ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Juvelerare Molin, V. Hamngatan Göteborg  (läst 2067 gånger)

2004-12-10, 16:35
läst 2067 gånger

Bengt Liliequist

Söker uppgifter om Mandis Molin, juvelerare på V. Hamngatan i Göteborg, enligt uppgift g.m. Per Molin, okända data förutom slutet av 1800-talet.
Mvh
Bengt Liliequist

2005-10-20, 14:33
Svar #1

Göran Molin

Hej!
 
Per Molin var bror till min farfar Rickard Molin från Göteborg. Om hans hustru Mandis vet jag inte mycket. Mandis lär vara döpt till Amanda. Hon dog 1966-04-09 i Göteborg och ligger förmodligen begravd i familjegraven på Örgryte kyrkogård. Paret hade inga barn. De bildade av sin förmögenhet en stiftelse för utvecklingsstörda barn, vilken årligen ger bidrag inom detta område. Juvelerarfirman övertogs av de anställda och såldes senare till Hallbergs, tror jag. Det påstås att Mandis var av judisk släkt. Jag har inte sett något fotografi av Mandis.
 
Hälsningar Göran Molin

2005-10-20, 19:01
Svar #2

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
I SvDödbok3 finns Per Karl F Molin född 1886-10-24 och Amanda Molin född 1888-05-07 på samma adress. Letar man sedan i den nya SvBefolkn1900 efter Amanda född 1888 hittar man några stycken, varav en möjligen skulle kunna passa in. Här är den familjen:
 
Far: Schochet, Samuel, Borstbindare, f 1858 i Lemberg, Polen
Mor: Wohlmuth, Hanna, f 1865 i Köpenhamn, Danmark
(Barn), Amanda, f 1888 i Göteborg
(Barn), Rosa, f 1890 i Göteborg
(Barn), Herman, f 1894 i Göteborg
(Barn), Mandel, f 1897 i Göteborgs Haga
 
Adressen är Västra Haga 34, Göteborgs Masthugg, och alla i familjen anges vara österrikiska undersåtar och mosaiska trosbekännare.

2005-10-20, 21:00
Svar #3

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej Göran
 
I Göteborgs Adress- och Industrikalender 1927 finns fru Mandis Molin, med firma Molins Juvelerareaffär. Hon bor då på Kolonigatan 11.
 
I annonsen för affären står: Molins.  Specialitet: Bordssilver, Restaurant- och Fartygsuppsättningar till billigaste priser. Begär kostnadsförslag. Kungsgatan 48, Göteborg.

2005-10-21, 16:39
Svar #4

Bengt Liliequist

Hej Göran! Min farfar apotekaren Axel Liliequist från Göteborg och Marstrand var gift med Lydia Ljunggren från den kända Killbergska släkten från Hishult. Hon var i sin tur kusin med Lotten Lindgren som var gift med en sjökapten Molin från Göteborg och enligt min fars anteckningar mor till juveleraren Per Molin. Kan du bekräfta detta eller har du andra uppgifter? Alla uppgifter runt Mandis Molin är av intresse.
Bengt

2005-10-21, 17:03
Svar #5

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
SvBefolkn1900 är förstås en andrahandskälla, men där finns iallafall Per Molin i denna familjen:  
 
Far: Molin, Karl Johan Viktor Fredrik, Skeppare, f 1852 (födelseförsamling ej uppgifven)  
Mor: Lindgren, Kristina Charlotta, f 1857 (födelseförsamling ej uppgifven)  
(Barn), Viktor Reinhold, f 1878 i Göteborgs Garnisonsförsamling  
(Barn), Hilda Charlotta Margareta, f 1881 i Göteborgs Garnisonsförsamling
(Barn), Harriet Ingeborg, f 1884 i Göteborgs Masthugg  
(Barn), Per Carl Fredrik Leodolf, f 1886 i Göteborgs Masthugg  
(Barn), Sonja Korona, f 1889 i Göteborgs Masthugg  
(Barn), Sven Morgan, f 1891 i Göteborgs Masthugg  
 
Adressen är 9:e Kvarteret 6, Göteborgs Masthugg.

2005-10-21, 21:08
Svar #6

Göran Molin

Hej, Bengt, Joel och Margareta!
 
Alla era uppgifter är korrekta. När Joel nämner Mandis (som hon kallade sig) efternamn Schoschet, kommer jag ihåg det konstiga namnet också! Det var ju svårt att uttala för oss barn då. Mandis lär ha varit em mycket duktig och skärpt affärskvinna. Hennes man Per var maskinist.
 
Lotten Lindgren tillhörde den Killbergska släkten som du, Bengt skriver. Hela denna släkt är f.ö. utredd av Pers syster Anita Molins dotterson Stig Ewaldsson, pensionerad, pigg tandläkare i skånska Viken. Vi träffades f.ö. också via en fråga här på Rötter!
 
En syster till Lotten gifte sig med byggmästaren Johan Fredrik Hedström. Tyvärr dog hon tämligen snart efter giftermålet, och då gifte byggmästaren om sig med Margareta Molin, som var syster till Per och Anita.
 
När vi renoverade vårt hus, hittade vi en Göteborgs Posten från 21 maj 1947 med en annons från Molins Juvelerare på V. Hamngatan 12!
 
Hälsningar Göran Molin

2005-10-22, 11:25
Svar #7

Bengt Liliequist

Hej Göran och Joel!
Hur förhåller det sig egentligen med Mandis Molin? Var hennes man, Per Molin, juvelerare eller maskinist? och vem var Lotten Lindgrens syster, gift Hedström? och var kan man läsa om Ewaldssons utredning av släkten Lindgren-Killberg? Det var många frågor som jag gärna vill diskutera. Stig Ewaldsson figurera som son till Ida Lindgren i mina anteckningar men en närmare anknytning till släkten Lindgren från Hjernarp saknar jag. Tacksam för om möjligt ytterligare hjälp.  
Bengt

2005-10-23, 10:37
Svar #8

Göran Molin

Hej, Bengt!
 
Det var mest min farmor Lotten Molin i Stockholm, som berättade om släktens Göteborgsdel. Hon berättade att Mandis var en mycket skicklig men diskret affärskvinna. Per var nog inte juvelerare i praktiken. Han lär ha arbetat som maskinist vid någon rörlig bro i Göteborg. I bouppteckningen tituleras han maskinist men i testamentet står det ingenjör.
 
Lotten Lindgrens yngsta syster hette Ida. De var två av flera barn till husaren och senare värdshusvärden Pehr Lindgren (född 1814 i Hjärnarp, död 1897 i Göteborg) och klockaredottern Anna Christina Killberg (född 1817 i Hishult, död 1899 i Göteborg).
 
Kontakta Stig Ewaldson i Viken (tel. 042-23 63 52), så får han berätta mer om vad han skrivit om släkten Lindgren-Killberg.
 
Stig Ewaldsson som son till Ida Lindgren är nog fel. Det borde vara Stig Ewaldson som dotterdotterson till systern Lotten Molin, f. Lindgren och sjökaptenen Carl Fredrik Molin.
 
I Joels uppgift ovan från SvBefolkn1900 saknas ädsta systern Anita i skepparfamiljen Molin. Anita var 24 år då och redan utflugen ur boet.
 
Hälsningar Göran Molin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna