ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: LÄSHJÄLP SANNE Födelselängd 1691  (läst 606 gånger)

2009-10-25, 18:24
läst 606 gånger

Kriss Cuddle

Hej!
 
Jag behöver läshjälp med följande:

 
Jag söker efter Marta Arvidsdotter född 1691 i Sanne (hon var gift med Per Toresson f. 1689 i Grind, Högsäter.). Jag ser att det står Martha (och tycker även att det står Arvid på raden nedanför) i bilden men jag behöver hjälp med att tyda resten och eftersom jag inte riktigt förstår om det är fortsättning från föregående sida, skickar jag även med den:

 
Tack på förhand!
 
Mvh
 
Kristian

2009-10-25, 19:19
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Kristian!
 
Du har TRE notiser på den övre bilden.
 
Längst upp slutraderna i notisen som börjar på föregående sida. Och där anges Pigan Martha i Torödh. Det är enda Martha som anges på båda bilderna. Och ingen Arvid någonstans.  
 
Sedan är noterat d: 13 Novembris blef Jan Torbiörnssons och Ingebor Andersdotters barn frå[n] Kådsbohl(?), som war födh natten mellan Måndagen och Tisdagen, Christnat medh namn, Tiuris? (I alla fall inte Martha). Sedan uppräknas faddrar.
 
Därefter Dominica 2 Adventus blef Knudh Jacobssons och Karij Torbiörnsdoters barn frå[n] Biörkebäck [...] Kirstij. Därefter faddrar.  
 
Så du får söka vidare.
 
Mvh
Leif

2009-10-25, 19:25
Svar #2

Kriss Cuddle

Tack så mkt!
 
Vad står Dominica för? Ser detta överallt!
 
/Kristian

2009-10-25, 19:33
Svar #3

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Dominica = söndag. Förkortas också D:. Dop förättades på söndag eller annan helgdag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna