtvis innebära att min förfader på raka fädernet i generation X-1 inte är son till den presumptive förfadern i generation X.
 
Så ett litet annat spår, vilket eventuellt kan vara intressant för flera är att jag hade anledning att efterforska om det fanns något genetiskt material bevarat från en av mina anor som dog 1942. Det visade sig att det visst finns sådant material! På Landstingsarkivet i Stockholm fanns ett antal prover tagna vid sjukhusbesök ingjutna i parafinklotsar! Har jag förstått det hela rätt finns mängder av sådant genetiskt material bevarat inom sjukvården. Att så mycket finns bevarat och sedan så lång tid tillbaka lär vara unikt för Sverige.

2002-09-16, 17:32
Svar #18

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Vi har visserligen 23 par kromosomer i varje cell, och i varje par kommer den ena från far och den andra från mor. Så långt är det nog gott och väl. Och det är riktigt att mutationer är sällsynta, inte därför att det inte ofta blir fel när DNAet skall fördubblas inför varje celldelning i kroppen -för det blir det- utan därför att det finns ytterst effektiva system som korrekturläser och rättar felen.
Överkorsning däremot är inte alls ovanligt i ett visst skede. Under meiosen, dvs när en könscell bildas hos en vuxen individ, sker det ungefär 2-3 gånger i varje kromosompar. Könscellen, spermien eller ägget, innehåller 23 enkla kromosomer. Men var och en av dessa kromosomer är INTE identiska med de som den vuxne individen en gång ärvdes från sin far eller mor (undantagandes X och Y-kromosomen), utan en blandning av genetiskt material från den fadersärvda och den modersärvda motsvarande kromosomen.  
Poängen, som jag hoppas nå fram med, är att vi kan inte följa en viss kromosom genom generationerna. I varje generation byggs kromosomerna om grundligt innan de går vidare till nästa generation. Barnet ärver visserligen en uppsättning kromosomer från sin mor och en från sin far, men det är inte samma kromosomer som dessa en gång ärvde från sina föräldrar.
Däremot kan vi nog följa generna bakåt genom generationerna. Det torde vara sällsynt att en överkorsning sker mitt i en gen, så att den nya kromosomen skulle innehålla en hybridgen med material både från morfar och mormor.

2002-09-17, 07:47
Svar #19

Utloggad Micael Granström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2009-01-27, 15:59
    • Visa profil
Hej
När det gäller att följa generna bakåt i generationer kommer vi till den andra delen av problemet. Dvs att de flesta gener är starkt konserverade inte bara inom arterna utan även mellan olika arter. Detta för att mutationer och överkorsningar i generna kan få katastrofala följder. Det kan leda till gener som inte fungerar eller helt nya gener med nya funktioner. Därför så är generna inget bra sätt att försöka spåra släktskap mellan personer. Man tittar på andra områden på kromosomerna, titta på länken som Gabriel gav i början av den här diskussionen.  
Det här med DNA-genealogi är kanske ett bra komplement för de som har resurser, men för oss vanliga så är det nog inget alternativ. Åtminstone inte än, men vem vet... Den lille genetikern kanske kommer ut i leksaksaffärerna innan vi vet ordet av.

2002-10-18, 21:28
Svar #20

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
USA-presidenten Jacksons svarta slavflickas ättlingar hävdade att hennes barns far var just pres J. Genom DNA-test för några år sedan bevisades att de hade rätt!
Finns flera konkreta exempel på att man med hjälp av DNA kkunnat leda en viss härstamning i bevis?

2002-10-18, 23:03
Svar #21

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Det var väl ändå Thomas Jefferson det rörde sig om (och Sally Hemings). Det man lyckades bevisa var väl också endast att han eller någon av hans manliga släktingar (bröder eller brorsöner) var inblandade. Resultatet är i alla fall till viss del omtvistat. En del länkar finns på http://www.people.virginia.edu/~rjh9u/tomsally.html .
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2002-11-02, 17:13
Svar #22

madeleine

Är det någon här som vet hur blodgrupper ärvs? Har en bekant där alla i familjen har blodgrupp 0+, utom en syster som har 0-. Känner inte till att någon i släkten för övrigt skulle ha 0-. Kan syskonet med 0- ändå vara ett helsyskon. Hur får de reda på sanningen utan att bli ruinerade. Alla syskonen vill veta hur det ligger till.
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2002-11-30, 12:04
Svar #23

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Madeleine: Rh (rhesus) faktorn + är dominant över -, så det går alldeles utmärkt. Anta att båda föräldrarna är +- (kom ihåg att varje människa i normala fall har ett par av varje (autosomal) kromosomtyp samt att de för vidare en av varianterna till nästa generation).  
I genomsnitt kommer då en av fyra barn vara ++ (dvs +), två av fyra barn kommer att vara +- (dvs +), en av fyra barn kommer att vara -- (dvs -).

2002-11-30, 17:05
Svar #24

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Jag skulle vilja fråga Anbytarforums ärftlighetsforskare följande:
En kompis till mig misstänker att hans farfarsmor, som var född u ä, var son till en medlem av ätten Reuterskiöld. Kan man genom DNA-prov på min kompis resp på någon, som härstammar på manssidan från den förmodade barnafadern eller hans bröder, få fram om min kompis kan vara Reuterskiöld-ättling?

2002-11-30, 18:22
Svar #25

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Nils! FFM kan väl inte vara son till någon?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-07-23, 10:08
Svar #26

Utloggad Patrik Sångberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2010-12-11, 16:59
    • Visa profil
Jag undrar varför vi inte i Sverige kan använda oss av dna teknik på exempelvis gamla vikingaskelett? Sen fick de som var villiga att betala få en eventuell matchning. Är det tekniskt omöjligt? Jag tycker det skulle vara hur spännande som helst. Förövrigt har jag läst om cheddarhistorien.

2003-09-15, 16:26
Svar #27

Utloggad Janina Wärn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hejsan,
 
 
Min mamma, syster och jag har bestamt oss for att faststalla min morfars ursprung. Vi vet att han inte var svensk, men mer an sa vill inte mormor medge. Finns det mojlighet att genom DNA test ta reda pa var i varlden han kommer ifran, och om mojligheten finns, vart ska man vanda sig for att fa hjalp med detta. Jag horde att Illustrerad Vetenskap gjorde en liknande DNA undersokning for flera ar sedan, men det programmet finns val inte langre.
 
Janina

2003-09-16, 21:33
Svar #28

Johannes Gävert

Går det (om ja till vilket pris) att kolla om person A:s ffmf är en känd person genom att undersöka denne kände persons ättlingars DNA eller liknande med person A:s DNA?
 
mvh Johannes

2003-09-16, 21:40
Svar #29

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Johannes!
Det är inte säkert att det går, det är teoretiskt möjligt att man inte ärver några gener från en person på fyra generationers avstånd.
Däremot kan det hända att det går att fastställa släktskap om det visar sig att både A:s kända och presumtiva ättlingar RÅKAT ärva en del gener gemensamt.
 
Anders

2003-09-17, 08:48
Svar #30

Johannes Gävert

OK, Men hur stora är chanserna på ett ungefär om man kans säga det att man skall ha ärvt något?
 
 
En liten fråga till Genetiskt material i sjukhus från döda, har alla tilgång till det eller är det endast deras anhöriga?
 
mvh Johannes

2003-09-27, 20:19
Svar #31

Anders Andersson

Janina (ange gärna efternamn när du skriver inlägg), hade din morfar några kända söner, eller är din mor ensamt barn till honom? Om det finns nu levande manliga ättlingar (via enbart manliga led, alltså söner, sonsöner osv) så kan man med deras bifall och hjälp undersöka Y-kromosomen, som endast ärvs på fädernet. Det finns ett antal projekt som går ut på att via Y-kromosomen hitta släktskap som inte framgår av skrivna eller muntliga källor.
 
Men som sagt, det förutsätter att du har någon morbror att fråga. Det går att utföra släktskapsbestämning mellan förmodad far och dotter genom analys av bådas kärn-DNA, men när fadern inte längre är i livet lär det vara betydligt mer komplicerat att säga något om hans ursprung.

2004-02-27, 00:13
Svar #32

Monica Holmqvist

Hej.
Min make söker sin fader. Vi har provat med det mesta men har kört fast. Den vi misstänker är död, hur går man tillväga för att få fram DNA-analys. Kan någon släkting begära journaler och står det där? Min make föddes 1943.
Mvh Monica Holmqvist

2004-02-29, 08:38
Svar #33

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Vad som bland annat erbjuds på sidan som angavs av John Tengberg ovan:
 
Stämmer detta?
 
Relationship tests - SWEDEN  
OTHER RELATIONSHIP TESTS  
 
Depending on the number of people willing to be involved with the testing, the type of relationship (ie. brother to brother, uncle to nephew, etc.), it may or maynot be possible to test to confirm a biological relationship. For help click here for instant online chat.
 
Click on your test choice for pricing and additional information.
 
Test Who can give DNA to lower cost and improve accuracy  
Brother to Brother Best: Any parent of either brother  
Okay: Additional siblings
 
Brother to Sister Best: Any parent of any brother or sister  
Good: additional siblings  
Sister to Sister Best: Either parent of either sister  
Okay: Additional siblings
 
Grandparent to Grandchild Best: Mother of the child  
Good: to have both grandparents
Okay: relative of the father
 
Other relationship tests Discuss with our technical team click for help  
DNA PROFILE  To compare the DNA of one sample against another  
Or, to obtain a DNA profile of an individual.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-02-29, 08:39
Svar #34

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Från samma sidas svenska information:
DNAnow var ett av de första företagen i världen som presenterade ett testset för hemmabruk i år 1997.
 
Kontakta direkt labbet för att få en test av bästa kvalitet och en enastående precision upp till 99,9999%.
 
Helt ackrediterade tester, som har blivit godkända av domstolen eller ett enkelt testset för hemmabruk kan mycket lätt lösa er faderskapsfråga.
 
Få gratis information och setsamling nu och klicka här för en lista med olika faderskapstesttyper
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-02-29, 08:41
Svar #35

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stod det inte i tidningarna nyligen om ett betydligt billigare alternativ än detta?
 
PATERNITY TESTS - SWEDEN  
WHO IS THE FATHER?  
 
You have a choice of 4 different Paternity tests. Easy, Premium and Super Tests are VERY easy to take. You can follow instructions from this web-site, or we can mail you a FREE Kit which has everything you need to take the test.  
 
Court approved tests are also very easy to take, contact us for legal test requirements.
 
Each test (listed below) uses almost the exact same technique, but tests with higher accuracy involve testing more regions (parts) of each persons DNA. This extra work gives us more information, and more accuracy. You can click on the test type for more info and details.
 
Prices below include testing father AND one child.  
The mother's DNA is not required, but if included we will test it free.  
Example: Testing Father, Mother and 2 children (99.9% Easy Test)= ?275 + ?99= TOTAL ?374
 
Test
Click for Info and details.  
 Accuracy Price
 Extra Child  Why people usually choose this test  
Easy Test 99.9% ?275 ?99 This test is usually chosen because of it's low cost. People also take the Easy test when they are already a little certain of the result, but want the peace of mind.
 
Premium Test 99.99% ?350 ?99 Over 10 times more accurate than an Easy Test. Is taken by those with serious doubt and who don't want to risk a lower accuracy rate. We recommend a highly accurate test (like our Premium test) to ensure you have the correct result for this very important issue.  
Super Paternity 99.9999% ?425 ?120 An accuracy rate offered by very few labs in the world. For those who simply want the best. Very high number of DNA regions investigated to obtain this accuracy
 
Legal Paternity Test 99.9+% ?495 ?149 This test is used by those who need their test for legal reasons, including, to change birth records, inheritance issues, immigration, etc.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-11-06, 17:36
Svar #36

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det är ändå belysande för hur man använder sig av DNA-forskningen nuförtiden för att slå fast släktskap mellan olika personer begravda i gravar och även med kroppsdelar, som detta kringvandrande kranium som en sorts relik eller kanske snarare pokal som funnit förment frid på ett museum.
 
Något som kan te sig som ett osmakligt och felaktigt handlande, enligt vissa kanske, och som en lite morbid handling en dag som denna Alla helgons dag. Särskilt här i skuggorna av den spöklika (försenade) Halloweenfest som barnen just har i hela huset.
 
Samtidigt är det ju spännande resultat som kan komma fram på detta sätt...
 
Frågan är: To dig or not to dig?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-02-15, 14:52
Svar #37

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Om begärt DNA från en redan begravd person för fastställande av faderskap i Stockholm se
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,603658,00.html
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-05-02, 16:17
Svar #38

Utloggad Ulf Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Mänsklighetens stam- eller klanmödrar i all sin halvgudomliga härlighet, så finns det mer näraliggande exempel på genetisk släktforskning. Ett bra exempel är det afrikanska Lembafolket, som lever mellan Zimbabwe och Sydafrika. Dessa människor är till utseende och vardagsvanor i stort sett likadana som områdets övriga invånare - men, när det gäller de religiösa traditionerna finns det en markant skillnad. Lembas tillämpar en del ritualer, som påminner om de som förekom i äldre judisk (gammaltestamentlig)tid, och själva anser de sig härstamma från just de gamla israeliterna.
 
Ända tills i våra dagar har lembafolkets historier om sin härstamning betraktats med milt överseende av etnologer och religionsforskare. Då kom den moderna gentekninken och ställde till det. DNA-analyser av lembamännens genetiska material visar nämligen att de bär på en mycket specifik gen, en gen som annars bara återfinns bland judar som anses tillhöra Kohanim, den prästerliga kasten. Analysresultaten är minst sagt sensationella - uppföljning i ämnet pågår - och ger belägg för att gamla folkliga myter och traditioner ändå kan innehålla en kärna av sanning.  
 
Liknande genetiska projekt är igång världen över och resultatet av detta arbete kan nog få sina politiska återverkningar. I fallet Mellanöstern t.ex. har det visat sig, att judar och kurder har den största genetiska samstämmigheten och att de flesta orientaliska judar och palestinska araber bär på likartade DNA-sekvenser.  
 
Chromosomes for peace, eller...?

2005-05-12, 17:14
Svar #39

Utloggad Hans F Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2017-11-02, 15:30
    • Visa profil
Vad säjer lagen?
 
Alla barn som har fötts i Sverige, är ju DNA-registrerade fr o m 1974. Nu ska materialet som bekant inte längre få användas för brottsutredningar, utan endast för forskning.
   Kan det innebära att vi släktforskare får utnyttja det? Enda uppgiften vi vill ha är vilken av de sju klanmödrarna som mitokondrien pekar på. Själv har jag en dotterdotter och två sondöttrar, med två morslinjer att identifiera.  
   --- Är det tillåtet, vad kan det isåfall kosta, och vart vänder man sig?
 
Min mor hade ingen syster och fick inga döttrar. Men jag tror mig ha förstått att hennes mt skulle kunna identifieras genom ett DNA-prov på mig.  
   ---  Är det rätt uppfattat, kostar det ca 2.000 kr, och vart vänder man sig?
 
Undrar Hasse E i Solna

2005-05-13, 15:15
Svar #40

Marianne Solli

Hei Hans.
 
Her er et sted du kan gå inn og lese om dette.
 
http://www.oxfordancestors.com/
 
Hilsen Marianne

2005-05-24, 10:24
Svar #41

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej!
 
Råkade av en slump i helgen se ett mycket intressant TV-program på Viasat History med titeln 'Blood of the Vikings'.  
 
Ett forskarlag hade gjort omfattande DNA-studier på grupper av människor från olika delar av England och jämfört med DNA från referensgrupper i Norge och Danmark.  
 
Huvudslutsatsen var väl egentligen (om jag uppfattade det hela rätt) att Vikingarna hade lämnat mindre genetiska spår efter sig än man förväntat.  
 
I ett fall (från samhället Penrith) hittade man en nu levande man vars Y-kromosom var identisk med en person från referensgruppen i Norge! Även om forskarlaget var väldigt försiktiga med att dra slutsatsen att en norsk viking lämnat efter sig ättlingar i England, så konstaterade man i alla fall att det betyder att personen i England och personen i Norge har gemensamma fäderneanor (rakt fäderne för båda) för 1000 år sedan!
 
Mer finns att läsa på BBC - History.
 
Mvh
 
Gabriel

2005-07-30, 01:00
Svar #42

carina helander

Hade inte en aning att denna jätteintressanta sida fanns. Har miljoner frågor och tyvärr verkar ingen diskutera här för tillfället.
Har läst Bryan Sykes Evas sju döttrar,och väntar med spänning på boken Adams förbannelse vet någon om den är på gång i sverige?
Skulle det inte gå att ha diskussion speciellt under moderslinje resp. faderslinje?
Hur många kvinnor fanns tex. i sverige på 1600 talet vilka många borde ha kända anor till.
Under moderslinje kunde man ev. hitta personer med gemensam anmoder och tillsammans göra dna test för att se vem av de 7 (8) europeiska urmödrarna man tikllhör.
Är även intresserad av forskning gällande sjukdommar.
Är det inte någon speciell ögonsjukdom som nedärvs någonstans efter norrlandskusten?
Har även läst i DN för något år sedan att de funnit en 1500 år gammal cancergen. En ärftlig bröst och äggstockscancer som drabbat kvinnor i västsverige. På 500 talet uppstod en genmutation hos en gemensam anfader el. anmoder, som sedan dess har förts vidare i 50 generationer. Och som tydligen är vanligast i västra götaland. Detta är artiklar jag råkat sett, är det någon som vet var man kan läsa närmare om sådan forskning?
 
MVH Carina

2005-11-11, 20:38
Svar #43

Kurt Karlsson (Kurtk)

Rolf o Jörgen!
 
Vid genomgång av tidigare inlägg ser jag att de första frågorna är (delvis) utredda. Men kanske har ni synpunkter/information på mina sista frågor?
 
Mvh

2005-11-25, 23:57
Svar #44

carina helander

Hej Rolf
 Du skriver att när du testade 11 gener fanns 20 personer som hade samma gener som dig, får du då veta hur långt tillbaka ( år/ generationer) ni har gemensamma anor. Hur mycket kostade det exakt i Svenska kronor att göra testen?
Är man anonym eller får man reda på vilka personer man har släktskap med?

2005-11-27, 21:35
Svar #45

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Carina
Det kan vara bra att känna till att du kan få fram fler släktlinjer genom DNA-analys än ditt raka fäderne resp möderne.
Om din farfar, farmor, morfar och mormor lever kan du analysera DNA från resp och få fram 8 DNA linjer.  
Priset för en kombinerad Y-chr och mtDNA ligger på 2000 kr hos familytreedna.com och då blir den totala kostnaden för 4 tester 8000 kr.
 
Om nu ingen av ovanstående lever så kan man få fram 4 linjer genom att testa sin far (eller farbror) och en morbror.  
De återstående 4 DNA-linjerna får man fram genom att testa följande:
1 ett dotterbarn till din farfar
2 en sonson till din farmor
3 ett dotterbarn till din morfar
4 en sonson till din mormor
 
Priset blir 12000 kr så det förutsätter att man är stormrik eller att ens kusiner ställer upp och delar på kostnaden.
Enligt familytree måste man i fallen 2 och 4 ovan ta hänsyn till att mellan 2 till 5% av barnen har en annan biologisk far än den som står i folkbokföringen.  
Se även sidan  144 i Riksarkivets årsbok 1996 Arv och Anor.

2005-11-28, 17:17
Svar #46

carinah

Rolf  
Med uppgradering menar du då från 12 till 24 markörer.
 Så för 2000:-kan jag  få min moderslinje och min faderlinje ( med 12 markörer) ?
Och sen kan jag uppgradera vid senare tillfälle.
Är det bara vid Y-chr som antal markörer fungerar eller är det på samma sätt med mtDNA?
Kanske nåt att önska sig i julklapp...
Har också tänkt ide?n att dela mtDNA test med min mor, moster hennes 3 döttrar och ev. mormors systers dotter och dotterdotter.
Det borde kännas ganska säkert men Y chr känns mer osäkert att blanda in fler personer i, har hört siffror på att 10 % av befolkningen har fel fäder i folkbokföring.
MVH Carina

2005-11-28, 19:15
Svar #47

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Carina
Med uppgradering menar jag:
från 12 till 25 markörer på Y-chr (Y-Refine12to25 = 100$)
eller från 569 till 1143 baspar på mtDNA (mtDNA Refine = 79$)
uppgraderingen kan bara göras på familytreedna.com
 
Priset på en kombinerad 12 Y-chr och grund mtDNA är 229$ = 2000 kr på familytree.
Du får räkna med 2 månaders leveranstid eftersom det har blivit en rusning efter DNA-tester för genealogi.
 
Som jag skrev i ett tidigare inlägg anser familytree att 2-5% har fel fader i folkbokföringen.  
Enligt sidan 144 i Riksarkivets årsbok 1996 skriver Olof Cronberg följande:
En undersökning i Dalarna av ögonsjukdomen BMD visade att 246 personer kunde knytas till ett  
gemensamt anpar medan 22 inte kunde detta. Det innebär att drygt 90% genom tio generationer tillhört samma släkt,  
varvid knappast 10% i var generation kan ha haft 'fel' fader
Jag skulle tro att 2% fel fader i folkbokföringen är rimlig på Svensk landsbygd på 16- 17- och 1800-talen.

2005-11-28, 21:01
Svar #48

carina helander

Ursäkta att jag är tjatig med alla frågor men det här är så intressant.
Görs det någon forskning av detta i sverige eller är det någon här i sverige som på nåt sätt arbetar med DNA genealogi
MVH Carina

2005-11-29, 16:23
Svar #49

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Carina
Uppsala universitet har gjort en DNA-studie av befolkningen på Island jämfört med Skandinavien och Storbrittanien.  
Resultatet visade att 70% av de manliga bosättarna härstammade från Norge och 30% från Storbrittanien.  
För kvinnorna var fördelningen omvänd dvs 30% från Norge.
 
Ph dr Ulf Erlingsson på Uppsala universitet har gjort en uppsats om DNA-gruppernas fördelning i Europa på webb-addressen  
atlantisinireland.com/DNA/European_DNA.html

2006-04-30, 16:50
Svar #50

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Ja!
 
Se även den här diskussionen där detta har varit uppe vid ett flertal tillfällen.  
Det spelar alltså ingen roll om farfar, far och hans bror är avlidna sedan lång tid tillbaka. Det viktiga är att de två män som testas har gemensam rak fädernelinje.
 
/Gabriel

2007-04-03, 14:29
Svar #51

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna