ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karlshamn hfl 1825-1830, horsbrott  (läst 646 gånger)

2005-12-17, 10:29
läst 646 gånger

Kristina Elmström

Jag tror att jag har hittat fadern till en oä dotter. I GID 1759.28.63300 längst ner finns min ana Signe Ahlström med dotter Emelie Mathilda. I högerkanten står ngt om:  ..domstolen... lägersmål... dräng Anders på no 31
I GID 1759.28.65300 finns dräng Anders Nilsson med anteckning:dömd för horsbrott att böta till statskyrkan .... kyrkoförhör .... inte får träda i äktenskap förrän Signe Svensdotter i no 89 som för detta brott blifvit kyrkotagen ..... äkta hustru är antingen död eller gift Har jag läst rätt? Vad betyder det? Signe tycks ha flyttat till Hoby och jag har inte återfunnit henne än, men Anders tycks bo kvar i Karlshamn utan familj.

2005-12-17, 19:49
Svar #1

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Kristina!
 
När Signe först fanns på No 89 står det
haft, under äktenskapslöfte, barn med Dräng Anders Nilsson på No 31. Kyrkt för Håkan (felskrivet?) Nilssons äkta hustru (?)
 
Sedan flyttar Signe 1829 till No 16 där hon får  Emelie och där står det
Signe Ahlström är genom domstolens utslag skild från lägersmannen och får icke träda i äktenskap förrän året är förlidit.
 
och vidare
Se No 89 - fått barn 2dra res, med Dräng Anders på No 31 d 14/11 29. Kyrktagen såsom Anders Nilssons äkta hustru d 22/12 29 (?)
 
vid Anders på No 31 står det
Dömd för horsbrott att böta till Stadskyrkan 1 rdl 16 sk bco samt enskilt Kyrkopligt undergå, äfvensom han icke får träda i äktenskap för än Signe Svensdotter å No 89, som för detta brott blifvit kyrktagen, såsom hans älsta hustru är antingen död eller gift.  
 
Det hela verkar ganska rörigt, men att Anders Nilsson är fadern framgår väl tydligt. Ska man tolka den första noteringen, när Signe är på No 89, så att Emelie inte är deras första barn? Emelie finns ju inte med på No 89. Om man tittar i domboken angående utslaget att Signe är skild från lägersmannen borde bilden klarna.
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2005-12-18, 22:22
Svar #2

Kristina Elmström

Tack Ylva, för klargörandet av de otydliga texterna. Barnet Emelie är min ff fm  så det var roligt att hitta hennes far. Jag får väl leta efter domstolsbeslutet i domböckerna i Lund i sommar om jag kommer dit.
Ja, det verkar rörigt. Anders kunde jag följa framåt i Karlshamn, men Signe som flyttar till Hoby 1830 eventuellt tillsammans med drängen Sven Johansson kan jag inte återfinna. I GID 1485.14.39800 står att de finns på sid 44, men jag kan inte hitta dem varken på sid 44 eller nr 44 i Hoby.
 
Mvh Kristina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna