ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: GRUBE, Carl Ludvig Leopold  (läst 565 gånger)

2005-08-15, 10:30
läst 565 gånger

Per Åsander (Casper)

Søker informasjon vedr denne personen og hans nærmeste familie.
Når kom han til Sverige - han var av tysk opprinnelse.
Han hadde følgende søsken:
Gustav Friedrich; Adelheid Marie Louise; Charlotte Friederikke og Anna Elisabeth Adelaide.
Foreldrene var: Eduard Gustav Theodor og Helene Franziska Zinck.
Jeg har funnet Carl Ludvig Leopold i folketellingen for 1890 da han var gift med Emma Charlotta Petersen.
All informasjon er av interesse !

2005-08-16, 04:46
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Vet inte om följande innehåller några nyheter för dig, men eftersom all informasjon er av interesse  - här först uppgifter från folkräkningen 1900:
 
Hemförsamling:  Göteborgs Tyska  
Hemort:  4 Rote 7 8  
Litograf, agent Karl Ludvig Leopold Grube, f. 1834 i Rühflädt, Preussen
h. Emma Charlotta Petersen, f. 1843 i Göteborg
d. Adele Mathilda, f. 1869 i Göteborgs Tyska
Sjöman Gustaf Heinrich Wilhelm Grube, f. 1865 i Göteborgs Tyska
 
Ingen notering om sjömannens släktskap med övriga familjen, men det ska strax visa sig att det var sonen.
 
Gustaf Heinrich Wilhelm Grube, f. 3 juli 1865 i Göteborg, återfinns i Stockholm 1910. Han var då kontorist. Gifte sig 5 november 1914 med sin hyresvärdinna sedan 1910, slipareänkan Amanda Emilia Westerberg f. Carlsson 18 december 1876 i Oskarshamn. Från 1914 och ännu 1926 bodde paret i kv Norrström 2, Jakobs församling, Stockholm. Gustaf Grube var portvakt vid Kungliga Operan, troligen med tjänstebostad där. (Källa: Stockholms rotemansarkiv 1878-1926)  
 
Amanda Emilia Grube f. Carlsson (personnummer 18761218-070) dog 31 december 1964 i Jakobs fs. Hon var då änka sedan 19 januari 1942. (Källa: Sveriges dödbok 1947-2003)
 
Om paret hade barn framgår inte av den del av rotemansarkivet som är sökbart på Stockholms stadsarkivs hemsida - där upptas endast personer som är födda senast 1895. Om du är intresserad av eventuella ättlingar till makarna kan du beställa kopia av deras bouppteckningar som finns i Stockholms stadsarkiv, se www.ssa.stockholm.se
 
Edvina Helen Sofia Grube f. 1864 hittar jag inte i (den hos Arkion ofullständiga) folkräkningen 1900. Men hon dyker upp här:
 
Adele Mathilda Grube, 46 år, född i Göteborg, hembiträde, ogift, kom från Göteborg till Ellis Island, New York, den 18 augusti 1916 med s/s Stockholm.
Enligt passagerarlistan skulle hon till sin syster Mrs. Edw. Dermuth(? svårläst efternamn), 465 1/2 Woodwood(?) Ave, Detroit, Michigan. Hon hade varit i USA tidigare, 1908-10 i Albion, Mich. Som närmast anhörig i Sverige har Adele uppgett sin broder Gust. Grube, Kungliga Operan, Stockholm.  
Adele var 5 feet 5 inches lång, hade brunt hår och blå ögon.  
 
Hittar även Adele Grubes tidigare inresa via Ellis Island, den 2 oktober 1908, då hon kom med s/s Moltke från Cuxhaven. Hon reste då i sällskap med sin systerson Gösta Thulin, 12 år, född i Norrköping. Deras senaste bostadsort i Sverige var Stockholm och de skulle till Adeles syster/Göstas mor Mrs. Dermuth (fortfarande osäker på namnet), Albion, Mich. Närmast anhörig i Sverige: moder/mormor Mrs. Grube, S??iagatan 11, Göteborg.    
(Källa: www.stevemorse.org)
 
Förhoppningsvis kan du (eller någon annan här) tyda handstilarna bättre.
Hälsar vänligen
Maud

2005-08-16, 06:27
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Som vanligt gjorde jag misstaget att inte först kolla om det ställts frågor tidigare om dessa personer. Nu ser jag ju att du frågat om familjen sedan över ett år under ett antal rubriker - och fått svar (bland annat från mig 2004 ). Och det mesta av det jag skrivit ovan har andra informerat dig om de senaste dagarna.
 
Nog vore det bra om du kunde hålla dina frågor om samma familj under tidigare rubriker - men helst borde väl alltihopa flyttas och samlas under en ny: Släkter: Övriga släkter G-I: Grube.
 
Ser att det förekommer olika tydningar av Edvinas nya efternamn i USA: Benneth/Wennieth/Denneth/Dennieth - och så min Dermuth. Jag är rätt säker på att första bokstäverna är De (framför allt efter att ha tittat på Ingeborgs inresa 1904) och de sista th - men vad som står däremellan är osäkert.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna