ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Leksand 3  (läst 506 gånger)

2011-01-01, 18:27
läst 506 gånger

Utloggad Ove Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2012-06-11, 13:53
    • Visa profil
1) Min FMMFMMFFF, Daniel Pärsson, dog någon gång under 1710. I dödsnotisen anges Donica 4 p Trinit (tror jag). När inföll detta år 1710?
 
Källa: Död- och begravningsböcker 1703-1718 Leksands kyrkoarkiv; SE/ULA/10826/F:4 (Bid: C 0013081_00048)
 
2) 14 år senare dör Daniels hustru, Karin Andersdotter. För 1724 finns tidsbestämningen Doa 4 post Pa....Hur lyder tidsangivelsen mer exakt och vad betyder den för år 1724?
 
Jag tror att jag klarar att läsa i början av notisen, fram till konstaterandet att hon och Daniel tillsammans fick fyra barn. På slutet kan jag läsa att hon vid sin död var 67 år gammal. Men vad står det däremellan? Jag tror att detta textavsnitt kan innehålla något viktigt. Jag är nämligen förbryllad över att notisen börjar med att benämna Karin för hustru och inte för enka. Det kan betyda att det står något om att hon gifte om sig, i och för sig inte helt orimligt med tanke på den långa tiden mellan Daniels och hennes egens död.
 
Källa:Död- och begravningsböcker 1718-1725 Leksands kyrkoarkiv; SE/ULA/10826/F:5 (Bid: C 0013082_00175)
 
Alltså:
a) När mer exakt dog Daniel respektive Karin?
b) Hur lyder texten i den senare delen av Karins dödsnotis?
 
Jag skulle bli mycket tacksam om någon kan hjälpa mig med detta!Samtidigt ber jag att så här på årets första dag önska alla en GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET!
 
Mvh/Ove Eriksson

2011-01-02, 09:07
Svar #1

Carl Szabad

1) Fjärde söndagen efter Trefaldighet inträffar 1710 den 3 juli. Fast det är inte dödsdatumet utan begravningsdatumet. När han avlider framgår inte av notisen.
 
2) Det står Dominica 4 Post Pascha, dvs fjärde söndagen efter Påsk, som det året inföll 3 maj. Liksom för maken är det begravningsdatumet, inte döddatumet. Hon avled 25 mars. Den tiden på året var det inte ovanligt med ett längre tidsspann mellan döddatum och begravning eftersom det var tjäle i marken.
 
Prästen tyckte också det var viktigt att notera att hon kunde läsa i bok. Barnen är ... gifte och wäl försörgde. Sen en latinsk fras som jag gissar betyder ungefär att hon levde ett ärligt och gudfruktigt liv. Ensörjandes(?) i 14 åhr. Siukdom: Hon hafuer i 3 åhr warit skröplig och swag men om wårfrudagen d 25 Martii lades hon till säng, då siukdomen begyntes med durcklopp och ändades med blodsot. D. 25 Martii kl 12 om dagen död. Hon var således änka och beteckningen hustru får endast tolkas som att hon varit gift, en vanlig formulering. Kanske även en sorts hedersbetygelse av prästen.
 
En marginalanteckning Begravd? d 17 April är lite förbryllande eftersom det inte stämmer med den angivna söndagen.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2011-01-02 09:09)

2011-01-02, 15:38
Svar #2

Utloggad Ove Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2012-06-11, 13:53
    • Visa profil
Jättetack Carl! Jag är verkligen tacksam att Du tog Dig tid att reda ut detta åt mig.  
 
Mvh/Ove E

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna