ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: H  (läst 2237 gånger)

2004-06-24, 20:36
läst 2237 gånger

Jörgen Granroth

Modern teknik som dna-testet ovan (Oxfordancestors maternal test) tog mig ca 670 generationer tillbaka (20.000 år) = mitt under senaste istiden.
 
Resultat:
Tillhör Helenas klan som vid den tiden levde på gränsen mellan Spanien och Frankrike. Det området var också ett av de sista som neandertalarna bodde i innan dom försvann några tusen år tidigare.  
 
The clan of Helena (Greek for light) is by far the largest and most successful of the seven native clans with 41% of Europeans belonging to one of its many branches. It began 20,000 years ago with the birth of Helena somewhere in the valleys of the Dordogne and the Vezere, in south-central France. The clan is widespread throughout all parts of Europe, but reaches its highest frequency among the Basque people of northern Spain and southern France.
 
Finns beskrivet i boken Evas sju döttrar av Bryan Sykes.  
 
Här är några intressanta kartor:
 
 Migration out of Africa and colonising Eurasia, Oceania and the Americas
 
 Seven Gardens of Eden - The Lands of Our Ancestors
 
Bryan Sykes har skrivit en ny bok Adam's Curse där han beskriver Adams söner och kommer med en oväntad slutsats om Y-kromosomens öde om så där 125.000 år, dvs lika lång tidsperiod sedan människan lämnade Afrika...

2004-08-17, 12:58
Svar #1

Anders Andersson

Jörgen, som jag skrivit tidigare är jag intresserad av att få veta hur Sykes sju (eller fler) klanmödrar är representerade i olika delar av Sverige. Om jag förstått det rätt, så skall du ha erhållit en grafisk bild liknande exemplet från Oxford Ancestors där din precisa klantillhörighet markerats med en stjärna. Att du tillhör Helenas klan säger inte så mycket; samma sak gäller ju för nära hälften av Europas befolkning (och stora delar av världens befolkning i övrigt). Sitter din stjärna som i exemplet på Helenas huvudgren, eller sitter den på någon av undergrenarna (i så fall vilken)?
 
Berätta gärna också var och när din äldsta kända ana på mödernet är född, för hon tillhör ju samma klan. Jag har inte låtit göra någon analys för egen del än, men jag planerar att göra det.

2004-08-17, 19:30
Svar #2

Jörgen Granroth

Hej Anders Andersson,
 
Det finns f.n. totalt 36 identifierade klan-mödrar över hela världen. Åtta (en plus de ursprungliga sju) finns i Europa.
 
Mitt DNA hade inga mutationer från den ursprungliga Helena - därför är min stjärna i mitten av Helenas klaner.
 
Det finns databaser för alla som gjort Sykes DNA-test på  MatriLineT Database.  
 
Mina äldsta kända ana på mödernet är sannolikt mormors mormors mormors mor ANNA Larsdotter, född 1721 i Kviinge, Skåne. Hon fick dottern ANNA Tykesdotter född 1752-12-11 Tollsahuset, Gryt, Skåne.

2004-08-18, 00:39
Svar #3

Anders Andersson

Tack för upplysningarna! Tyvärr är MatriLine Database hos Oxford Ancestors endast tillgänglig för deras egna kunder, och när man fått tillgång till den kan man vad jag vet endast hitta information rörande deras andra kunder. Det finns konkurrerande laboratorier, exempelvis Family Tree DNA i USA, men deras kunder kan inte matchas mot dem hos Oxford Ancestors och vice versa. Det höga priset för en analys gör att man inte gärna köper samma tjänst av båda laboratorierna bara för att få tillgång till båda databaserna.
 
Vilken är den åttonde klanmodern du refererar till; har du ett namn på henne? Jag har sett tabeller med någon som bara representerar en procent eller så av Europas befolkning, men jag minns inte om det är Ina eller någon annan. Man kan knappast säga att det finns exakt sju eller åtta klanmödrar i Europa; det går att hitta spår av de flesta klanmödrar nästan var som helst om man söker tillräckligt länge. Bryan Sykes berättar om en person som, trots känd härstamning på Brittiska öarna sedan åtminstone 1700-talet, visade sig ha samma klanmoder som de australiska aboriginerna...
 
Det är givetvis ganska utsiktslöst att åstadkomma någon helhetsbild över klanernas geografiska utbredning genom enstaka frågor och svar här i Anbytarforum, men jag frågar ändå för att försöka illustrera möjligheterna. Jag vill helst se en publik databas där vem som helst kan bidra med resultatet av sin DNA-analys oavsett vilket laboratorium som utfört den, och på så vis erhålla mer omfattande statistik till lägre kostnad per individ.
 
Helena är för övrigt inte mer ursprunglig än de övriga klanmödrarna, utan bara en ättling bland flera till Mitokondrie-Eva som karaktäriseras av sina egna mutationer. När man beskriver en mtDNA-sekvens brukar man dock ange på vilka punkter den skiljer sig från Cambridge Reference Sequence (CRS), som alltså tillhör Helenas klan. De skillnader man ser kan då antingen vara mutationer som inträffat efter förgreningen gentemot Helena, eller sådana som inträffat före samma förgrening. Den mutation som brukar anges som karaktäristisk för Xenias klan, 16223 A i stället för C som i CRS, är alltså i själva verket en mutation från ett ursprungligt A till C som inträffade innan de övriga sex klanerna (Helena, Velda, Tara, Jasmine, Ursula och Katrine) skilde sig från varandra.

2006-11-03, 02:32
Svar #4

Utloggad Rolf Berlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 16:44
    • Visa profil
    • www.morlanda.se
Resultatet av mitt mtDNA visade att jag på mödernet tillhörde H eller Helena klanen.
Denna klan omfattar 40% av västeuropas befolkning och detta mitt första resultat blev därmed helt intetsägande.  
Nästa test gällde mtDNA HVR1 som ger en mycket mer detaljerad upplösning. Här blev resultatet det motsatta mot klan tillhörigheten.  
Resultatet visade att de 2 av 4 markörer var helt unika och helt saknades bland övriga 30 000 i databasen.
Alltså lika intetsägande men åt andra hållet!
 
Jag gav dock inte upp utan genomförde ett tredje test som innebar test av undergrupper inom H-klanen.  
Till min stora glädje gav denna resultatet H6a som är en väl definerad undergrupp som endast finns i någon procent av europas befolkning.  
I Skandinavien är H6a klanen endast känd i sydnorge.
Därmed finns goda möjligheter att kunna knyta ihop släktsamband på mödernet ytterligare några generationer tillbaka.  
Min äldsta kända ana på mödernet är Kerstin Björnsdotter på östra Orust född ca 1640.

2017-01-20, 15:07
Svar #5

Utloggad Marianne Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-07-21, 22:42
    • Visa profil
Hej,
jag heter Marianne och är en nykomling inom DNA-släktforskningen. Har gjort ett mtDNA-prov hos FamilyTreeDNA och de har kommit fram till att jag tillhör haplogrup H8c. Min mest långväga ana hette Lisa Ersdotter, född ca 1775 i Tjustområdet.
Någon mer som tillhör H8c?


Kära hälsningar
Marianne

2020-11-28, 13:28
Svar #6

Utloggad Johan Möllerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:31
    • Visa profil
Hej,


Har släktforskat några år och har även gjort bland annat fullt mtDNA-prov hos FamilyTreeDNA där det visar sig att jag tillhör H11b1. På Sverigeprojektet på FamillyTreeDNA ser jag att det finns 5 andra i Sverige med H11b1 och 1 i Finland.
Hur vanligt/ovanligt är H11b1 ? I min vanliga släktforskning har jag kommit, med hjälp av sidensjöforskarna som tolkat släkter och gårdar i Sidensjö och Skorped, till början av 1600talet med en prästhustru Katarina Persdotter, gift med Nicolaus Laurentii d. 1641 i Nordingrå. Har läst om stormor i Dalom som också har sina anor i prästsläkter i ångermanland, med samma dna H11b1 och vi delar samma unika mutation T16357C.


Nu förstår ju jag att det här med mtDNA förändrar sig väldigt lite på många år men undrar om någon har samma mtDNA som jag, kanske med samma mutation. Samt hur det påverkar tidsförhållandet med tex stormor i Dalom. Utöver [/size]T16357C så har jag också [/color]
5 andra mutationer vilket gör att jag tolkar att vi ändå att våra vägar skiljs åt mycket tidigare än om jag inte hade haft dem. Rätta mig gärna.


Mvh Johan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna