ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johannes Janson, Gøteborg, født 1845 og hustru Alida Mathilde Erikson, født 1853  (läst 684 gånger)

2002-02-27, 14:53
läst 684 gånger

Utloggad Rune Hårstadsveen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2010-09-13, 19:07
    • Visa profil
Jeg søker opplysninger om Johannes Janson, født 1845 og hustru Alida Mathilde Erikson født 1853. De ble antakelig gift i 1872, og i 1874 flytter de fra Gøteborg til Sem i Vestfold i Norge. (Attest 23.10.1874 fra Clas Lindskog?).  
 
Alida Mathildes mor, enken Maja Erikson, født 1824 er også med på flyttelasset til Norge. Hun var antakelig fra Ødsmåls sogn i Bohus.
 
Har noen opplysninger om denne familien og deres aner?  
 
På forhånd takk for alle opplysninger!
 
Med vennlig hilsen,  
Rune Hårstadsveen

2002-05-12, 13:52
Svar #1

Utloggad Rune Hårstadsveen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2010-09-13, 19:07
    • Visa profil
Jeg har forsøkt å bestille mikrofisch fra SVAR, for å finne denne familien, men problemet er at jeg ikke vet hvilket sogn de bodde i! Er det ingen der ute som har dumpet borti familien i sine granskninger?
 
M.v.h.
Rune

2002-05-12, 18:49
Svar #2

Roland Johansson

Hei Rune
 
Claes Lindskog, som du nämner i ditt första inlägg, var kyrkoherde i Örgryte socken 1861 - 1886. Så det förefaller som att det är där du skall börja söka.
Örgryte är numera en församling i Göteborg.

2002-06-03, 11:57
Svar #3

Utloggad Rune Hårstadsveen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2010-09-13, 19:07
    • Visa profil
Tusen takk til Johansson for et godt tips! Gjennom biblioteket fikk jeg mikrokort fra SVAR, men dessverre - så langt har jeg dessverre ikke funnet dem i Örgryte. Kanskje har jeg oversett noe? Jeg er kjempetakknemlig for all hjelp med å finne Johannes Janson og Alida Mathilde Erikson!  M.v.h. Rune

2003-01-23, 08:19
Svar #4

Utloggad Rune Hårstadsveen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2010-09-13, 19:07
    • Visa profil
Jeg gjør et nytt forsøk! Da jeg ennå ikke har funnet flere spor etter denne familien fra Sverige, får jeg fri til hjelpsomme granskere i nabolandet - hvis noen har tilgang på kilder fra Örgryte, så ser det ut som det er der søket må starte (men jeg fant dem altså ikke...)  M.v.h. Rune

2003-01-23, 15:11
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Du sier at de har en attest datert 23/10 1874. Hva står det i den? Jeg syns det er merkelig at det ikke står namnet på sognet der attesten er utstillt. Og står der ingen fødselsdatoer, bare år? Er det i attesten det står at Maja Eriksson var frå ødsmål? Står det da ikke også f?destedene til Johannes og Alida Mathilda? Du sier også at de antakelig ble gift i 1872. Hvorfor bare antakelig?  At både Alida Mathildas og Majas etternamn er Eriksson betyr sannsynlig ikke at begges patronymikon egentlig skal være Eriksdotter, men at Eriksson er etternamnet/patronymikonet til Alida Mathildas far.  Hvilke ?rgryte-kilder har du søkt i? Hvis ørgrytes kyrkoherde har undertegnet attesten så er det første en bør gjøre å se i utflyttningslängden den 23/10 1874.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-01-23, 17:04
Svar #6

Utloggad Rune Hårstadsveen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2010-09-13, 19:07
    • Visa profil
Saken er den at attesten (og hva som står i den) har jeg aldri sett - den nevnes bare i kirkeboka for Sem, og det er derfra alle de andre opplysninger stammer. Årstallet 1872 står nevnt der, sammen med noe jeg ikke klarte å tyde, men jeg antar det er vielsesåret.

2003-01-23, 18:45
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Er attesten ikke bevart eller har du bare ikke forsøkt å finne den? Er den bevart så finner du sikkert både fødsels- og vigseldatoer og fødested der.
 
Jeg kan se om det fins noe i ørgryte neste gang jeg besøker Landsarkivet. Hvilke ørgryte-kilder er det du har søkt i?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna