ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Leksand 4  (läst 383 gånger)

2011-01-03, 17:17
läst 383 gånger

Utloggad Ove Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2012-06-11, 13:53
    • Visa profil
Min FMMFMMMFF, Olof Jacobsson, dog (eller begravdes) någon gång under 1734. Tidsangivelsen som anges är Dominica IV. p. Trin.. Av notisen kan jag utläsa att han bodde i Rönnäs där han också var född. Föräldrarna hette Jacob Olsson och Marit Persdotter. Han gifte sig vid 28 års ålder med Margareta Persdotter och fick med henne åtta barn, sex söner och två döttrar. Han avled i en ålder av 72 år. Eftersom jag inte klarar att läsa texten i sin helhet är jag lite orolig för att jag kanske missar någon viktig information.  
 
Tacksam om någon kan hjälpa mig med:
 
1) Vad betyder tidsangivelsen översatt till ett datum?
2) Innehåller notisen annan viktig information än den jag angivit ovan?
 
Källa:Död- och begravningsböcker 1731-1735 Leksands kyrkoarkiv; SE/ULA/10826/F:7 (Bid: C 0013084_00106)
 
Mvh/Ove Eriksson

2011-01-04, 15:21
Svar #1

Carl Szabad

Söndagsbeteckningen handlar om begravningen, som ägde rum den 7 juli. Han avled under måndagen vid middagstiden, vilket då torde betyda den 1 juli.
 
Möjligen ytterligare information är att tre söner är döda och att han aldrig lärde sig läsa.

2011-01-04, 17:44
Svar #2

Utloggad Ove Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2012-06-11, 13:53
    • Visa profil
Jättetack ännu en gång Carl! Det är kanon att ha tillgång till så många kunniga och hjälpsamma föreningsmedlemmar, tack!
 
Mvh/Ove

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna