ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karlshamn tydning af kirkebog GID 1759.102.47600  (läst 479 gånger)

2012-03-18, 12:46
läst 479 gånger

Svend Vilborg

Min tipoldemor Anna Catharina Willborg født Lundgren blev enke og giftede sig igen d.7.september 1804 i Karlshamn kirke med Carl Christian Mikaelsson. Det er nr. 284 på siden. Kan nogen hjælpe mig med at tyde, hvad der er skrevet i hånden om dem?

2012-03-18, 18:03
Svar #1

Björn-Åke Petersson

Det var inte helt lätt men ett försök
 
at Contrahenterne bagaren här i staden herr Carl Christian Mickaelsson och bagareenkan madame
Anna Catharina Willborg född Lundgren
i anseende till slägt eller svågerlag, förlofning med andra, wederbörandes samtycke, laga ålder, sörjetid, afvittring samt behörigt vittnesbörd äro hinderlöse at träda med hwarannan i äktenskap
sådant warder af oss undertecknade wid ansvar efter Lag härmed egenhändigt försäkrat
Carlshamn den 7 sept 1804
Ol ? Kouger    N. Ekegren
vederbörligt präst och afvittringsbetyg för Hr Mickaelsson införväntas äfwen för madame Willborg
vederbörligt afvittringsbetyg
hennes skijobref åtföljer lysningschartan
vederbörlige både Präste ocg afvittringsbetyg ifrån Pästerskap och Magistrat i Sölvesborg !? för ? Mickaelsson äro ankommet vid lysningschartan  ??????  
den 22 sammanvigde i Carlshamns kyrka av P Bergelin
 
Med hopp att det blev något läsbarare
 
Björn-Åke
 
(Meddelandet ändrat av Kallinge 2012-03-18 18:04)

2012-03-20, 13:20
Svar #2

Svend Vilborg

Hej Björn-Åke!
 
Tak for din hjælp. Jeg er ikke så fortrolig med gammelt svensk. Måske kan du hjælpe mig.
Skal teksten forstås således at Anna arver efter Carl Christian og at han stammer fra Sölvesborg?
 
Svend

2012-03-20, 19:00
Svar #3

Björn-Åke Petersson

vid varje vigsel var man tvungen bevisa att man hade rätt till äktenskap
det är vad de flesta formuleringarna ovan går ut på.
Jag tycker det står något om Sölvesborg, kanske har han varit där tidigare
men jag har honom inte med i mitt register över inflyttade till Sölvesborg 1750-1887
så det är något osäkert. Registret för Karlshamn kommer att var klart om ett år
 
Björn-Åke

2012-03-21, 15:40
Svar #4

Svend Vilborg

Hej Björn-Åke!
 
Endnu en gang tak  
for din hjælp. Jeg tænkte, at Carl Christian Mikaelsson måske stammede fra Sölvesborg, og at det var derfor, at man skulle have dokumentation fra den by. Jeg ved, at han var født mellem 1746 og 1751 men ikke hvor.
 
Svend

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna