ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2010  (läst 4348 gånger)

2002-09-05, 19:40
läst 4348 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Bra initiativ Gabriel! Men visst är det väl så att det är betydligt vanskligare att spåra exakt släktskap via den manliga Y-kromosomen, eftersom den muterar?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2002-09-06, 10:51
Svar #1

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Exakt hur spårningen via Y-kromosomen går till vet jag inte. Man pratar om markörer (engelska markers) och att det är dessa man studerar. Mutationshastigheten är låg i genomsnitt en gång per 500 generationer (om jag fattat det hela rätt). Eftersom det inte handlar om en exakt vetenskap måste naturligtvis vissa saker estimeras (uppskattas) vilket gör att man får testsvaren på sina frågor i form av sannolikheter. Dessa sannolikheter kan ökas genom mer avancerade test (fler markörer) och/eller fler testpersoner.
 
En bra sida som mer i detalj beskriver Y-Polymorphism Analys är  
http://www.duerinck.com/genetic.html.

2002-09-06, 12:00
Svar #2

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Med risk för att trampa i klaveret (jag kan ha tolkat det hela fel) men om jag fattat saken rätt så är det 4 (fyra) olika kromosomförändringar som kan förekomma från generation till generation. Det är detta man studerar när man studerar markörerna. Om jag fattat saken rätt så är det de så kallade nucleotides (jag vet inte vad dessa heter på svenska, men det är väl något liknande) man studerar utifrån fyra olika infallsvinklar. Nucleotides är det som vår DNA är uppbyggd av och förekommer också i 4 (fyra) olika varianter A (adenine), T (thymine), C (cytosine) and G (guanine). Citaten hämtade från den av mig senast hänvisade sidan.

2002-09-06, 23:58
Svar #3

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Gabriel!
Vart och ett av de drygt 10 miljarder basparen i den mänskliga genomet kan kodas som A, T, C eller G. Antalt variationsmöjligheter är stora, i synnerhet som en stor del av genomet inte kodar för något, och mer eller mindre kan ändras fritt.
 
Anders Ryberg

2002-09-08, 16:27
Svar #4

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Eftersom det här blir frågan om ett Y-kromosomtest måste testpersonerna båda vara män och båda härstamma på rakt fäderne från den personen som man misstänker är den närmaste gemensamma förfadern.  
Din mamma kan alltså inte användas som den ena testpersonen eftersom hon inte har någon Y kromosom.  
Jag kan däremot tänka mig (detta ligger dock utanför mitt kunskapsområde) att din mors arvsmassa ändå måste genetiskt påminna mycket om en halvbror (eller halvsyster) så att det ändå, denna väg, går att uttala sig om ett nära släktskap mellan de testade personerna.  
Kostnad: över SEK 2000.

2005-10-10, 21:10
Svar #5

Jörgen Granroth

Så har då resultaten från National Geographic Genographic Project kommit.  
 
Dom bearbetades tydligen i Houston, Texas mitt under orkanerna under sensommaren och överträffade mina förväntningar med råge.
 
Den här gången gällde det Y-kromosomen.  
 National Geographic Genographic Project
 
Har tidigare gjort motsvarande undersökning på mitokondrie-DNA - mtDNA via Oxford Ancestors.
 Oxford Ancestors
 
Så nu finns det en lucka på ca 39500 år mellan mina efterforskningar i arkiven och laboratorierna både på fädernet och mödernet.
 
Arkeologi får väl bli nästa steg...

2005-10-11, 16:12
Svar #6

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Hej!
 
Skulle vara intressant att höra vad man för veta genom de där DNA-testerna!
 
/Håkan

2005-10-11, 22:34
Svar #7

carina helander

Hej Jörgen
Behöver lite förklaringar om dessa tester.Har du gjort båda testerna?  
Vad jag förstår är oxford ancestors ett  mitokondrie dna test som säger varifrån din mors kvinnolinje härstammar ifrån.
Genom NGG projectet med y kromosomtest ser man sin fars faderslinje.
Har jag förstått det rätt då?
Var hade du dina rötter så långt tillbaka?
Hur mycket kostade respektive test?
Finns det ingen möjlighet att göra det gratis om de får använda  dna till forskning och om man inte är anonym.
Carina

2005-10-18, 14:02
Svar #8

Jörgen Granroth

Carina Helander!
Jag har gjort Oxford Ancestors MatriLineT för ca ett år sedan (mtDNA ?180.00) och nu senast  National Geographic Project (Y-kromosom $126.50 för internationella kunder)
 
Håkan Bergström!  
Det man får beskrivs bra på dessa länkar:
> Oxford Ancestors MatriLineT
 
> Oxford Ancestors Y-LineT
 
> National Geographic Project

2005-11-10, 16:08
Svar #9

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Jörgen!
 
Har du några planer på att jämföra dina DNA-tester med andra som har gjort dem i Sverige?
 
Jag har gjort ett DNA-test på National Geographic Genographic Project.

2005-11-10, 23:04
Svar #10

carina helander


2005-11-11, 00:17
Svar #11

Jörgen Granroth

Rolf Berlin!
 
I samband med att man får resultaten från National Geographic Genographic Project får man också möjlighet att vidarebefodra dessa till Family Tree DNA - Genealogy by Genetics.  
 
Man får då information om Y-DNA matches och Recent Ethnic Origins och Haplogroup bl.a. i jämförelse med svenska deltagare.
 
Oxford Ancestors har också en databas för dom som gjort testet.
 
Skulle vilja beskriva DNA-genealogi som en slags megavariant av släktforskning - något som programmet Släktband i Sveriges Radio också gjorde i sitt program förra veckan.

2005-11-11, 20:28
Svar #12

Kurt Karlsson (Kurtk)

Rolf o Jörgen!
 
Som Carina skrev: Vad fick ni veta? Inte i detalj men kanske huvuddragen.  
 
Motsvarade resultatet förväntningarna (betr informationen)?  
 
Tror ni att era resultat kommer att kunna ge mera information i framtiden (om DNA-databasen blir större) eller måste ni då göra om provet?
 
Har inget svenskt företag nappat på id?n?
 
Mvh

2005-11-25, 00:26
Svar #13

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Kurt
Jag har lagt in mina resultat i databasen för
familytreedna.com och fått fram utmärkta  
jämförelser med ett tusental andra deltagare.
Man kan jämföra gen för gen och i mitt fall
när jag testade 11 gener fanns det 20 personer
som hade samma gener som mig.
Det går att utöka testet till 25 gener för 100$.
 
Tyvärr är de Skandinaviska deltagarna endast ca
20 stycken men jag hoppas på att fler testar sig.

2005-11-25, 18:57
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Vad är en haplogrupp?  
Begreppet saknas i Nationalencyklopedin!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-11-26, 23:00
Svar #15

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Citerar Familytreedna.com förklaring på engelska
---------------------------------------
Understanding MRCA  
1. If I submit a sample to you for testing and you find that I match exactly with another person, how many generations ago did we have a common ancestor?  
 
Here are the times back to the MRCA when ALL the markers match. Those numbers are based in the latest results of the mutation rate study conducted by the University of Arizona. For example, with 37/37 (all 37 markers match), there is a 50% probability that the MRCA was no longer than 2 generations, and a 90% probability that the MRCA was within the last 5 generations. Compare these with 25 and 12 -- with 25 markers, there is a 50% probability that the MRCA was within the last 3 generations, while with 12 markers, there is a 50% probability that the MRCA was within the last 7 generations.

2005-11-26, 23:50
Svar #16

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Definition av HAPLOGRUPP:
 
En enskild människa tillhör en viss utvecklingslinje när det gäller mtDNA (och, om det är en man, även Y-kromosomen). Om en grupp av människor har samma sekvens i det avsnitt som studerades kallas det en haplotyp. En grupp av haplotyper som är närliggande och förmodas ha utvecklats från samma ursprung kallas en haplogrupp. De inordnas i sin tur i överhaplogrupper, och så vidare.

2005-11-27, 01:43
Svar #17

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack Rolf!
 
Det skrivs i senaste numret av Illustrerad Vetenskap nr 17/2005 om detta projekt med världskarta som ritar upp de stora grenarna som världens män och kvinnor har delat sig i.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-11-27, 17:33
Svar #18

Utloggad Johann Trollencrona

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2014-03-16, 21:10
    • Visa profil
Hej
Tittade lite på familytree och det bästa testet (37 markörer eller vad det kallas) kostar 289 dollar. Är detta det bästa? Priset i överkant, eller? Oerhört intressant i alla fall!

2005-11-27, 19:01
Svar #19

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Johan
Jag kommer att beställa en utökad test till 25 markörer från familytreedna.com eftersom de flesta personerna i databasen har gjort en 25 markörs test.
Om resultatet av dina kyrkoboksforskningar visat att det är något speciellt med det raka fäderrnet så rekomenderar jag ett 25 markörstest.
Skulle du däremot bara vara nyfiken i största allmänhet så är nationalgeographic-testen för 900 kr att föredra.

2006-01-12, 15:31
Svar #20

Martin Kjellberg

Hej!
 
Jag är nyfiken på att göra ett dna test men undrar vilket man ska börja med för att få en bild av hur förgreningen gått över olika delar av världen. Ni får även gärna maila till min adress
 
Mvh
 
Martin

2006-01-12, 16:51
Svar #21

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Martin!
 
Ett tips:
 
Gå in på  www.nationalgeographic.se, klicka på Människans stamträd.
 
Mvh
Annastina Sekunde

2006-01-12, 18:27
Svar #22

Utloggad Mathias Kindbom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2014-09-12, 02:43
    • Visa profil
Hej Martin !
 
Här är  en teori om människans migration från afrika (dvs hur förgreningarna möjligen gått till över världen). Men den bästa är troligen  The Atlas of the Human Journeysom Annastina hänvisar till.
 
Här är  människans släktträd  (eller en hypotes om förgreningarna i ett sk phylogenetiskt träd över Y-kromosomen dvs Y-haplogrupper).
 
Mvh,
Mathias Kindbom

2006-05-25, 00:30
Svar #23

Utloggad Mathias Kindbom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2014-09-12, 02:43
    • Visa profil
Följande artikel i European Journal of Human Genetics är kanske av intresse och kan möjligen fungera som underlag till en vidare och mer specifik diskussion om haplogrupper i Sverige (mtDNA och Y-kromosom).
 
 Y-chromosome diversity in Sweden - A long-time perspective av Andreas O Karlsson, Thomas Wallerström, Anders Götherström och Gunilla Holmlund.
 
Sammanfattning:
 
Sixteen Y-chromosomal binary markers and nine Y-chromosome short tandem repeats were analyzed in a total of 383 unrelated males from seven different Swedish regions, one Finnish region and a Swedish Saami population in order to address questions about the origin and genetic structure of the present day population in Sweden. Haplogroup I1a* was found to be the most common haplogroup in Sweden and accounted, together with haplogroups R1b3, R1a1 and N3, for over 80% of the male lineages. Within Sweden, a minor stratification was found in which the northern region Västerbotten differed significantly (P
Mvh,
Mathias Kindbom
 
(Kanske bör det skapas en diskussion Haplogrupper som en underrubrik till ett nytt ämne DNA Genealogi i Sverige under Övriga ämnen)

2006-05-25, 15:31
Svar #24

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Mycket bra förslag och intressant länk Mathias!!!
 
Personligen skulle jag vilja byta ut ordet Sverige mot Skandinavien men det är bara en bagatell i sammanhanget.
 
Fixar du så att detta blir genomfört ???

2006-05-25, 17:20
Svar #25

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
För dem som nyligen gjort DNA-tester så överensstämmer inte haplogrupperna i EJHG med dem som används av exempelvis FTDNA.
 
R1b3 i EJHG är angiven i nomenklaturen YCC2002  
Motsvaras i YCC2003 av R1b3b
Motsvaras i YCC2005 av R1b1c2
 
Om FTDNA angett att du tillhör haplogrupp R1b1c2 så tillhör du därmed på raka fädernet den haplogrupp som är äldst i Sverige...
Personligen tillhör jag R1b1c1 som har flest förekomster på Brittiska öarna

2006-05-25, 20:50
Svar #26

Utloggad Mathias Kindbom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2014-09-12, 02:43
    • Visa profil

2009-06-04, 08:13
Svar #27

Utloggad Mats-Ola Bäckwall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2009-06-04, 08:13
    • Visa profil
Hej!
 
Jag lämnade in prov till SMGF och har nu hittat mitt resultat.
För att få fram min Y-kromosomhaplogrupp försökta jag använda
länken som nämns ovan men den fungerar inte. Någon som vet hur
man ska göra?
 
Mvh
Mats-Ola Bäckwall

2009-06-04, 10:36
Svar #28

Utloggad Lena Frid

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2011-08-27, 00:21
    • Visa profil
@Mats-Ola
Om du använder dina data för att söka på http://www.ysearch.org/ så ser du på svaren vilken grupp du troligen tillhör.  
Det verkar som diskussionen fortfarande pågår om hur haplogrupperna ska indelas, ibland kan likadana testresultat ha bedömts som olika haplogrupper.

2010-05-23, 18:32
Svar #29

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Rolf
 
Så då finns det ju möjligt att kelterna och kiltarna är anor till folk på Tjörn/Orust. Jo jag skulle absolut vara intresserad utav att ta ett DNA-test. Men det är något svårfattat rent ut sagt vad man får av de olika företagen. Det är som du skriver en Halogrupp där och kromosomer hit. Finns det någon bra svensk sida ala Råd och Rön där man lättare fattar vad man skall titta efter innan man gör ett val?
 
Nu vet jag att det finns några sidor här på forumet, jag läser ibland när de dyker upp. Men som sagt så är det lite svårfattat när man inte har tid att sätta sig in i det hela.
 
Vänligen Patrick (det här kanske förklarar hårfärg i släkten gällande Irland/Skottland)
Vänligen Patrick : )

2010-05-23, 19:40
Svar #30

Utloggad Bjorn Lamborn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2015-12-15, 21:19
    • Visa profil
Jag är ingen expert på DNA men har läst at DNA resultat från Island visar att MTDNA resultaten (kvinnosidan) visar ett stort inflytande från kelterna medan YDNA visar en mer nordisk påbrå. Jag undrar om det inte är troligt att vikingarna från svenska västkusten också reste västerut och inte österut som de från östkusten och Mälardalen med liknande resultat.

2010-05-25, 00:25
Svar #31

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Hej, Bjorn!
På vikingatiden fanns inte Sverige. Västkusten var helt dansk eller norsk. Även Västergötland var tidtals danskt. Den lilla kilen mellan Danmark och Norge, där mycket senare Göteborg anlades, blev troligen inte svensk förrän på 1200-talet.

2010-05-25, 03:07
Svar #32

Utloggad Bjorn Lamborn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2015-12-15, 21:19
    • Visa profil
Gunnar: Jag trodde att frågan gällde hur det kunde finnas kelter på Orust och Tjörn.

2010-05-25, 12:45
Svar #33

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Håller man sig inte till frågan om man svarar på det du skriver, Bjorn?
 
Du talade om vikingarna från svenska västkusten och undrade om inte de också reste västerut, och inte österut som de från östkusten. Och på det gav Gunnar det helt korrekta svaret att västkusten inte var svensk då, utan att befolkningen där mycket riktigt hade sina kontakter västerut precis som övriga bygder runt Skagerrak och Kattegatt.
 
F.ö. gällde frågan inte hur det kan finnas kelter på Tjörn och Orust, utan om det gör det. Och när det gäller den saken så kan man inte av några enstaka testresultat dra några som helst generella slutsatser om något större inslag av keltiska förfäder bland befolkningen där; för att kunna göra det (eller mer korrekt finna gemensamma nämnare med befolkningsgrupper som i dag räknas som kelter), så krävs tester som är så omfattande att resultatet inte hamnar inom felmarginalen.
 
Men skulle det genomföras ett tillförligtligt test som visar sådana samband, så betyder inte det att man kan säga att det bor kelter på Tjörn och Orust i dag. Var och en av våra förfäder i ett fjärran århundrade utgör ju bara en försvinnande liten andel av samtliga våra anor vid samma tid.
 
Hur som helst så har vatten i alla tider - tills bilen ersatte båten som det naturliga kommunikationsmedlet också längs kusterna - varit lätt att färdas över, till skillnad från djupa skogar, som utgjort naturliga gränser. Det vore därför mycket märkligt om man inte kunde finna gemensamma drag i generna hos befolkningen runt Nordsjön. Och varför skulle bara nordbor ha seglat västerut till Skottland och Irland - varför skulle inte också några ha kunnat styra färden åt andra hållet?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-05-26, 02:11
Svar #34

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Den mest troliga orsaken, om det nu är så, att en osedvanligt stor andel av befolkningen på de stora Bohusöarna har avsanlag, som osedvanligt väl överensstämmer med irländska eller skotska, är att några bohuslänningar reste till Irland eller Skottland och rövade med sig kvinnor hem. Det var ju så islänningarna gjorde. Sedan behövs det förstås en hel del inavel för att bevara genuppsättningen i så många generationer.

2010-05-26, 20:25
Svar #35

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godkväll
 
Jag får tacka för svar och info om möjliga händelseförlopp genom tid angående gener för öarna.  
 
Men jag kommer ändå att tänka på det Eivor skriver om tungan, och det då Gunnar skriver om rövandet utav kvinnor. Kan det inte vara så att det kan finnas en koppling utav detta och att det fanns personer som gick i kjol däröver som i villervallan blev tagna, utan att man tittade noga under kilten. För inte springer väl en man i kjol skulle man kunna tro (då)
 
Vänligen Patrick (på skämthumör) (jag vet att det inte går ihop för att vara övertydlig)
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna