ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jakob Östman f.1848, Lars Andersson f.1825, Karolina Molin? f.1825  (läst 889 gånger)

2003-10-20, 09:52
läst 889 gånger

Ulrika Berg

Hej
 
Jag har några anor jag inte vet hur jag ska komma vidare men kanske någon av er har stött på dem. Det gäller min farfars mors anor.
 
Jakob Östman f.1848-06-10, ev baptist, Flyttade upp till Husum (Grundsunda, Ångermanland) från Göteborg. En bror sk samtidigt ha flyttat till Nordingrå ?. Varmt religiös av efterlämnad litteratur att döma. Troligen söndagsskollärare.  
 
Han gifte sig med Anna Karolina f.1852-06-14. Hon ska vara född vid Husums såg, Grundsunda och dog 1934-02-14. Följande fakta har jag om Anna Karolina: Döpt 1852-06-22. Faddrar: Byggmästaren P.C. Dahlberg med fru född H.G. Arbinan ?, Gästgivaren Olof Grundström med hustru C. Sundkvist i Önska ?, Klamparen H. Andersson från Göteborg och jungfru M. Grundström i Önska.  
Familjen kom från Göteborg sjökaptenssl. Fadern var förvaltare i Hörnefors, där bodde även en syster till Anna Karolina.  
Båda makarna är begravda tillsammans med svärsonen Helmer Wallin i familjegrav nr 5 framför kyrkoingången till Grundsunda kyrka.  
 
Jakob och Anna Karolina fick 7 barn: Vilhelmina (kallades Mina) f.1877-08-23 (som är min farfars mor) samt 6 barn till.
 
Anna Karolinas föräldrar kom också från Göteborg:
Far: Lars Petter Andersson f.1825-06-13 Göteborg, Klampare på Husums såg. Flyttade till Husums såg från Göteborg 1852.  
Mor: Karolina Molin? Norlin?, f.1825-07-25 eller 1825-05-20 ? Göteborg
 
För alla dessa tre personer finns bara angivet att de kom från Göteborg och jag vet inte hur jag ska komma vidare med dem - det finns ju ganska många församlingar i Göteborg har jag förstått. Kanske de har försvunnit för någon av er som läser det här???

2003-10-20, 22:15
Svar #1

Marianne Magnusson

Ulrika, enl. ARKION 1890  är Jakob Östman inte född i Göteborg, utan i Grundsunda. Har du kollat om det stämmer ?
 
ANNO 1890 - Västernorrlands län
Grundsunda församling    
Jakob Wilhelm Östman f. 1848 Grundsunda  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Grundsunda
Hemort: Husums Sågwerk
Kontrakt: Ångermanlands n.ö.
Län: Västernorrland
Födelseår: 1848
Födelseförs: Grundsunda
Yrke: arbetare
Civilstånd: Gift (G)
Kön: Man  
Famstkod: Far/man (F)
Hushåll nr: 910
Familj nr: 1
Trosbekännelse: Baptist
--------------------------------------------------
SVARvolym: 000379  Kort nr: 13
Sida: 78  Rad: 34
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Jakob Wilhelm Östman f. 1848, arbetare
Anna Karolina Andersson f. 1852
Anna Wilhelmina f. 1877
Karl Wilhelm f. 1879
Ernst August f. 1881
Agnes Karolina f. 1883
Ruth Theresia f. 1886
Ester Ottelia f. 1888
 -------------------------------------------------

2003-10-20, 22:56
Svar #2

Marianne Magnusson

Ulrika, om föräldrarna fanns ingen förs. angiven, men Molin är visst rätt efternamn på modern.
 
ANNO 1880 - Västerbottens län
Holmsund församling    Källa: '824004-009.jpg'  
Lars Petter Andersson f. 1825 Göteborg Göteborgs och Bohus län  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Holmsund
Hemort: Holmsund
Kontrakt: Västerbottens 1:sta
Län: Västerbotten
 
Födelseår: 1825
Födelseförs: Göteborg Göteborgs och Bohus län
Yrke: Faktor
Civilstånd: Gift (G)
Kön: Man
Familjest:  
Famstkod: Far/man (F)
Hushåll nr: 88
Familj nr: 1
--------------------------------------------------
SVARvolym: 000387  Kort nr: 7
Sida: 9  Rad: 21
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Lars Petter Andersson f. 1825, Faktor
Karolina Molin f. 1825 i Göteborg
Hilda Josefina f. 1860 i Grundsunda
Kristina Helena f. 1862    
Vilhelmina Evelina f. 1864    
Johan Albert f. 1866      
 -------------------------------------------------
mvh Marianne M.

2003-10-21, 10:33
Svar #3

Ulrika Berg

Hej Marianne
 
Nu är det ett tag sedan jag sökte i kyrkböckerna på detta och körde fast, men dels stod det i kyrkböckerna att han kom från Göteborg och dels finns informationen bakåt i släkten att han troligtvis kom från Göteborg och att en bror samtidigt flyttade upp till Nordingrå. Jag har haft en datorkrasch där mina uppgifter om källan till det försvann (hade som tur var skrivit ut informationen innan och hade backup på övrigt) men mina efterforskningar om denna gren av släkten har avstannat lite eftersom jag inte kom vidare. Jag har inte heller hittat något i Grundsunda om att han trots allt skulle komma därifrån (men allt är ju möjligt).  
 
Det var intressant med barnen du hittat till Karolina och Lars Petter. Det är yngre barn jag inte hade uppgift om. De hade äldre barn (men de hade väl redan flyttat då): Karl Petter f.1847-03-07, Emanuel f.1848-12-24, Lars Emil f.1850-10-12, Anna Karolina f.1934-02-14 enligt Grundsunda AI:5 12/14 s267.
 
/Ulrika

2003-10-21, 22:33
Svar #4

Utloggad Bengt Östman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2010-02-22, 15:28
    • Visa profil
Ulrika,
enligt mina anteckningar är jakob Ö son till
johan Ö f.1820-05-21 i Hörnefors och hhu Greta Stina Johansdotter 1823-12-12 Nordmaling. Slarvigt nog har jag bara skrivit svar-kort som källa. Johan skulle ha flyttat till Husum 1861-04-11 och ha sina anor från Viksjö-Östman.
 
Vem var brodern som flyttade till Nordingrå?  
 
Jag kan naturligtvis vara helt snett ute men har enligt anteckningarna fått uppgifterna från erkänd släkforskare.

2003-10-22, 08:20
Svar #5

Ulrika Berg

Hej Bengt
 
Tack för de uppgifter du har här. De kan vara något att söka vidare på. Ang brodern som flyttade till Nordingrå så var det uppgifter jag fick muntligt för många år sedan av en gammal släkting. Det kan dock vara så att den personen blandat ihop Jakobs släkt och Anna Karolina. Eftersom jag kört fast är alla uppgifter värda att nysta i.
 
- - - - - -
 
Jag har inte fått något svar ännu från någon som vet något mer om varifrån Göteborg Anna Karolinas släkt kom ifrån. Eftersom hennes far Lars Petter kom ifrån sjömanssläkt. Var kan man söka vidare då? Måste man gå igenom alla församlingar i Göteborg eller kan man begränsa sig till ett par stycken och i så fall vilka?

2003-12-14, 20:43
Svar #6

Birgitta Micksäter

Hej, jag söker Knut? Östman, sjöman vid Karta & Oaxen, han reste till Amerika 1918, förmodligen   kom han tillbaka, han fick son/söner.
Stort tack på förhand
Lillyek@hotmail.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna