ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Leksand 6  (läst 415 gånger)

2011-01-16, 14:59
läst 415 gånger

Utloggad Ove Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2012-06-11, 13:53
    • Visa profil
Min FMMFMMMFM, Margareta Persdotter, föddes 1672 i Rönnäs. Hon dog, 82 år gammal, den 21/7 1754 (6 p. Trinit). Tyvärr kan jag bara läsa korta fragment av dödsnotisen. Jag skulle därför bli mycket tacksam om någon kan hjälpa mig med hela texten!
 
Källa: Död- och begravningsböcker 1753-1762 Leksands kyrkoarkiv; SE/ULA/10826/F:10 (Bid: C 0013087_00057)
 
Mvh/Ove Eriksson

2011-01-23, 10:07
Svar #1

Utloggad Birgitta Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2022-10-14, 20:22
    • Visa profil
Hej Ove  
Ett försök att tyda Leksand F:10 sid 53 (AD)
6 p Trinit Änkan hu Margareta Pärsdotter ifrån Rönnäs född ibm. 1672. p.p. Pär Hansson och hu Sigrid Pärsdotter Renata och bene informata. Sina föräldrar gick hon med all lydnad och tienst tillhanda til dess hon på sitt 18:de ålders år genom Guds försyn trädde uti et lofligt äkta förbund med för detta afledna fierdingsmannen välförståndiga Olof Jacobsson i Rönnäs med hvilken hona i ren(?) äkta kierlek sammanlefat 44 år och under samma tid aflat med honom 8 barn 6 söner och 2 döttrar, hwaraf 3 söner och 1 dotter äro för detta afsomnade men de andra lefwa wäl försedda. I änkeståndet har hon tilbrakt 20 år. Hwad hennes allmänna lefverne angår så har hon älskat Guds h.ord och det flitigt betracktat både hemma och i Herrans Hus samt undersligt(?) nyttjat den h.nattvarden som sist....(?) hon i kyrkan 2 söndagen efter Påsk. Sitt hus har hon väl förestådt och väl begådt sig med sina grannar, wisat kärlek, wänlighet, hiälpsamhet och en ärbar dygdwandel. Vidkommande siukdom så har den bestådt af bröstsjuka och ålderdomsbräcklighet, hwaraf hon warit sängliggande 7 veckor, hwarunder hon christel. beredt sig till döden med mycken guderlighets öfning. Sålunda sidst................... i frid. Afsomnade derpå sistvar. lördagsmorgon 8 dagar sedan när hon lefvat här i wärlden 82 år och 4 månader.
 
MVH
Birgitta

2011-01-23, 13:41
Svar #2

Utloggad Ove Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2012-06-11, 13:53
    • Visa profil
Jättetack Birgitta! Den lilla luckan på slutet gör ingenting. Jag får väl kanske försöka igen att på egen hand klura ut den.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna