ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lundin, Augusta f. 30 jan.1866; d.10 nov.,1959 i Göteborg  (läst 722 gånger)

2003-11-15, 00:46
läst 722 gånger

Utloggad Ulla Ringborg Iavello

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2014-08-28, 02:42
    • Visa profil
Hej!
 
Augusta dog i sitt hem, en lägenhet tvärs över gatan från Skansen Kronan. Har försökt på olika ställen här på Anbytarforum att få reda på vem hennes far var. Har inte fått något svar. Är rätt säker på att fadern hette Joseph Lundin. Vet inte när eller var han föddes. Han hade en syster, Maria Lundin Andersson som dog 1865 i barnsäng. Barnet var min mormor. Maria var född i Borås och dog där också. Joseph var gift med Maria Wilhelmina Göthberg, f. 1820-talet, dog 1892. Var vet jag inte.  
 
 Om någon vet uppgifter om särskilt Joseph blir jag jätteglad. Försöker länka ihop min familjelinje med mina kusiner här i Calif.
 
Hälsn. o tack i förväg! Ulla

2003-11-15, 07:17
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Ulla,
 
Har du uppgifter på var Augusta är född och när Maria Lundin Andersson är född?
 
Jag försökte hitta någon Joseph Lundin och Maria Wilhelmina Göthberg i folkräkningen 1890 men det gick inte.

2003-11-15, 18:34
Svar #2

Anne Olsson

Hej Ulla och Lena,
 
Kan detta vara rätt Josef? Sökte i Borås och hittade denna Josef, kvarstående obefintliga:
 
Borås Stads församling    
Josef Lundin f. 1838 Borås Stads  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Borås Stads
Hemort: Qvarstående obefintlige (Sedan åren 1881-1890
Kontrakt: Ås
Län: Älvsborgs
 
Födelseår: 1838
Födelseort:  
Födelseförs: Borås Stads
Födelseland:  
 
Yrke:  
Titel:  
 
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Man
Familjest:  
Famstkod: Ensamstående (E)
 
Hushåll nr: 2464
Familj nr: 1
 
Frånvaro:  
Övrigt:  
Trosbekännelse:  
Anmärkning:  
Lyte:  
Nationalitet:  
 
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000277  Kort nr: 20
Sida: 177  Rad: 30
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Josef Lundin f. 1838

2003-11-16, 09:36
Svar #3

Utloggad Ulla Ringborg Iavello

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2014-08-28, 02:42
    • Visa profil
Hej Anne!
Det är möjligt att det är Joseph Lundin som jag söker. Fanns det inte mer info t.ex. hans fru och deras döttrar?
 
Under Hemort står det Qvarstående och obefintlige och vissa år. VAD betyder det?
 
Tack för hjälpen, Ulla

2003-11-16, 20:42
Svar #4

Anne Olsson

Hej Ulla,
 
det var bara Joseph Lundin som stod i familjen. Det kan betyda att han antingen emigrerat, gått till sjöss el. liknande. Han har inte hörts eller setts till sedan det första året han stod som obefintlige menas det. Vad tror du om emigration? Något som tyder på det?
 
MVH
Anne

2003-11-16, 20:55
Svar #5

Anne Olsson

Ulla,
Jag tittade i CD-Emigranten och hittade ingen Josef som passade. Du får försöka kolla upp den Josef jag hittade i Borås hfl och se 1880 vad det står att han tar vägen. Jag har letat efter fler Josef men hittar ingen annan än den jag skrev ovan. Kollade även Arkions sjömanshus och där var han inte heller. Men å andra sidan är det ju inte alla sjömanshus med där. Hoppas du lyckas hitta något.
 
MVH
Anne

2003-11-19, 00:41
Svar #6

Utloggad Ulla Ringborg Iavello

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2014-08-28, 02:42
    • Visa profil
Hej Lena och Anne!
 
Jag känner till födelseår och datum på alla sex barnen som Josef ( Joseph ) Lundin fick med Maria Wilhelmina Göthberg. Dom stod alla i deras bibel. Men där var ingen födelseort antecknad! Augusta var äldsta barnet f. 30 jan. 1861. Hon och två systrar Anna och Clara Clary bodde vid Skansen Kronan i Göteborg i många år. Jag lärde känna dom på 1950-talet. Och alla tre dog i Göteborg. Bodde ihop i samma lägenhet. Ingen av dom gifte sig.
 
Josef kom till USA med Josefina Elisabeth Lisa f. 27 jan.1866 och Alma f. 8 april 1876.  
 
Har fått inlägg om en Josef Lundin f. 1838 i Borås där hans syster Maria Lundin är född 3 juli 1835, d.v.s. om det nu är hennes bror.
 
Mvh Ulla i Calif.

2003-11-22, 03:15
Svar #7

Utloggad Ulla Ringborg Iavello

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2014-08-28, 02:42
    • Visa profil
Kära Lena Thelin!
 
Tack än en gång för att Du kollar så ofta på mina
anor! Bussigt!
 
Marias födelsedatum och år står på mitt inlägg d. 19 nov. ovan. Hon var min mormorsmor.
 
Augusta kan vara född i Rångedala. Josef bodde visst där ett tag med sin fru Maria Wilhelmina Göthberg.  
 
Tror att man ska stava Josef med ett f inte ph.
Han emigrerade till USA troligtvis 1894. Har kollat på Ellis Island och andra websites, men hittar honom inte. Har en känsla av att han kom hit en kort tid och återvände till Sverige. lämnade döttrarna Alma och Lisa här. Ska försöka få fram något i staten Ohio.
 
Mer senare...Ulla i Calif.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna